Τετάρτη 30 Ιουλίου 2025

Κάνε την ξινίλα λεμονάδα!

 "When life gives you lemons, make lemonade" λέει το αγγλικό (αμερικανικό) ρητό κι αυτό μου έδωσε την ιδέα για μια δράση στην τάξη με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων, όπως: διαχείριση συναισθημάτων και ορίων, αυτορρύθμιση ,
επικοινωνία και συνεργασία. Δεξιότητες ουσιαστικές και βασικές για την ομαλή συμβίωση εντός κι εκτός τάξης. 

Λίγο πριν τη λήξη της προηγούμενης χρονιάς  παρατήρησα πως τα μικρά μου αστέρια για διάφορους λόγους αμελούσαν τον έλεγχο συμπεριφοράς και τη διαχείριση των συναισθημάτων τους (που είχαμε δουλέψει έντονα στην αρχή της χρονιάς). Δημιούργησα έτσι μια ολοκληρωμένη παρέμβαση εμπνευσμένηαπό το αγαπημένο ρητό και αφού τις ξινίλες της ζωής δεν μπορούμε να τις αποφύγουμε , ας προσπαθήσουμε να βγάλουμε κάτι θετικό από αυτό αν γίνεται.

  • Ξεκινήσαμε με μια φέτα λεμόνι στο χέρι την οποία μυρίσαμε και όσοι θέλαμε γευτήκαμε. Αφού πηραμε την ξινίλα προσπαθήσαμε να τη συνδέσουμε με συναισθήματα που μας δημιουργούν την ίδια αίσθηση. Φτιάξαμε έτσι στον πίνακα έναν χάρτη με "ξινές καταστάσεις" όπως "Δε με παίζουν", "Χαλάει το παιχνίδι", " Δε μου δίνουν σημασία" κτλ. 
  • Συνεχίσαμε με υποθετικές ξινές καταστάσεις τις οποίες δραματοποιήσαμε ομαδικά και δώσαμε δυο επιλογές αντίδρασης. 

 "ΠΑΕΙ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ..."

Υποθετική ξινή κατασταση: Η Σούζαν διαλέγει κάθε φορά το παιχνίδι που θα παίξουν τα παιδιά στο διάλειμμα. Ο Τίμος σήμερα πρότεινε να παίξουν ένα άλλο παιχνίδι. Η αντίδραση της Σούζαν ήταν : "Η' παίζεις αυτό ή δεν παίζεις!"

Οι ομάδες συνεδρίασαν για να παρουσιάσουν την ξινή κατάσταση και να δώσουν δυο επιλογές για τη συνέχεια: μια κατά την οποία η αντίδραση γίνεται με θυμό και απογοήτευση και μια άλλη κατα την οποία γίνεται προσπάθεια ώστε να βρεθεί λύση. 

Σε κάθε παρουσίαση αναζητούσαμε τα συναισθήματα που ένιωσαν οι ήρωες σε δεδομένες στιγμές (π.χ. πώς ένιωσε ο Τίμος όταν τον απέρριψε η Σούζαν; Πώς ένιωσε η Σούζαν όταν ο Τίμος πρότεινε κάτι άλλο; Γιατί; Πώς θα αντιδρούσε με θυμό; Πώς με διάθεση για συνεργασία;)

  • Μεταφερθήκαμε στην ολομέλεια και μέσα από  την παρουσίαση διάφορων ιστοριών προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση των ηρώων. Αφού εντοπίσαμε τα συναισθήματά τους μετατραπήκαμε σε φωνές συνείδησης και προτείναμε τρόπους να διαχειριστεί τη δύσκολη κατάσταση κάθε ήρωας. 

Στόχος δεν είναι να παραγνωριστούν τα έντονα/ αρνητικά συναισθήματα , αλλά να βρεθεί τρόπος να τα διαχειριστούμε. 

  • Επειτα σειρά είχε η θετική ενίσχυση των συμμαθητών/τριών μας. Καθίσαμε σε κύκλο σε τυχαία σειρά (όχι με φίλους/ες) και κάθε παιδί σκέφτηκε κι έγραψε σε μια κίτρινη λωρίδα χαρτιού κάτι θετικό για τον/την διπλανό/η του το οποίο στη συνέχεια μοιράστηκε με όλη την τάξη χαρίζοντας την όμορφη κουβέντα του στο παιδί διπλα. Οι προτάσεις ήταν: "Ζωγραφίζει πολύ ωραία", "Εχει πολύ έξυπνες ιδέες στις εργασίες", "Παίζει τίμια" κ.α. Κάθε κουβέντα που μοιραζόμασταν γινόταν κρίκος που έφτιαξε στο τέλος μια αλυσίδα. Η αλυσίδα αυτή μας ενώνει και μας κάνει δυνατούς/ες απέναντι σε κάθε αρνητικό συναίσθημα. 


  • Σε επόμενη φάση και σε στιγμή πιο χαλαρή κάθε ομάδα χρωμάτισε και συμπλήρωσε την αφίσα " Κάνε την Ξινίλα Λεμονάδα". Οι αφίσες στόλισαν τοίχους και πίνακες. 


  • Ανακεφαλαιώνοντας καθίσαμε πάλι σε κύκλο τυχαία και ξαναμπήκαμε σε βιωματική κατασταση με μια φανταστική ιστορία (από τις 24 που υπάρχουν στο αρχείο). Εδώ κληθήκαμε να γίνουμε η συμβουλευτική φωνή (φωνή συνείδηδησης) για το διπλανό παιδί προτρέποντας σε επιλογή σωστής διαχείρισης της "ξινής" κατάστασης. Τη συμβουλή τη γράψαμε σε κορδέλες -βραχιόλια με το λογότυπο της δράσης, τη μοιραστήκαμε με το σύνολο και φορέσαμε το βραχιόλι στο διπλανό παιδί.




Και από τη στιγμή που ήταν το τέλος της χρονιάς έκλεισα τη δράση με ένα δωράκι συμβολικό & εμπνευσμένο από αυτήν. 
Σε ένα ποτήρι πλαστικό (και ανακυκλώσιμο) έβαλα ένα λεμόνι, δυο στικ μαύρης ζάχαρης, τη συνταγή για σπιτική λεμονάδα (που υπάρχει στο αρχείο-τυλιγμένη σε ρολάκι ) κι ένα χαρούμενο καλαμάκι. Στο εξωτερικό κόλλησα το αυτοκόλλητο της δρασης και μια ευχή για το καλοκαίρι. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν!


Όλες οι παραπάνω δραστηριότητες έγιναν σε διάστημα 2 εβδομάδων στις οποίες αφιερώθηκε περίπου μια διδακτική ώρα καθημερινά. Η παρέμβαση λειτουργεί πολύ καλά , είδα βελτίωση στις σχέσεις των παιδιών και πήρα καλή ανατροφοδότηση από τα ίδια. Μπορεί να απλωθεί σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς με μικρές δράσεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα ή μπορεί να γίνει στοχευμένα και εντατικά όπως το δούλεψα παραπάνω για πιο άμεσα αποτελέσματα. 

Το αρχείο με την παρουσίαση και τα εκτυπώσιμα αρχεία (24 κάρτες με ιστορίες, αφίσα, χάρτης ιδεών, βραχιολάκια, συνταγη λεμονάδας , αυτοκόλλητο δράσης & φορμα αναστοχασμού /αυτοαξιολόγησης) μπορείτε να το βρείτε εδώ , η ιδέα ωστόσο μπορεί να εφαρμοστεί και χωρίς αυτό. 

Περιμένω στα σχόλια εντυπώσεις!


Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2020

Φυσικοί και δεκαδικοί αριθμοί

 Και ναι! Κάνω ανάρτηση!

Έχει περάσει τόσος πολύς καιρός που πραγματικά αισθάνομαι περίεργα ωραία...

Φέτος η ΤΑΞΗ ΑΣΤΕΡΑΤΗ ταξιδεύει με Στ' και ξεκινήσαμε (παρά τις όποιες δυσκολίες) δυνατά! 



Τα πρώτα κεφάλαια στα μαθηματικά είναι σχετικά εύκολα για τα παιδιά και η διαχείριση αριθμών είναι ένα πολύ καλό ξεκίνημα . Αυτή η χρονιά κρύβει πολλές προκλήσεις και μια από αυτές ήταν και η ανάθεση εργασιών. Φυσικά και δε θα τρελάνουμε στη δουλειά τα μικρά μας , αλλά ας μη γελιόμαστε...Χάθηκε ένα ολόκληρο 3μηνο πέρυσι και το όποιο κενό πρέπει να καλυφθεί όσο είναι εφικτό σε κάθε περίπτωση.


Αποφεύγοντας να δώσω έντυπες εργασίες στα παιδιά δουλεύουμε πολύ στο τετράδιο, αυτοδιόρθωση και μια ξεχασμένη σελίδα από τα παλιά. 

Liveworksheets

 Μια σελίδα που γνώριζα χρόνια και είχα δημιουργήσει μάλιστα κι ενα φύλλο εργασίας , αλλά που ποτέ δε δούλεψα με μαθητές. Γιατί; Γιατί πολύ απλά δε χρειαζόταν. 

Ήρθε ο καιρός όμως και μια πολύ καλή συνάδελφος μου θύμισε την ύπαρξή της. Μέσα από τα πολύ αναλυτικά tutorials που ανεβάζει μπορείτε κι εσείς να φτιάξετε τις δικές σας δραστηριότητες! Λίγη εξάσκηση θέλει!

Βρείτε την αξιέπαινη δουλειά της εδώ:



Στο δια ταύτα: Εκεί που θα έδινα κάποιο φύλλο εργασίας στο σπίτι , στέλνω το link ή αναθέτω στο τμήμα που έφτιαξα και τα παιδιά μπαίνουν όποτε μπορούν και θέλουν και ολοκληρώνουν εργασίες στο δικό τους ρυθμό. Σε εμένα έρχεται φυσικά όλη η δουλειά τους κι έτσι μπορώ να ελέγξω αδυναμίες και κενά. 

Το δουλεύω περίπου 10 μέρες τώρα και τα παιδιά συμμετέχουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Τους αρέσει ιδιαίτερα που μπορούν να ελέγξουν πού έχουν κάνει λάθος. Προσωπικά επιλέγω να μην μπαίνει βαθμός (να μην τον βλέπουν τα παιδιά δηλαδή) ώστε να εστιάζουν στη δουλειά που έχει γίνει και όχι σε ένα ξερό νούμερο. Φυσικά και δεν αποτελεί το μοναδικό εργαλείο μας, αλλά είναι καλό για όσους από εμάς έχουμε ψηφιακό αρχείο με ασκήσεις και θέλουμε να το χρησιμοποιούμε online.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε το υλικό που έχω μοιραστεί με τους μαθητές μου. Είναι ελεύθερο για χρήση από όποιον θέλει.

Καρτέλες με τα είδη των αριθμών

Οι δεκαδικοί αριθμοί , pdf

Οι φυσικοί αριθμοί,pdf

Οι φυσικοί αριθμοί , Liveworksheets



Οι δεκαδικοί αριθμοί , Liveworksheets




Καλή σχολική χρονιά, συνάδελφοι με υπομονή , μεράκι και αλληλεγγύη!
Α! Και με κατανόηση...μπόλικη...Bitmoji Image


Τρίτη 12 Μαΐου 2020

ΜΑΘΗΜΑ11 12.5.2020

Καλημέρα , παιδιά μου!
Αυτή την εβδομάδα ξεκινήσαμε να θυμηθούμε τους συνδέσμους που εισάγουν δευτερεύουσες προτάσεις.
Δουλέψαμε στη σύγχρονη το φυλλάδιο εδώ όσο προλάβαμε και το υπόλοιπο μπορείτε να το επεξεργαστείτε μέχρι την Παρασκευή που θα ξαναβρεθούμε.

Επιπλέον στην e-me σας έχω βάλει την παρακάτω άσκηση. 

Όσοι έχετε λογαριασμό στην e-me παρακαλώ να την κάνετε εκεί.

Τέλος , μια δραστηριότητα αναγνώρισης δευτερευουσών προτάσεων μέσα από το Learning appsΑκολουθήστε το σύνδεσμο και λύστε την εκεί και όχι πατώντας στην εικόνα , ώστε να καταγραφεί η απάντησή σας!



Τρίτη 5 Μαΐου 2020

ΜΑΘΗΜΑ10 6.5.20

Καλημέρα τέκνα!😄


Ακολουθώντας τις οδηγίες παρακάτω να φτιάξετε ένα χάρτη με όλα σας έρχονται στο μυαλό για τα χαρακτηριστικά της ζωής
    
1. Κάνε κλικ στην παρακάτω εικόνα.
 

2.Βρισκόμαστε μπροστά σε αυτόν τον χάρτη.

3. Με διπλό κλικ μέσα σε κάθε μπαλονάκι συμπληρώνουμε τον πίνακα με τις σκέψεις μας ή κάποια εικόνα σχετική με τις ιδέες μας. (Τα μπαλονάκια χωράνε όσα λόγια θέλουμε.)

 4. Έχουμε  ολοκληρώσει την εργασία , όταν έχουμε συμπληρώσει όσα μπαλονάκια επιθυμούμε.
·       Μπορούμε να μετακινήσουμε τα μπαλονάκια , αν θέλουμε σε πιο μακρινές θέσεις.
·       Με πατημένο κλικ σέρνουμε κάθε μπαλονάκι στη θέση που επιθυμούμε.
·       Με επιλεγμένο κάποιο μπαλόνι και Enter  δημιουργούμε επιπλέον μπαλόνι , αν θέλουμε.
·       Με δεξί κλικ πάνω σε κάθε μπαλόνι μπορείτε να εισάγετε εικόνα , να μορφοποιήσετε το μπαλόνι και τον σύνδεσμό του, να το διαγράψετε.

5.                  Δεξιό βέλος: ΕδώΤελειώνοντας στα αριστερά της σελίδας κάνουμε κλικ στο File 
 




6.                  και επιλέγουμε Download as . Στο παράθυρο που ανοίγει διαλέγουμε την 3η επιλογή image.


7.                  Στο επόμενο παράθυρο πατάμε το κουμπί export .
 


  1. Τέλος εμφανίζεται το παράθυρο για να κατεβάσουμε την εικόνα μας. Πατάμε DOWNLOAD.
 









  1. Ανοίγει μια νέα σελίδα με τον χάρτη που φτιάξαμε. Με δεξί κλικ πάνω στην εικόνα επιλέγουμε «Αποθήκευση εικόνας ως»  και αποθηκεύουμε στον υπολογιστή μας σε κάποιο φάκελο που θα τον θυμόμαστε.
  2. Στέλνουμε με email την εικόνα που δημιουργήσαμε στην κυρία (βρίσκεται στο φάκελο που αποθηκεύσαμε).
Αν θέλετε τις οδηγίες σε έγγραφο (για να τις εκτυπώσετε ή να τις αποθηκεύσετε) κάντε κλικ εδώ.
Αύριο είναι η ημέρα των ειδικοτήτων! 
Έτσι ασχοληθείτε με όσα σας έχουν δώσει οι συνάδελφοι και τα λέμε μαζί την Παρασκευή!
Σας φιλώ! 😙

ΜΑΘΗΜΑ 9 5.5.2020

Καλημέρα αγάπες όμορφες!💓😊

Για σήμερα έχουμε να ασχοληθούμε με μια έξυπνη ιστορία από το Ανθολόγιο.
Διαβάστε την ιστορία "Η φάλαινα και ο οισοφάγος της" από το ανθολόγιό σας στη σελίδα 280 ή από εδώ , αν δεν έχετε το βιβλίο μαζί σας.


  • Απαντήστε στο τετράδιο παραγωγής λόγου την ερώτηση 3 στη σελ. 282
  • Στο τετράδιο παραγωγής λόγου πάλι φτιάξτε τη δική σας ιστορία για την ερώτηση 4 στη σελ. 282.
  • Απαντήστε στο ερώτημα 1 από τη σελ. 282 πάνω στο κείμενο και στείλτε μου φωτογραφίες από τα σημεία που εντοπίσατε.
  • Τέλος, δουλέψτε με τις παρακάτω δραστηριότητες








Αν για κάποιο λόγο δεν εμφανίζεται το αντικείμενο ακολουθήστε το σύνδεσμο  εδώ  και δουλέψτε με τις δραστηριότητες. 

Τα λέμε αύριο!

Δευτέρα 4 Μαΐου 2020

ΜΑΘΗΜΑ 8 4.5.2020

Σήμερα δουλέψαμε πολύ όμορφα στη σύγχρονή μας συνάντηση. Ας δούμε όλα όσα κάναμε , αλλά και τις δραστηριότητες που έχετε να δουλέψετε ασύγχρονα.
Γεωγραφία , ενότητα Δ , κεφ.29
Οι κάτοικοι και τα κράτη της Ευρώπης 

Μπήκαμε στο διαδραστικό βιβλίο από εδώ
και παρατηρήσαμε τα παρακάτω:
  • Ποιες χώρες βρίσκονται βόρεια;
  • Μπορείς να βρεις μια Ανατολική χώρα από Ρ;
  • Μπορείς να βρεις μια νότια χώρα από Α.
  • Μπορείς να βρεις 3 χώρες από Λ.
  • Ποια κράτη βρέχονται από τη Μεσόγειο θάλασσα;
Αφού παρατηρήσαμε τον πολιτικό χάρτη της σελίδας 99 για λίγη ώρα, προσπαθήσαμε να παίξουμε με αυτόν τον χάρτη

Κλικ πάνω στο χάρτη
Πηγή:https://online.seterra.com/

βρίσκοντας την τοποθεσία κάθε κράτους (είναι παιχνίδι , δεν είναι ανάγκη να τα γνωρίζουμε όλα- όσο περισσότερες φορές ασχοληθούμε , τόσο πιο γρήγορα θα μας μείνουν στο μυαλό-δεν είναι όμως αναγκαίο να γίνει κάτι τέτοιο).

Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με τον πίνακα από το Φωτόδεντρο.
Κλικ στην εικόνα
Πηγή: 
http://photodentro.edu.gr/
Πατώντας από την πρώτη σειρά το κράτος, την περιοχή Ευρώπης, την έκταση κτλ. μπορείς να βρεις:
  • τη μεγαλύτερη σε έκταση χώρα της Ευρώπης
  • τη χώρα με το λιγότερο πληθυσμό
  • τη χώρα με τη μεγαλύτερη ή τη μικρότερη πυκνότητα
Μελετήσαμε και τις 4 περιοχές που έχει χωριστεί η Ευρώπη (με βάση το βιβλίο μας) και βρήκαμε
σε ποια περιοχή ανήκει :
  • η Γαλλία
  • η Ρωσία
  • η Μολδαβία
  • η Σουηδία
  • η Πορτογαλία
  • η Ιρλανδία
  • η Ολλανδία
  • η Ουκρανία

Έτσι τελείωσε η σύγχρονή μας συνάντηση. Ασύγχρονα θα ασχοληθούμε με την παρακάτω δραστηριότητα που μπορείτε να την βρείτε στην πλατφόρμα της e-me που την έχω ανεβάσει στον τοίχο της κυψέλης μας. Αν κάποιος αντιμετωπίζει πρόβλημα με την είσοδό του εκεί, μπορεί να την δουλέψει από εδώ.



Καλή συνέχεια!!!





Τρίτη 28 Απριλίου 2020

ΜΑΘΗΜΑ 7 29.4.20

Σήμερα θα ασχοληθούμε με τα Μαθηματικά. 
Συγκεκριμένα θα δουλέψετε με ένα διαδραστικό βίντεο. Τι είναι αυτό; Είναι ένα βίντεο (από το κανάλι της κυρίας Ράνιας) σχετικά με τους λόγους και τις αναλογίες στο οποίο έχω εισάγει δραστηριότητες τις οποίες καλείστε να εκτελέσετε. 
Γι' αυτό το λόγο να έχετε αυτιά και μυαλά ορθάνοιχτα!😁

Αν το παραπάνω βίντεο δεν ανοίγει, δοκιμάστε να ανανεώσετε τη σελίδα σας. Αν και πάλι δεν ανοίγει , βρείτε το εδώ

Αφού τελειώσετε με το βίντεο, μπορείτε να εργαστείτε με την παρακάτω άσκηση:

Αν η άσκηση δεν ανοίγει , δοκιμάστε να ανανεώσετε τη σελίδα σας ή να την βρείτε εδώ

Καλή ξεκούραση και τα λέμε αύριο! 

ΜΑΘΗΜΑ 6 27.4.20

Αγαπημένα μου παιδιά, επειδή έχετε ταλαιπωρηθεί κι εσείς κι εγώ με την πλατφόρμα της e-me θα αναρτώ κι εδώ τις
εργασίες , ώστε να μπορείτε να ενημερώνεστε από όπου σας είναι πιο εύκολο. Ωστόσο όσοι κάνετε τις εργασίες από εδώ θα χρειαστεί να μου στείλετε screenshots για κάθε ολοκληρωμένη δραστηριότητα.



Η ανάθεση εργασίας που έγινε μέσω της e-me.

Διάβασε το κείμενο "Μια οικογένεια ανάμεσα στις άλλες" στο Β' τεύχος της Γλώσσας σελ. 93 και δούλεψε με τις παρακάτω δραστηριότητες. Αν δεν έχεις το βιβλίο σου μαζί , μπορείς να βρεις το κείμενο εδώ.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ:
  • Κάνε την άσκηση 1 του βιβλίου σελ. 94 πάνω στο βιβλίο ή στο μπλε τετράδιο
  • Αρίθμησε τις παραγράφους του κειμένου.
  • Σκέψου πλαγιότιτλους για κάθε παράγραφο του κειμένου και γράψε τον καθέναν δίπλα στην παράγραφο .
  • Μπορείς να δουλέψεις και με την παρακάτω άσκηση , στην οποία πρέπει να βάλεις σε χρονική σειρά (ποιος είναι 1ος , ποιος 2ος κτλ.) τους πλαγιότιτλους που έδωσα εγώ στο κείμενο .
Αν το αντικείμενο (άσκηση) δεν εμφανίζεται, ανανεώστε τη σελίδα σας. Αν και πάλι δεν εμφανίζεται , προσπαθήστε και από εδώ.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ:

  • Στην 1η παράγραφο εντόπισε όλες τις αντωνυμίες , υπογράμμισέ τες με μολύβι και γράψε από πάνω το είδος τους. Αν δε θυμάσαι , άνοιξε το μπλε τετράδιο της Γλώσσας για να τα θυμηθείς . Μπορείς επίσης να δεις και το πάρα πολύ ωραίο μάθημα για τις αντωνυμίες που έχει ετοιμάσει η κυρία Ράνια στο κανάλι της.
  • Βρες και σε αυτήν την άσκηση όλες τις αντωνυμίες κάνοντας κλικ πάνω σε κάθε λέξη που αναγνωρίζεις ως αντωνυμία.
Αν το αντικείμενο (άσκηση) δεν εμφανίζεται, ανανεώστε τη σελίδα σας. Αν και πάλι δεν εμφανίζεται , προσπαθήστε και από εδώ.
  • Στη 2η παράγραφο υπάρχουν 6 τοπικοί προσδιορισμοί. Εντόπισέ τους και χρωμάτισέ τους με πράσινο.
  • Στην 3η παράγραφο βρες τα επίθετα και τις μετοχές και γράψε τα σε μια λίστα (στο μπλε τετράδιο)σημειώνοντας δίπλα Ε για τα επίθετα και Μ για τις μετοχές.
  • Στην 4η παράγραφο κύκλωσε όλα τα ρήματα και γράψε στο μπλε τετράδιο όσα βρεις σε μια λίστα.
  • Διάλεξε ένα ρήμα από τη λίστα και κάνε χρονική αντικατάσταση.
Σας φιλώ από μακριά , τα λέμε αύριο!!!