Τρίτη 28 Αυγούστου 2018

Για να μην μπούμε στη μαύρη λίστα...

   Μια πνοή πριν ο Αύγουστος τελειώσει λες και μπήκε το φθινόπωρο, λες και ο καιρός είπε να μας βάλει σε τάξη για να οργανωθούμε . 

  Ένα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να οργανώσουμε είναι και η περιβόητη και φοβερή λίστα. Κατά καιρούς έχω δει λίστες συναδέλφων , άλλες λογικές κι άλλες τραγικές. Η λίστα με όσα ζητάμε από τους γονείς είναι δυστυχώς και μια από τις πρώτες απρόσωπες εικόνες που έχει αυτός για εμάς. Καλό είναι λοιπόν να μην πάρουμε ελαφρά τη καρδία ένα αρκετά σημαντικό κομμάτι της δουλειάς μας. 
  Πρέπει να συγκεντρωθούμε και να κοιτάξουμε τη λίστα με όσα ζητάμε από τους γονείς με άλλο μάτι. Να την δούμε σαν ένα εργαλείο, ένα εργαλείο της τάξης μας. κι όχι να βγάλουμε το άχτι μας για τη γελοία χρηματοδότηση από τις σχολικές επιτροπές πάνω στις τσέπες των γονέων. 


Πώς φτιάχνουμε τη λίστα:
  Αφού φτιάξουμε/παραγγείλουμε το καφεδάκι της αρεσκείας μας καθόμαστε κάπου ήσυχα και σκεφτόμαστε τι θα χρειαστούμε στο 1ο τρίμηνο σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκουμε. Λέω στο 1ο τρίμηνο γιατί δεν υπάρχει λόγος να ζητήσω λ.χ. διαβήτη για τα μαθηματικά στην αρχή της χρονιάς, όταν βλέπω ότι θα τον χρειαστώ το Μάρτιο. Το πιθανότερο είναι το παιδάκι να τον χάσει μέσα στη χρονιά και ο γονιός να χρειαστεί να τον αγοράσει και πάλι

  • τετράδια. Δε ζητάμε 100φυλλα. Τα τετράδια χαλάνε με το βάλε-βγάλε από την τσάντα , είναι βαριά και πιο ακριβά. Ζητάμε κάποιο 40φυλλο ή 50φυλλο. Αν χρειαστεί θα πάρουν μέσα στη χρονιά καινούργιο. Επίσης ζητάμε αυτά που μας χρειάζονται, όχι περισσότερα (έχω δει λίστα με 20 τετράδια!!! ΓΙΑ ΟΝΟΜΑ!). Επιπλέον για πρόχειρο/σημειωματάριο/καθήκοντα και λεξιλόγιο ζητώ να χρησιμοποιήσουν τα περσινά που δεν έχουν τελειώσει (μάθημα ανακύκλωσης από πρώτο χέρι!)
  • μπογιές . Οι μπογιές χρειάζονται σε όλες τις τάξεις απαραιτήτως! Απλά αντί να ζητήσουμε όλα τα είδη (ξυλομπογιές, μαρκαδόρους, κηρομπογιές, τέμπερες, μάρκερς) από όλους , χωρίζουμε την τάξη σε ομάδες και ζητάμε από κάθε ομάδα μαθητών ένα είδος π.χ. από την 1η ομάδα θα φερει ο καθένας από ενα κουτί χοντρούς μαρκαδόρους, από τη 2η ομάδα θα φέρει ο καθένας από ένα κουτί ξυλομπογιές κ.ο.κ. Αυτές οι μπογιές θα μείνουν στην τάξη και θα είναι για όλους (τερμα το βάσανο "δικό μου είναι"/"τις ξέχασα σπίτι"κλπ. και επιπλέον δε γεμίζει η τσάντα άσκοπα με περιττό βάρος). Όταν κάποια στιγμή μέσα στη χρονιά κάποιες χαλάσουν/τελειώσουν ζητάμε και πάλι ανανέωση. (με αυτόν τον τρόπο όμως δεν επιβαρύνεται ο γονέας από την αρχή της χρονιάς με όλο το κόστος).
  • χαρτόνια/χαρτονάκιΑ4. Ζητάμε αυτά που θα μας χρειαστούν π.χ.δύο τρία χρώματα από κάθε παιδί αρκούν και με το παραπάνω για την αρχή ως τα Χριστούγεννα. Προσοχή γιατί το χαρτονάκι Α4 δεν ταιριάζει με όλους τους εκτυπωτές και σε κάποιες περιπτώσεις είναι πολύ ακριβό. Επίσης έχω παρατηρήσει πως τα χαρτόνια (κανσόν) είναι πολύ πιο φτηνά στα βιβλιοχαρτοπωλεία της γειτονιάς από ότι σε μεγάλες αλυσίδες. Δε μιλάω για 5-10 λεπτά του ευρώ , αλλά για 50 λεπτά και παραπάνω!
  • Υλικα χειροτεχνίας. (ξυλάκια παγωτού, πούπουλα, κουμπιά, τσόχες , χρυσόσκονη κτλ.) Ζητάμε με φειδώ γιατί ανεβάζουν το κόστος της λίστας κατακόρυφα. Μπορούμε κι εδώ να εφαρμόσουμε ό,τι κάναμε και με τις μπογιές. Να μοιράσουμε ποια υλικά θέλουμε από τον καθένα.
  • Ψαλίδι. Απαραίτητο εργαλείο και ζητήστε οπωσδήποτε δύο. Ένα που θα μείνει στο σχολείο κι ένα για το σπίτι. Προσοχή οι αριστερόχειρες να προμηθεύονται το σωστό ψαλίδι. 
  • Κόλλες. Οπωσδήποτε δύο στικ και μια ρευστή που θα μείνουν στο σχολείο. Μια επιπλέον στικ για το σπίτι. Στις κόλλες στικ έχω παρατηρήσει πως οι no name κάνουν εξίσου καλή δουλειά με τις επώνυμες και κοστίζουν ελάχιστα. Φυσικά μέσα στη χρονιά θα χρειαστούν ανανέωση.
  • Φωτοτυπικό χαρτί. Αν είναι πολιτική του σχολείου να ζητά από τους μαθητές ζητήστε το κι εσείς. Δεν είναι ιδιαίτερα ακριβό και χρειάζεται καθημερινά στα πάντα. Επίσης ένα είδος των 70 γραμμαρίων που έχει βγει είναι αρκετά οικονομικό και δουλεύει άψογα με τους εκτυπωτές και τα φωτοτυπικά (tested!).
  • Βιβλίο για βιβλιοθήκη τάξης. Προτιμότερο να είναι κάποιο βιβλίου των παιδιών από την προσωπική τους βιβλιοθήκη και όχι κάποιο καινούργιο. 
  • Ετικέτες και ντύσιμο βιβλίου. Απαιτήστε το. Είναι λίγη φασαρία ,ειδικά το ντύσιμο , αλλά κρατάει τα βιβλία γερά για μεγάλο χρονικό διάστημα (δε σκίζονται, καθαρίζουν πανεύκολα). Τις ετικέτες ζητήστε να τις κολλήσουν έξω από όλα τα βιβλία με γραμμένο το ονοματεπώνυμο του παιδιού. Ζητήστε το ξεκάθαρα γιατι δεν είναι πάντα σαφές.
  • 2 μολύβια απλά , αλλά καλής ποιότητας μολύβια-χωρίς εικόνες και διακριτικά πάνω(συνήθως είναι κακής ποιότητας αυτά με τις φιγούρες)
  • Γόμα -ξύστρα . Aπλές, χωρίς πολλά πολλά στολίδια πάνω- όσο πιο στολισμένο κάτι τόσο χειρότερη και η ποιότητά του (επίσης tested)
  • Εργαλεία μαθηματικών. Χάρακες, γνώμονες, διαβήτες. Ζητήστε να φέρουν τα περσινά (όσα βρουν) ή αλλιώς το γνωστό πακετάκι με όλα μέσα. Φυλάξτε τα στο σχολείο σε κάποιο κουτί με ετικέτα μαθητή στο καθένα. Αν δε θα χρειαστούν άμεσα είναι προτιμότερο να τα ζητήσετε λιγο πριν τα χρησιμοποιήσετε. Κομπιουτεράκι προσωπικά δε ζητώ. Ποτέ. 
  • Αλλαξιά ρούχα. Αν έχετε μικρή τάξη θα την χρειαστείτε και θα σας γλιτώσει από τη φασαρία του να καλείτε το γονέα για να την φέρει.
  • Χαρτομάντιλα. Απαραίτητα σε κάθε τσάντα.
   Όπως είναι λογικό κάποια από τα παραπάνω θα χρειαστούν αντικατάσταση  και ανανέωση (τα μολύβια φτουράνε δε φτουράνε 2-3 μέρες) , δεν είναι όμως απαραίτητο να τα χρεωθούν οι γονεις από τον Σεπτέμβριο. 
   Και φυσικά επειδή μια τάξη θα χρειαστεί και πολλά άλλα μέσα στη χρονιά , μπορούμε να εφαρμόσουμε μια ιδέα που βρηκα και εφάρμοσα κι εγω με μεγάλη και εγγυημένη επιτυχία. Το δέντρο της προσφοράς επιτρέπει σε κάθε γονέα να συνεισφέρει όσο μπορεί στο έργο μας χωρίς να τον φέρνουμε στη δύσκολη θέση να βάζει το χέρι βαθιά στην τσέπη. 
    
   Τέλος , προσπαθούμε με τον τρόπο μας να συντηρήσουμε τα βιβλιοχαρτοπωλεία της γειτονιάς μας. Λογικό είναι να αγοράσουμε και κάποια πράγματα από το ίντερνετ και τα μεγάλα πολυκαταστήματα , αυτό όμως ας γίνει αργότερα στη χρονιά. Με την πρώτη λίστα ας βοηθήσουμε τους συνανθρώπους μας. 


   Έτσι, για να μην μπούμε στη μαύρη λίστα, ας προσπαθήσουμε κι εμείς. Ας κάνουμε το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς ευχάριστο για όλους. 

Τετάρτη 28 Μαρτίου 2018

Η ιστορία του Πάσχα

Ψάχνοντας να βρω υλικό για να μιλήσω με τα παιδιά μου στην τάξη για το Πάσχα και την ιστορία του,  έπεσα πάνω σε αυτήν την υπέροχη ιδέα. Μου άρεσε πολύ ο τρόπος προσέγγισης , οι στόχοι που επιτυγχάνονται (ή που  μπορούν να επιτευχθούν) και φυσικά το αποτέλεσμα!

Μετέφερα λοιπόν την ιδέα στα ελληνικά και σήμερα την υλοποίησα (εν μέρει) στην τάξη (αύριο θα την τελειώσουμε). Αποτελεί ουσιαστικά μια περίληψη της ιστορίας , ένα σχεδιάγραμμα αν μου επιτρέπετε, για να μπορούν τα παιδιά να διηγηθούν με λίγα λόγια όσα θυμόμαστε αυτές τις ημέρες (οι στόχοι που λέγαμε παραπάνω...).

Σκέφτηκα ωστόσο πως δεν έχουμε όλοι την ίδια τάξη ή το ίδιο επίπεδο κι έτσι έφτιαξα την κατασκευή σε τρεις διαφορετικές εκδοχές 

  • κανονική - με μια μικρή περίληψη των συμβάντων, 
  • απλή- με έναν επιγραμματικό τίτλο και 
  • ελεύθερη με τη δυνατότητα συμπλήρωσης σημειώσεων - για πιο μεγάλες τάξεις πιθανώς
Ο τρόπος εργασίας απλός.
Αρχικά εξιστορούμε με όποιο τρόπο εμείς έχουμε επιλέξει την ιστορία του Πάσχα (μια υπέροχη πρόταση από το elniplex εδώ). Στη συνέχεια 
Κόβουμε το σταυρό από το έγγραφο ή φτιάχνουμε έναν από χαρτόνι (έτσι η κατασκευή είναι πιο γερή!)

Έπειτα ζητάμε από τα παιδιά να χρωματίσουν , αν θέλουν τις εικόνες.
Μετά κόβουν τις εικόνες και τα κειμενάκια πάνω στην έντονη γραμμή.
Βάζουμε κόλλα σε όλα τα κομμάτια των εικόνων που υπάρχει το σύμβολο της κόλλας (το μικρό κομμάτι πάνω από τη διακεκομμένη γραμμή).
Κολλάμε τις εικόνες πάνω στο σταυρό που είτε έχουμε τυπώσει από το έγγραφο είτε έχουμε φτιάξει με χρωματιστό χαρτόνι.
Έτσι δημιουργούμε παραθυράκια που να ανοίγουν. Κολλάμε με όποια σειρά εμείς επιλέξουμε. Εγώ θέλησα οριζόντια την αρχή , τη μέση και το τέλος της ιστορίας και κάθετα τα γεγονότα ενδιάμεσα.
Τέλος , κάτω από κάθε εικόνα κολλάμε και το αντίστοιχο συνοδευτικό κείμενο (έτοιμο ή δικό μας) ή τίτλο.



Το έγγραφο με όλο το υλικό μπορείτε να το κατεβάσετε από εδώ.
Εύχομαι να σας άρεσε και να το φτιάξετε κι εσείς!!!
Καλό Πάσχα σε όλους!

Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2018

Ιδέες για την πρώτη μέρα μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων

Χρόνια πολλά 
και καλό κι ευτυχισμένο 
το 2018
 γεμάτο  υγεία , αγάπη και δημιουργία!

Επιστρέφουμε αύριο μετά από δύο εβδομάδες χαλάρωσης - χωρίς γράψιμο, διάβασμα , ετοιμασίες για το σχολείο- , αλλά και έντονων στιγμών -με όλα τα δώρα , τις επισκέψεις , τις βόλτες!- και επειδή μου αρέσει η είσοδος στη νέα χρονιά να γίνεται με ομαλό τρόπο συνηθίζω να κάνω κάτι διαφορετικό αποφεύγοντας τα βιβλία!

Ιδέες που έχω δουλέψει στην τάξη. Κλικ σε κάθε σύνδεσμο για να μεταφερθείτε στην αντίστοιχη ανάρτηση της δραστηριότητας.

Ο τοίχος της σκέψης. (για όλες τις τάξεις)

Καταγραφή των εμπειριών μας από τις διακοπές. (για όλες τις τάξεις)

Χειμωνιατικη επανάληψη στα μαθηματικά (για Β΄τάξη)

Ο χειμώνας : γλωσσικές δραστηριότητες (για τη  Β΄τάξη)


Δραστηριότητες με τη νέα ημερομηνία (για όλες τις τάξεις- το έγγραφο για φέτος στο τέλος της ανάρτησης)

Συνέντευξη : Πώς περάσατε στις διακοπές; (για όλες τις τάξεις)

Έγγραφο με τις δραστηριότητες για τις τάξεις Β΄, Γ΄,Δ΄, Ε΄ & Στ΄.




Έγγραφο με τις δραστηριότητες για την Α΄τάξη.



Καλή και ασφαλής επιστροφή!!!