Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2014

Τα Ξωτικά των Χριστουγέννων

Ξεκινήσαμε τις χριστουγεννιάτικες κατασκευές μας φτιάχνοντας μικρά ξωτικά των Χριστουγέννων.

Χρειαστήκαμε:
Από 2 ρολά χαρτί υγείας για καθε παιδί
χρωματιστό Α4 (πράσινο,κόκκινο και γαλάζιο)
αστεράκια, φεγγαράκια παγιέτες
σύρμα πίπας (κόκκινο , πράσινο, γαλάζιο, χρυσό και ασημί)
πρόσωπα σε φωτογραφικό χαρτόνι χρώμα του δερματος
σκουφάκια σε κανσόν κόκκινο και γαλάζιο
κουδουνάκια και άσπρα πον πον

Πώς δουλέψαμε:
Πρώτα ντύσαμε τα ρολά μας με κόκκινο ή πράσινο και γαλάζιο χαρτί.

Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2014

Christmas maths! Αθροίσματα από το 6 ως το 10, κεφ.18

Τα μικρά μου ξωτικά δούλεψαν σκληρά τις τελευταίες μέρες...

Ξεκινήσαμε με ένα παιχνίδι επανάληψης των αριθμών ως το 20. Το παιχνίδι το έφτιαξα στο πνεύμα του προγράμματος της στοματικής υγιεινής που δουλεύουμε φέτος.
Αρχικά σκόρπισα στην τάξη τα δόντια με τα μικρόβια (από το 1 ως το 20).
Επειτα κάθε παιδί διάλεξε μια οδοντόβουρτσα και σύμφωνα με τον αριθμό που είχε η οδοντόκρεμά του έπρεπε να βρει το δόντι που θα καθάριζε.





Επειτα μπήκαμε στο κεφάλαιο 18 και δουλέψαμε με τα δαχτυλάκια μας πάαααααρα πολύ!

Στα προβλήματα του βιβλίου δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στο να εντοπίζουμε τα δυο ποσά και να τα βάζουμε όλα μαζί. Μαζί αναφέραμε κάθε φορά την πρόσθεση σαν πράξη και το αθροισμα σαν αποτέλεσμα (να μαθαίνουμε και λίγη μαθηματική γλώσσα).
Στην τελευταία άσκηση γνωρίσαμε και την αντιμεταθετική ιδιότητα της πρόσθεσης (χωρίς να την ονομάσω βεβαια) κάνοντας πολλά παραδείγματα στον πίνακα.

Στο Τ.Ε. εξασκηθήκαμε πολύ στις προσθέσεις χρησιμοποιώντας τα δάχτυλά μας (δεν έχω ζητήσει ακόμα να κρατάμε νοερά το μεγαλύτερο προσθετέο , για να είναι πιο οπτικοποιημένη η πρόσθεση). Ακόμη ξαναείδαμε και δουλέψαμε την αντιμεταθετική ιδιότητα.

Το highlight  των ημερών ήταν φυσικά το παιχνίδι! Προσπαθώντας να φτιάξω ένα παιχνίδι για τη δράση μας με το δίκτυο εκπαιδευτικών ιστολογίων , προέκυψε και αυτό το παιχνίδι πρόσθεσης ως το 10 , εξασκώντας και την αντιμεταθετική ιδιότητα  ΚΑΙ κάνοντας ένα όμορφο χριστουγεννιάτικο δάσος! (ναι είμαι πολύ ενθουσιασμένη με το παιχνίδι μου, χιχιχι).

ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ:
Εκτύπωσα , πλαστικοποιήσα και έκοψα όλα τα κομμάτια σύμφωνα με τις οδηγίες που έχω δώσει στο έγγραφο "παιχνίδι με τα αθροίσματα 6-10".
Εκοψα φελλούς στη μέση (κορμοί) και έγραψα πάνω τα αθροίσματα (από το 6 ως το 10: 4 6αρια, 4 7αρια, 5 8αρια , 5 9αρια, 6 10αρια).

Ετοίμασα το δάσος:
  • έκοψα ένα χαρτόνι στη μέση κατα μηκος
  • τοποθέτησα τους φελλούς πάνω στο χαρτόνι στερεώνοντάς τους με μια πινέζα από κατω (δεν τα κόλλησα για να κρατήσω το παιχνίδι στο αρχείο μου)
  • έκανα εγκοπές μπροστά από κάθε φελλό περίπου 4-5 εκατοστών


ΠΑΙΧΝΙΔΙ:
Μοίρασα στα παιδιά τα δέντρα (το καθένα από ένα) και τα αστέρια μπερδεμένα (έχω βάλει και λάθος αποτελέσματα για να είναι λίγο πιο απαιτητικό). Κάθε παιδί έπρεπε να αθροίσει τις δυο μπάλες του δέντρου του και να βρει το αστέρι με το σωστό άθροισμα. Επειτα έπρεπε να κολλήσει το αστέρι στο δέντρο και να πάει στο δάσος (χαρτόνι με φελλούς) να βρει το αντίστοιχο κορμό του δέντρου του (πάλι σύμφωνα με το άθροισμα).



Στη συνέχεια για να δουλέψουμε και την αντιμεταθετική ιδιότητα, κάθε παιδί πήρε έναν πιγκουίνο και έγραψε τις δυο προσθέσεις που προέκυπταν από το δέντρο του στις πινακίδες του πιγκουίνου. (το έγραψαν με κανονικό μαρκαδόρο καθώς ήταν πλαστικοποιημένοι)
πχ. αν το δέντρο είχε τις μπάλες 3 και 4 προέκυπταν
                             3+4=7 και 4+3=7

Τέλος τοποθέτησαν τον πιγκουίνο τους μπροστά από το δέντρο τους.


Να και το χριστουγεννιάτικο δάσος μας!


Παιχνίδι αντιστοίχισης πλήθους (δόντια)









Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

Μήλα και καμήλα

Το νέο κεφάλαιο ήταν αρκετά διασκεδαστικό για τα παιδιά και το απολαύσαμε!

Ξεκινήσαμε προσπαθώντας να καταλάβουμε τι συμβαίνει παρατηρώντας την εικόνα. Εύκολα αντιληφθήκαμε πως πρόκειται για μια παρασταση. Διαβάζοντας αποσπασματικά τα λόγια του κειμένου προσπαθήσαμε να δούμε τι ακριβώς τι συμβαίνει. Μας φάνηκε αστείο που ο Καραγκιόζης παρανοούσε τα λόγια του Μορφονιού.

Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2014

Μύτη σαν σαλάμι

Στο νέο κεφάλαιο της 3ης ενότητας δουλέψαμε το γράμμα Μμ , τα σημαία στίξης και πώς αυτά επηρεάζουν την ανάγνωσή μας , αλλά καναμε και μικρή παράσταση θεάτρου σκιών (σε μας δεν ήταν βέβαια σκιών...).

Ξεκινήσαμε βλέποντας την εικόνα και συζητώντας γύρω από όλα αυτά που πιστεύαμε ότι συνέβαιναν.

Αφού εντοπίσαμε τα πρόσωπα, τα ζώα και τα πράγματα , πήγαμε να δούμε το γράμμα που θα επεξεργαζόμασταν.

Είδαμε τη γραφή του, το τοποθετήσαμε στο τρενάκι της Αλφαβήτα

Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2014

Γνωρίζω τους αριθμούς από το 10 ως το 20, κεφ. 17

Ολόκληρη την εβδομάδα την αφιέρωσα στο κεφάλαιο 17. Στο βιβλίο (και το Τ.Ε.) εκτός από τους αριθμούς , έχει και τις αριθμολέξεις από το 6 ως το 10 και τη μέτρηση ως το 30. Ενας ωραίος αχταρμάς!!!

Δεν ξέρω τι συμβαίνει με άλλες ταξεις πάντως τα δικά μου δε γνώριζαν τους αριθμούς ως το 20. Ξέρουμε να μετράμε , αλλά οι αριθμοί αυτοί καθεαυτοί δεν ήταν γνωστοί στα παιδιά. Ετσι χώρισα τους αριθμούς σε ομάδες για να τους δουλέψουμε λίγο περισσότερο.

Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2014

Θέατρο σκιών

Μπήκαμε στη νέα ενότητα , την ενότητα "Μια παράσταση στην πλατεία"  , μια ενότητα που θα μας φτάσει μεχρι τα Χριστούγεννα.

Ξεκινήσαμε και πάλι με την επεξεργασία της εικόνας. Εστιάσαμε στην αφίσα :
  • Μιλήσαμε για το θέατρο σκιών. Το ξεχωρίσαμε από το κουκλοθέατρο και εξηγήσαμε τη σημαντικότητα του φωτός και της σκιάς σε αυτό το θέατρο.

Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014

Προβλήματα και επανάληψη της 2ης ενότητας , κεφ.15,16

Την εβδομάδα που μας πέρασε τελειώσαμε τη 2η ενότητα στα μαθηματικά.

Στο κεφάλαιο 15 δουλέψαμε προβλήματα της πρόσθεσης. Εχοντας πάντα στο νου μας όσα μας έμαθε η μάγισσα Προσθετόλ βάζαμε όλα τα πράγματα μαζί χρησιμοποιώντας αριθμούς και σύμβολα (όπως η μάγισσα). Διαβάζαμε τα προβλήματα , εντοπίζαμε τά πλήθη των πραγμάτων και τα βάζαμε όλα μαζί.

Παραλληλα με το βιβλίο και το Τ.Ε.

Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2014

Επανάληψη 2ης ενότητας- Το παπί

Σήμερα κάναμε την επανάληψη της 2ης ενότητας , μιας και χθες την τελειώσαμε.

Πρώτα μπήκαμε στο ποίημα της Π.Παμπούδη. Ενα πολύ όμορφο κι έξυπνο ποίημα που πάντα αρέσει στα παιδιά. Διαβαζα εγώ , αλλά στα κομμάτια που μπορούσαν να διαβάζουν τα παιδιά , άφηνα να διαβάζουν τα ίδια όλα μαζί.

Φυσικά ακούσαμε το ποίημα και μελοποιημένο (ένα από τα αγαπημένα μου!).

Ιστορίες - δραστηριότητες ανάγνωσης

Στο κεφάλαιο Ιστορίες ασχοληθήκαμε με ένα ήδη γνωστό γράμμα το Ιι.

Ξεκινήσαμε πάλι με την επεξεργασία της εικόνας η οποία μας οδήγησε και στο γραμμα Ιι. Αφού είδαμε τον τρόπο γραφής που ήδη τον γνωρίζαμε , βάλαμε το νέο γράμμα στη λίμνη των φωνακλάδικων και στο τρενάκι, το συνδυάσαμε με όλα τα ήσυχα γράμματα και κάναμε παρεούλες και τέλος ο μάγος με το μαγικό ραβδί μας οδήγησε στο να φτιάξουμε τον άξονα λέξεων του Ιι.

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Ρινόκερος και κόκορας

Στο κεφάλαιο "Ρινόκερος και κόκορας" ασχοληθήκαμε με ένα νέο γράμμα το Ρρ.

Ξεκινήσαμε όπως πάντα με την επεξεργασία της εικόνας. Βρήκαμε τα πρόσωπα , τα ζώα και τα πράγματα. Αφού εντοπίσαμε το γράμμα με το οποίο θα ασχολούμασταν προσπαθήσαμε να αποφασίσουμε πού θα το τοποθετήσουμε: στο χωριό των ήσυχων γραμμάτων ή στη λίμνη με τα φωνακλάδικα;

Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

Γραφή της πρόσθεσης με χρήση συμβόλων , κεφ.14

Ξεκινήσαμε το κεφάλαιο 14 με τη μάγισσα Προσθετόλ που είδαμε και στο 13ο κεφάλαιο.

Τώρα μας συστήθηκε κανονικά , μας είπε ότι της αρέσουν οι αριθμοί και τα σύμβολα και όχι οι λέξεις και πως της αρέσει να βάζει όλα τα πράγματα μαζί. Η αγαπημένη της λέξη το και.


Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014

Νυχτώνει

Στο κεφάλαιο "Νυχτώνει" εκτός από το γράμμα Νν ασχοληθήκαμε εμ πολλές δραστηριότητες και κάναμε διάφορες συζητησεις.
Ξεκινήσαμε, όπως πάντα,  μελετώντας την εικόνα. Εστιάσαμε ιδιαίτερα στο ύφος και την έκφραση των παιδιών. Προσπαθήσαμε να τη μιμηθούμε και να φανταστούμε το λόγο που οδήγησε τα παιδιά σε αυτη.

Συνεχίσαμε ονομάζοντας όσο περισσότερα πράγματα της εικόνας μπορούσαμε. Επειτα προσπαθήσαμε να μαντέψουμε το νέο επιβάτη της αλφαβήτας από τις λέξεις της διαφάνειας 7.

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2014

Όλοι στον κήπο

Ξεκινήσαμε το κεφάλαιο "Όλοι στον κήπο" με το δημοσιογράφο να μας θυμίζει τι έγινε στο προηγούμενο κεφάλαιο.

Προσθετική ανάλυση των αριθμών μεχρι το 5, κεφ.13

Πριν λίγες μέρες παρακολούθησα ένα σεμινάριο του συμβουλου μας στο οποίο δόθηκε αρκετή έμφαση στην προσθετική ανάλυση. Σε γενικές γραμμές ειπώθηκε ότι πρέπει να αφιερώσουμε αρκετό χρόνο ώστε τα παιδιά να κατακτήσουν την προσθετική ανάλυση των αριθμών (τωρα ως το 5 και μετα ως το 10) με διάφορες δραστηριότητες και όχι απλά βασιζόμενοι στο βιβλίο.

Με αυτά στο νου έκανα τις παρακάτω δραστηριότητες στην τάξη.

Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2014

Εκπαιδευτικό υλικό για τα Παιδικά Χωριά SOS

ΔΙΚΤΥΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

Ποιοι είμαστε;
Το Δίκτυο Εκπαιδευτικών Ιστολογίων, αν και δεν ξεπερνά τον έναν χρόνο λειτουργίας, παρόλα αυτά αριθμεί εκατό περίπου ιστολόγια νηπιαγωγών και δασκάλων που βρίσκονται σε επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ τους.

Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2014

Ο κύριος με το καπέλο

Ξεκινήσαμε λίγο διαφορετικά αυτο το κεφάλαιο. Αντί να καθίσουμε στα θρανία μας , πήραμε τις μαξιλάρες μας καθίσαμε μπροστά στον πίνακα και παρακολουθήσαμε χωρίς βιβλία όλα όσα συνέβαιναν  με την παρέα.

Επεξεργαστήκαμε την εικόνα εντοπίζοντας πρόσωπα και πράγματα. Εστιάσαμε την προσοχή μας στο νέο πρόσωπο που υπήρχε, τον κύριο με το καπέλο. Αφού τον περιγράψαμε με πολλές λέξεις και φράσεις , τον υποδυθήκαμε κιόλας , χρησιμοποιώντας ένα καπέλο (από το μαγικό κουτί της κυρίας) κι ένα κόκκινο παλτό μιας συμμαθήτριάς μας.