Δευτέρα, 11 Νοεμβρίου 2013

Σύστημα ελέγχου συμπεριφοράς

Κάθε τάξη έχει τα προβλήματά της. Αλλη μεγάλα και άλλη μικρά. Προσωπικά επειδή με κουράζουν απίστευτα οι φωνές και στην τελική εγώ στεναχωριέμαι περισσότερο όταν τιμωρώ τα μικρά μου ζουζουνάκια , αποφάσισα να ρίξω το μπαλάκι στα ίδια.
Η συμπεριφορά είναι επιλογή. Μπορείς να είσαι υπέροχος με τους άλλους και μπορείς εξίσου εύκολα να είσαι απαίσιος. Οι επιλογές μας είναι αυτές που θα το καθορίσουν.

Θα λειτουργήσω λοιπόν ένα σύστημα πριμοδότησης της καλής συμπεριφοράς , που δανείστηκα (καταέκλεψα πιο σωστά) από την αγαπημένη μου σελίδα "A cupcake for the teacher".

Αρχικά έφτιαξα τον πίνακά μου. Χρησιμοποιώ λίγο ευρέως εδώ το "έφτιαξα" , γιατί το μόνο που έκανα ήταν να μεταφράσω στα ελληνικά το αγγλικό κείμενο. Κατέβασα λοιπόν από το TpT (teacherspayteachers) το έγγραφο (που είναι δωρεάν) από τη συνάδελφο εδώ.

Περισσότερες ιδέες υπάρχουν δωρεάν εδώ.

Πίνακας ελέγχου συμπεριφοράς




Έχω βάλει τις πλαστικοποιημένες σελίδες του εγγράφου "έλεγχος συμπεριφοράς" τη μια κάτω από την άλλη, όπως ακριβώς βρίσκονται στο εγγραφο.




Κάθε παιδί έχει ένα δείκτη με το όνομά του. Εγώ  χρησιμοποιώ ξύλινα μανταλάκια.



Όλοι ξεκινάνε από το  ΕΤΟΙΜΟΣ ΝΑ ΜΑΘΩ. Ανάλογα με τη συμπεριφορά μέσα στην ημέρα ο δείκτης  μετακινείται στην καρτέλα που ταιριάζει περισσότερο.


Στο τέλος της ημέρας τα παιδιά παίρνουν τα κουπόνια τους (έγγραφο κουπόνια για έλεγχο συμπεριφοράς). Τα αποθηκεύουν σε ενα φάκελο με το όνομά τους , όπως αυτός της φωτογραφίας.



Κουπόνια για έλεγχο συμπεριφοράς



Αν έχουν τερματίσει στις ΣΩΣΤΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ παίρνουν ένα κουπόνι, στο ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ παίρνουν 2 κουπόνια και στην ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ παίρνουν 3 κουπόνια και μια χρωματιστή πέτρα στο μανταλάκι τους.
Αν έχουν τερματίσει στα 3 σκαλοπάτια της όχι και τόσο σωστής συμπεριφοράς, δεν παίρνουν κουπόνια. Στο ΣΚΕΨΟΥ ΤΟ είναι η πρώτη προειδοποίηση. Στο Η ΚΥΡΙΑ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ η κυρία θα αποφασίσει πόσα κουπόνια θα πρέπει να δώσει πίσω. Αν η συμπεριφορά που τον οδήγησε εκεί , έχει πληγώσει κάποιο συμμαθητή, τα κουπόνια θα πηγαίνουν σε αυτόν για παρηγοριά (:P). Στο ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ θα πρέπει να επιστραφούν όλα τα κερδισμενα κουπόνια και θα ενημερώνονται οι γονείς.
Οι γονείς βέβαια θα ενημερώνονται και για την εξαίρετη συμπεριφορά με ένα βραβείο (έγγραφο βραβείο εξαιρετικής συμπεριφοράς).

Βραβείο εξαιρετικής συμπεριφοράς




Σαν επιπλέον κίνητρο , κάθε παιδί που θα μαζέψει 5 χρωματιστες πέτρες στο μανταλάκι του , το μανταλάκι του θα πηγαίνει στο ΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΑΣΤΕΡΑΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ και το παιδί θα παίρνει καινούριο μανταλάκι.



Πού χρησιμοποιούμε τα κουπόνια;
Στο τέλος της εβδομάδας, την Παρασκευή, τα παιδιά  μπορούν να εξαργυρώνουν τα κουπόνια τους στο μαγικό κουτί.

Πήρα ένα κουτί με 9 συρτάρια και τα αρίθμησα. Κάθε παιδί  μετρά τα κουπόνια του και  ανοίγει το ανάλογο συρτάρι για να πάρει αυτό που κέρδισε με τη συμπεριφορά του.


 Μέσα στα συρτάρια έχω βάλει διάφορα μικροδωράκια: ξύστρες, μολύβια, αυτοκόλλητα, μάρκερ κ.α.



Τα παιδιά μπορούν να κρατήσουν τα κουπόνια τους και να τα εξαργυρώσουν την επόμενη βδομάδα για να ανοίξουν ένα συρτάρι με μεγαλύτερο αριθμό. Όποιος συγκεντρώνει 10 κουπόνια μπορεί, αν θέλει , να εξαργυρώσει τα κουπόνια του στον κολοκύθα.

Ο κολοκύθας
Ο καλός μου μπαμπάς φύτεψε κολοκύθες φέτος και μια από αυτές την καθάρισε και την έφτιαξε σαν κουτί. Μέσα εκεί έχω χαρτάκια με διάφορα πρακτικά δωράκια-εκπλήξεις. Π.χ. μια επιπλέον ώρα κατασκευών, παραμυθοώρα (ώρα που θα διαβάσουμε μόνο παραμύθια), μέρα που θα έρθουμε με το αγαπημένο μας παιχνίδι στο σχολείο, μέρα που μπορώ να καθίσω με όποιον θέλω, γίνομαι δάσκαλος για μια μέρα κ.α.



Λειτουργώ το συγκεκριμένο σύστημα μια βδομάδα περίπου και , αν και δεν είναι μεγάλο το χρονικό διάστημα , η συμπεριφορά είναι αισθητά πιο ελεγχόμενη. Όσο για τη δική μου γκαροφωνάρα (είμαι λίγο βροντόφωνη είναι η αλήθεια) , έχει γίνει σαφώς πιο ήπια! Το συστήνω ανεπιφύλακτα σε όσους θέλουν να εμφυσήσουν στα παιδιά τον έλεγχο της συμπεριφοράς και τις σωστές επιλογές.

Φυσικά το σύστημα αυτό είναι εντελώς αυτόνομο και δεν έχει καμιά σχέση με την επίδοση. Οι μαθητές δεν κερδίζουν κουπόνια χάρη στις μαθητικές τους επιδόσεις , αλλά μόνο χάρη στη συμπεριφορά τους.

 

30 σχόλια:

  1. Δείχνει πολύ ωραίο... μακάρι να είναι αποτελεσματικό!!
    Σίγουρα θα το δοκιμάσω !! Για να δούμε!!! Ευχαριστούμε Ιωάννα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ ειλικρινα εύχομαι να βοηθήσει μεσα στη χρονια! Δοκιμασέ το και πες μου!

      Διαγραφή
  2. ΕΙΣΤΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕ ΦΟΒΕΡΟΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙΙ
    !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έξυπνο και πρωτότυπο!!Λέτε να πιάνει κ στα μεγάλα παιδιά,π.χ. Στ'?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σίγουρα θα πιάνει! Μη σου πω και με περισσότερη επιτυχία! Δοκίμασε και πες μας!

      Διαγραφή
  4. Ιωάννα, όπως πάντα γεμάτη ενέργεια και πολλή όρεξη! Μπράβο! Ένα καινούριο βραβειάκι σε περιμένει στο http://ideesgiadaskalous.blogspot.gr/2013/11/vraveia.html ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τέλειο!!! Τυχερά τα παιδάκια σου!!!!!
    Χρήστος Χ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ πρωτότυπος τρόπος ελέγχου συμπεριφοράς!! Για άλλη μια φορά μπράβο, Ιωάννα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα στο κλέψω και εγώ συναδέλφισσα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. SUPER ΚΛΕΨΙΜΟ ΚΙ ΕΓΩ!! ΧΑΧΑ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή επιτυχία! Στείλε μου να μου πεις πώς κυλάει!

      Διαγραφή
  9. Συγχαρητήρια η ιδέα σου είναι καταπληκτική!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ιωάννα, αφού σ΄ ευχαριστήσω για τις πολλές-πολλές ιδέες που μου έχεις δώσει, έχω να σου προτείνω ένα πολύ καλό πρόγραμμα για τον έλεγχο της συμπεριφοράς της τάξης, το class dojo. Ειδικά για εμένα που διδάσκω για πρώτη χρονιά φάνηκε χρήσιμο! http://www.classdojo.com/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλή μου Αγγελική σε ευχαριστω πολύ και για τα καλά λόγια και για την πρόταση! Το γνωρίζω το dojo και εχω φτιαξει ηδη την ταξη μου εκεί αλλά μόλις σήμερα βαλαμε wireless στο σχολειο! Από Δευτέρα λοιπόν θα είμαι κι εγω dojofreak!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ιωάννα χίλια μπράβο!!! Είναι πολύ ωραίο αυτό που έχεις κάνει και ολοκληρωμένο....Και γενικώς όλη η δουλειά σου είναι υπέροχη! Νομίζω ότι θα χρησιμοποιήσω πολλά από αυτά που έχεις κάνει!!! Θα ήθελα όμως να ρωτήσω, αν και μπορώ να καταλάβω πώς τα μανταλάκια "κατεβαίνουν προς τα κάτω" δεν είμαι σίγουρη για το πώς θα "ανεβαίνουν προς τα πάνω". Δηλαδή ποιες συμπεριφορές επιβράβευες τόσο ώστε να πάνε στο ανώτερο σκαλοπάτι; Ευχαριστώ και πάλι για τη φοβερή δουλειά σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλο το σύστημα βασίζεται στη συμπεριφορά και μόνο σε αυτην! Συμπεριφορές του τύπου : βοηθάω το συμμαθητή μου , παίρνω πρωτοβουλία να συμμαζέψω /καθαρίσω την τάξη , το θρανίο μου , λέω όμορφα λόγια για κάποιον είναι συμπεριφορές που επιβραβεύονται. Συμπεριφορές βίας (λεκτικής και σωματικής) , ακαταστασίας , τεμπελιάς " τιμωρούνται" με κατέβασμα. Δεν ξέρω κατα πόσο βοήθησα...αν κάτι δεν έχεις καταλάβει ξαναστείλε μου μνμ! Καλή χρονιάαααααα!!!

      Διαγραφή
  13. Πάρα πολύ ωραία ιδέα και ολοκληρωμένη! Τώρα που πέρασαν τα χρόνια, τι έχεις να μας πεις, πήγε καλά ως το τέλος; Μπορούσες να κοντρολάρεις κάθε μέρα τις επιδόσεις των παιδιών και τις επιβραβεύσεις τους; Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πηγε πολύ καλά ολο το εγχείρημα. Η αλήθεια είναι οτι είναι αρκετα κουραστικό (για τον εκπαιδευτικό) να το κρατησεις με συνέπεια ως το τελος , αλλά ετσι πρεπει να γινει (αν θες να γινει σωστα). Από την αλλη το καλοκαίρι μετα την υλοποιηση της ιδέας διάβασα αρκετες κριτικές από ξένους συναδέλφους που την υλοποιούσαν για χρόνια στην ταξη τους , αλλες θετικές και αλλες αρνητικές. Αυτό που κράτησα και μου έμεινε είναι πως ενω το συστημα όλο είναι πολύ καλό , δε μας αρεσει το κομμάτι της κακής συμπεριφοράς. Δηλαδή θα μου αρεσε περισσότερο κατι που να χειρίζομαι μόνο ως επιβραβευση για την καλή συμπεριφορά (αγνοωντας ουσιαστικά την κακή και αφήνοντας το θετικό να μας παρασύρει!!!!). Λόγω μετακινήσεων και πολλών αλλαγων τις 2 προηγουμενες χρονιες δεν το επιχείρησα , θα το επιχειρήσω από του χρόνου ισως. Εν ολιγοις , το συστημα είναι καλό και λειτουργει (ή τουλάχιστον λειτούργησε με την ταξη μου) , αλλά θέλει κάποιες βελτιώσεις ως προς τους στόχους του.

      Διαγραφή
  14. Πολύ κατατοπιστικά όσα λες! Ευχαριστώ για τον χρόνο σου!
    Εύχομαι να συνεχίσεις να είσαι αστείρευτη πηγή έμπνευσης για όλους !
    Δεν σε γνωρίζω, αλλά θα ήθελα να σε γνωρίσω από κοντά
    Καλή δύναμη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!