Σάββατο, 11 Οκτωβρίου 2014

Ολοι διαφορετικοί όλοι ίσοι: Δρασεις για τη διαφορετικότητα , κατά του ρατσισμού και του αποκλεισμού

Ανάμεικτα τα συναισθήματα για την 6η Οκτωβρη και όπως αυτή οργανώθηκε (για να πούμε και του στραβού το δίκιο , ανοργάνωτο και "ξεκουδουνο" ήταν) , αλλά ως εκπαιδευτικοί πάλι προσπαθήσαμε στο περιορισμένο χρόνο που μας δόθηκε και κάναμε αυτό που ξέρουμε καλά: τη δουλειά μας! Συγχαρητήρια σε όλους και όλες!

Η τάξη μας άπλωσε τις δράσεις της σε 3 μέρες (Δευτέρα , Τρίτη, Τετάρτη) προσπαθώντας να προσεγγίσουμε τη διαφορετικότητα χωρίς να βομβαρδιστούμε από πληροφορίες.


Ξεκινήσαμε πρώτα τη συζήτησή μας μιλώντας για τη διαφορετικότητα στην εμφάνιση των ανθρωπων. Φτάσαμε έτσι στις φυλές και στις διάφορες εθνότητες. Συζητήσαμε αρκετή ώρα για όλα αυτά που μας διαφοροποιούν , αλλά και όλα αυτά που μας ενώνουν.

Αφήσαμε τη συζήτηση και διαβάσαμε την ιστορία του "Εμπορου της φιλίας".
Η ιστορία αυτή βασίζεται στη Δέκατη Αρχή της Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Παιδιού, σύμφωνα με την οποία κάθε παιδί πρέπει να προστατεύεται από φυλετικές, θρησκευτικές ή όποιας άλλης μορφής διακρίσεις.

Ακολούθησε και πάλι συζήτηση για τους πολίτες των διαφόρων χωρών που συνάντησε ο Σαλίγκαρος , αλλά και για τον καίριο ρόλο του Σαλίγκαρου.


Την επόμενη μέρα μιλήσαμε για τα παιδιά που μπορεί να αντιμετωπίζουν κάποιο κινητικό πρόβλημα , να είναι τυφλά , τα παιδιά γενικά που είναι "διαφορετικά". Εθεσα στα παιδιά διαφορες καταστάσεις παιδιών που θα μπορούσαν να ήταν στην τάξη μας.

Π.χ. Ενα τυφλό παιδί ερχεται στην τάξη μας.
Ποια προβλήματα θα αντιμετώπιζε;
Πώς θα μπορούσαμε να τον/την βοηθήσουμε ;
Θα παίζαμε μαζί;
Θα μαλώναμε;

Ενα παιδί σε αναπηρικό καροτσάκι. 
Ποια προβλήματα θα αντιμετώπιζε;
Πώς θα μπορούσαμε να τον/την βοηθήσουμε ;
Θα παίζαμε μαζί;
Ποια παιχνίδια θα μπορούσαμε να παίξουμε;
Θα μαλώναμε;

Συζητήσαμε αρκετή ώρα ώσπου κατέληξα στην ερώτηση:
Ποιον δε θα κάναμε φίλο;
Φτάσαμε έτσι να φτιάξουμε έναν κατάλογο με όλα εκείνα τα γνωρίσματα που κάνουν ένα άτομο ανεπιθύμητο.
Προσπαθήσαμε να βρούμε τρόπους να αλλάξουμε τις συμπεριφορές που μας ενοχλούν χωρίς να πληγώσουμε τον άλλον.

Τα παιδιά απαντούσαν με μεγάλη ωριμότητα μαζί με εκείνη την αθωότητα , που σε κάνει να αισθάνεσαι ότι τα παιδιά ούτε που θα σκέφτονταν να αποκλείσουν κάποιον για κάτι τοσό "χαζό" όπως το χρώμα του δέρματος  ή κάποια απόκλιση από το συνηθισμένο.

Επειτα χρωματίσαμε τις κούκλες της Action Aid από το περσινό πρόγραμμα "Στείλε όλους τους φίλους μου σχολείο", που τις βρήκα εδώ.

Την τελευταία μέρα (τις γυμνάστριες τις είχαμε την Τετάρτη κι έτσι εκείνη ήταν η επίσημη μέρα εκδηλώσεων του σχολείου μας) τα παιδιά επαιξαν διάφορα παιχνίδια με τις γυμνάστριες πάντα υμνώντας τη διαφορετικότητα.


Τελευταία δράση μας ήταν το κουκλοθέατρο με τον Zabderfilio.  Μια δράση για τη διαφορετικότητα και κατά του αποκλεισμού από το Compasito (Μικρή πυξίδα) που μπορείτε να το βρείτε και να το κατεβάσετε από εδώ.

Το Compasito προτείνει ενδεικτικά το πώς πρέπει να κινηθεί το έργο. Εγώ βασίστηκα στις κούκλες που είχα και έγραψα το παρακάτω.



Φυσικά πιστεύω πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν δράση τόσο για τη μερα κατα του σχολικού εκφοβισμού όσο και την ημέρα κατά του ρατσισμού.

Ακολούθησαν οι ερωτήσεις της αξιολόγησης και του απολογισμού που πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν ωστε να ολοκληρωθεί η δράση.

Ευχαριστω πολύ την κ.Γεωργία και τον κ.Μιχάλη που με βοήθησαν την ώρα της παραστασης.

Για το Zabderfilio χρησιμοποίησα αυτή την εικόνα που βρήκα στο google (εχει και στο compasito,αλλα είναι ασπρόμαυρη).

Και ο κυνηγός είναι αυτός:
Χρησιμοποίησα εκτός από τις κούκλες

και μια πλαστική σακούλα (από τις σκληρές ) για να κάνω το θόρυβο που ακούγεται όταν ψάχνει ο κυνηγός τα ζώα και ένα κουτί με ξυλάκια για να κάνω το θόρυβο των ζώων που φεύγουν.

Η ώρα της παραστασης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!