Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

Βρίσκω την προπαίδεια του 10 και του 5,μαθαίνουμε μέσα από ασκήσεις και παιχνίδια, κεφ.24

Όλη την εβδομάδα που μας πέρασε ασχοληθήκαμε με το κεφάλαιο 24 και κάναμε πολλά πράγματα για να μάθουμε καλά την προπαίδεια του 5 και του 10.

Ξεκινήσαμε με τις δραστηριότητες του βιβλίου. Στην εικόνα του προοργανωτή δουλέψαμε αρκετή ώρα αγοράζοντας διάφορα προϊόντα.
  • Πρώτα έδινα στα παιδιά το ποσό που ξόδεψα. Τα παιδιά έπρεπε να βρουν ποια αντικείμενα αγόρασα. 
π.χ. ξόδεψα 40 ευρώ , άρα μπορεί να αγόρασα την πιατέλα και την κούπα
  • Μετά τους έδινα πάλι ένα ποσό , με τη διαφορά όμως εδώ τους έλεγα ότι είχα αγοράσει μόνο ψαράκια ή μόνο πεταλούδες ή μόνο χελωνάκια. Τα παιδιά έπρεπε να βρουν πόσες φορές αγόρασα καθετί. 
π.χ. ξόδεψα 16 ευρώ και αγόρασα μόνο χελωνάκια.Πόσα χελωνάκια αγόρασα;

Την υπόλοιπη σελίδα δεν την δουλέψαμε όπως τη δίνει. Χρησιμοποιήσαμε τα χεράκια μας. Οι φορές στα δάχτυλα και μετράμε ανά τόσα όσα λέει ο 2ος αριθμός. (ο δεύτερος τρόπος του βιβλίου).
Τη σελίδα με τις εργασίες  (σ.67)τη δουλέψαμε , αλλά δε διαβάσαμε το ροζ και μπλε πλαίσιο (νομίζω ότι περισσότερο μπερδεύει παρά δίνει λύσεις).

Στο Τ.Ε. δουλέψαμε όλες τις ασκήσεις εκτός από την ε.
Στην α άσκηση είδαμε και την αντιμεταθετική ιδιότητα και βγάλαμε τον κανόνα ότι με όποια σειρά κι αν είναι οι αριθμοί σε έναν πολλαπλασιασμό το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο.
Στη β άσκηση έκανα πρώτα όλη την προπαίδεια του 5 και μετά όλη την προπαίδεια του 10. Στο τέλος παρατηρήσαμε ότι η προπαίδεια του 5 δίνει τα μισά από την προπαίδεια του 10.
Στη γ άσκηση κάναμε πρώτα τις πράξεις στη δεξιά πλευρά της αντιστοίχισης και βρήκαμε τα αποτελέσματα και μετά ενώσαμε αυτά που ταίριαζαν.
Το πρόβλημα της άσκησης δ δε μας δυσκόλεψε πολύ. Βρήκαμε γρήγορα τις κανάτες με πολλαπλασιασμό και με απανωτές προσθέσεις (θυμηθήκαμε το βάτραχο εδώ) βρήκαμε και τα πιάτα.

Σε αυτό το στάδιο τα παιδιά δούλευαν άνετα τον πολλαπλασιασμό με τα δάχτυλα και αρκετά παιδιά θυμόντουσαν τα αποτελέσματα συγκεκριμένων συνδυασμών, κυρίως την προπαίδεια του 10 και του 5 ως το 5Χ5. Εδώ λοιπόν μάθαμε την προπαίδεια λέγοντάς τη με τη σειρά χωρίς να χρησιμοποιούμε τη  λέξη φορές.
π.χ. έξι πέντε τριάντα και όχι έξι φορές το πέντε μας κάνει τριάντα

Τις επόμενες μέρες δουλέψαμε αυτές τις δυο προπαίδειες με παιχνίδια , ώστε να τις αποτυπώσουμε καλύτερα και να μπορούμε να τις βρούμε μπερδεμένα.

Παιχνίδι με τα ζάρια
Εδωσα στα παιδιά 3 ζάρια: ένα άσπρο κλασικό, ένα πορτοκαλί με τους αριθμούς 4,5,6,7,8,9 και ένα πράσινο με τους αριθμούς 3,6,7,8,9,10. Κάθε παιδί είχε μια φωτοτυπία από το έγγραφο "βρίσκω την προπαίδεια του 10 και του 5, παιχνίδι με τα ζάρια".

Πώς παίζεται:
Τα παιδιά με τη σειρά που έχει ορίσει η ομάδα ρίχνουν πρώτα το άσπρο ζάρι και σημειώνουν τη ζαριά τους στην πρώτη στήλη (έριξα). Μετά βρίσκουν σε πόσους πόντους αντιστοιχεί η ζαριά τους.

π.χ. όταν παίζουμε με το 5 , αν έριξα 3 οι πόντοι μου είναι 3Χ5=15. Το γράφω στη 2η στήλη (πόντοι).


Συνεχίζουμε με το πορτοκαλί ζάρι με τον ίδιο τρόπο και τέλος με το πράσινο. (μόνο για την προπαίδεια του 5 το πράσινο).
Στο τέλος βρίσκουμε με πρόσθεση όλους τους πόντους που συγκεντρώσαμε. Εδώ βοήθησα όσα παιδιά έφτιαχναν άθροισμα μεγαλύτερο του 100.
Στο παιχνίδι με την προπαίδεια του 10 έβαλα μόνο το άσπρο και το πορτοκαλί ζάρι, ούτως ώστε να μην ξεφύγει πολύ το άθροισμα.




Στο παιχνίδι έφτιαξα 3 γύρους για το 5 και 3 για το 10 , αλλά μπορεί να παιχτεί όσες φορές θέλουμε εμείς ή επιτρέπει ο χρόνος. Εχω σκοπό να το παίξω με όλες τις προπαίδειες.

Η δραστηριότητα άρεσε πολύ στα παιδιά και έπιασαν αμέσως το πώς παίζεται το παιχνίδι. Αφησα όλο το 45λεπτο και τελειώσαμε όλες τις παρτίδες του φυλλαδίου.

Μέμο με την προπαίδεια
Ενα παιχνίδι που δίνω σε όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως της τάξης που έχω (εξαιρείται βέβαια η πρώτη δημοτικού). Είναι ένα παιχνίδι που ιντριγκάρει τη μνήμη των παιδιών πάνω στην προπαίδεια. Θέλει καθημερινή εξάσκηση , αλλά δεν έχει περάσει μαθητής μου που να το δούλεψε και να μην έμαθε προπαίδεια. Αλλοι πιο γρήγορα , αλλοι πιο αργά , το αποτελεσμα παραμένει το ίδιο. Η προπαίδεια μαθαίνεται!

Ξεκινήσαμε πρώτα βάφοντας τα καρτελάκια του εγγράφου "βρίσκω την προπαίδεια του 10 και του 5 , παιχνίδι μέμο".

Βάψαμε τις ερωτήσεις πράσινες και τις απαντήσεις πορτοκαλί στην προπαίδεια του 5 και μπλε τις ερωτήσεις και ροζ τις απαντήσεις στην προπαίδεια του 10. Τα χρώματα δεν παίζουν ρόλο , αλλά αν κάποιο παιδί έχει πρόβλημα με ένα συγκεκριμένο αριθμό (π.χ. συνήθως του 7 ή 8), μπορεί να ξεχωρίσει από όλα τα καρτελάκια ποια αντιστοιχούν σε αυτό τον αριθμό και να δουλέψει το παιχνίδι μόνο με αυτά.



Επίσης εμείς αν θέλουμε να δουλέψουμε στην τάξη συγκεκριμένες προπαίδειες είναι ευκολότερο να πούμε "ξεχωρίστε τα κόκκινα και τα μοβ καρτελάκια", παρά να ψάχνουμε με τις ώρες όλο το πακέτο.

Αφού βάψαμε , κόψαμε τα καρτελάκια με τις ερωτήσεις (τετράγωνα) και τις απαντήσεις τους. Κολλήσαμε πίσω από κάθε ερώτηση τη σωστή απάντηση. Αυτό ήταν άσκηση από μόνο του. Φυσικά ελέγχουμε όλα τα καρτελάκια των παιδιών , γιατί δε θέλουμε να μάθουν κάτι λάθος από μια απροσεξία τους.




Μετά μάθαμε τους κανόνες.
Στήνω όλα τα καρτελάκια σε σειρές , μπερδεμένα και από τη μεριά των ερωτήσεων (πράσινα, μπλε).

Ξεκινώ με το πρώτο καρτελάκι. Απαντώ. Αν η απάντηση είναι σωστή , το αφήνω από τη μεριά της απάντησης (πορτοκαλί , ροζ). Αν είναι λάθος , το ξαναγυρνάω από τη μεριά της ερώτησης. Κάθε φορά συνεχίζω με το διπλανό καρτελάκι μέχρι να τελειώσω.
Αν εχω φτάσει στο τέλος , ξαναγυρνώ να απαντήσω όσα δεν απάντησα.

Τελειώνω το παιχνίδι όταν όλα τα καρτελάκια μου είναι γυρισμένα από τη μεριά της απάντησης.

Ως έξτρα βαθμό δυσκολίας στα μεγαλύτερα παιδιά έβαζα να το παίξουν μέχρι να απαντήσουν με τη μία  όλα τα καρτελάκια σωστά. Νευριάζουν πολλές φορές με αυτό το ένα που δε λέει να τους κολλήσει στο μυαλό η απάντηση , αλλά με τον καιρό θα είναι αυτό που θα ξέρουν καλύτερα από όλα. Στα δευτεράκια μου φυσικά δεν κάνω κάτι τέτοιο γιατί είμαστε ακόμα στην αρχή (μη με πάρουν και με κακό μάτι , χιχιχιχι)!

Το παιχνίδι μας πήρε μια ώρα για να το φτιάξουμε (και να το ελέγξω σε όλους) και 5 λεπτά για να το παίξουμε.
Στο έγγραφο έχω βάλει το παιχνίδι και σε διάταξη για εκτύπωση μπρος πίσω , αλλά πιστεύω πως και η κατασκευή του είναι μια πολύ καλή εξάσκηση στην προπαίδεια.

Το παιχνίδι θα εμπλουτιστεί και με τις υπόλοιπες προπαίδειες καθώς θα προχωράμε.


Μαθαίνω την προπαίδεια του 10 και του 5 (εκτυπώσιμες δραστηριότητες).





4 σχόλια:

  1. Δεν έχω λόγια Ιωάννα μου!!!!!Υπέροχα παιχνίδια, δίνεις στα Μαθηματικά νέα διάσταση!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ιωάννα μου θερμά και εγκάρδια συγχαρητήρια για τη δουλειά σου! Για το μεράκι, τη διάθεση, την αγάπη, το χρόνο, την ποιότητα και το αποτέλεσμα της προσπάθειας που κάνεις για μάθηση ευχάριστη αλλά και αποδοτική! Θαυμάζω απεριόριστα και εσένα και όσα κάνεις! Δείγμα δουλειάς με όρεξη και γνωστικό υπόβαθρο!!! Έχω δεύτερη χρονιά δευτέρα τάξη! Την πρώτη χρονιά απλά σε ανακάλυψα και αναρωτιόμουν πώς είναι δυνατόν να συνδιαστεί η γνώση και η ύλη με τόσες επιπλέον δραστηριότητες καθημερινά και τη δεύτερη χρονιά ανακάλυψα μετά από εφαρμογή και δομική ότι η γνώση μέσα απ το παιχνίδι δίνει άλλη διάσταση και στη μάθηση αλλά και στον τρόπο που κυλάει ο χρόνος... Το κίνητρο μέσα απ το παιχνίδι κάνει τα πράγματα πιο εύκολα και για τους μαθητές αλλα για εμάς στην τάξη! Μπράβο σου!!! Βέβαια δεν έχω σταματήσει να αναρωτιέμαι ακόμη πώς εσύ βρίσκεις τόσο χρόνο για να εμπνευστείς να ψάξεις να δημιουργήσεις να ετοιμάσεις καθημερινά δραστηριότητες πέρα απ τις προτεινόμενες των βιβλίων... Και πάλι μπράβο σου! Δίνεις έμπνευση σε πολλούς!!! Δεν ξέρω αν κάνω κάτι λάθος αλλά στην προσπάθεια να κατεβάσω το αρχείο "Βρίσκω την προπαίδεια του 10 και του 5, παιχνίδι με τα ζάρια" μάλλον κάτι δεν κάνω καλά και δεν τα καταφέρνω...Αν μπορούσες να μου δώσεις τα ΄φωτα σου θα το εκτιμούσα (και αυτό) ιδιαιτέρως! Συνέχισε να φωτίζεις μέσα στον κλάδο της εκπαίδευσης και να αποτελείς παράδειγμα προς μίμηση για όλους....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!