Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2013

Πώς λέμε όχι; (3)

Στο σημερινό μας μάθημα συναντήσαμε έναν κανόνα που μάθαμε και πέρσι: το διπλό τονισμό ορισμένων λέξεων.

Παρουσίασα ,όπως και πέρσι , τον κανόνα απλά, δίχως να αναφέρω όρους όπως τρισύλλαβες και προπαραλήγουσα (θεωρώ ότι μόλις πω μια τεράστια λέξη στον κανόνα , οι μισοί έχουν πάψει να με ακούν!).
Ο κανόνας λοιπόν: Όταν μια μεγάλη λέξη τονίζεται στη μέση ή πιο μπροστά και μετά την ακολουθεί μια πολύ μικρή λέξη (μου,σου,του κ.α.), τότε κλέβει τον τόνο από τη μικρή λέξη και κουβαλάει δύο τόνους.



Στο βιβλίο , στο κείμενο "Στο σινεμά", ήταν πολύ εύκολο να εντοπίσουμε τις λέξεις με δυο τόνους. Κυκλώσαμε και τη μικρή λέξη που τις ακολουθούσε και τη βάψαμε κίτρινη.

Στο Τ.Ε. η άσκηση 3 δε μας δυσκόλεψε , αφού την κάναμε παράλληλα με μια απλή άσκηση που κάναμε και πέρσι. Πριν γράψουμε τους τόσους, διαβάζαμε την πρόταση στο συννεφάκι. Κάθε φορά που "τονίζαμε" σηκώναμε το χέρι. Η λέξη που μας αναγκάζει να σηκώσουμε το χέρι 2 φορές , έχει και 2 τόνους.
Στην άσκηση 4 συναντήσαμε όλα τα λάθη που κάνουμε μαζεμένα! Κολλημένες λέξεις, δίχως τόνους, προτάσεις χωρίς τελείες και κεφαλαία! Έπρεπε λοιπόν να κάνουμε κάτι να μετατρέψουμε αυτό το μακαρόνι που δεν έβγαζε νόημα σε προτάσεις. Έγινε και αυτό.

Στη συνέχεια διαβάσαμε το ποίημα για το ερωτηματικό του αγαπημένου Τζιάνι Ροντάρι. Με τις λέξεις που έχει παρακάτω όλοι έφτιαξαν ερωτήσεις προφορικά. Στην άσκηση του Τ.Ε. μάλλον είχαμε κουραστεί γιατί κάναμε το διπλάσιο χρόνο από τον αναμενόμενο για να την τελειώσουμε.

Έτσι, τα τελευταία 10 λεπτά τα αφιερώσαμε στην κατασκευή 2 αφισών. Μια για το ερωτηματικό και μια για το θευμαστικό. Οι μισές ομάδες γράψαν ερωτηματικές προτάσεις και οι άλλες μισές προτάσεις συναισθήματος.

Να και οι αφίσες μας!


Η ιδέα είναι από το pinterest και πιο συγκεκριμένα από εδω.

Η Παρουσίαση εδώ.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!