Τρίτη, 1 Απριλίου 2014

Τα φυτά: Οι ανάγκες, τα μέρη τους και η φωτοσύνθεση

Στη Μελέτη δουλεύουμε τον τελευταίο καιρό με τα φυτά.
 
Ανάγκες των φυτών
Πρώτα γνωρίσαμε τις ανάγκες που έχει ένα φυτό και μάθαμε πώς μπορούμε κι εμείς να φτιάξουμε έναν κήπο (έχουμε σκοπό να το κάνουμε και αυτό μόλις καλυτερέψει ο καιρός).
Διαλέξαμε ένα φυτό και γράψαμε τα διάφορα χαρακτηριστικά του. Κάποια παιδιά το ζωγράφισαν ενώ άλλα βρήκαν εικόνες. Κάποια κόλλησαν φύλλα πάνω στην εργασία τους ενώ ένας έφερε ένα πολύ ωραίο βιβλίο για τα φυτά.
 
 
 
Πώς αναπτύσσονται τα φυτά- Τα μέρη του φυτού
Συνεχίσαμε μαθαίνοντας πώς αναπτύσσονται τα φυτά. Πώς δηλαδή από ένα σποράκι βγαίνει ένα φυτό το οποίο και πάλι παράγει σποράκι που πέφτει στο έδαφος και ο κύκλος επαναλαμβάνεται.
Παρακολουθήσαμε και τα παρακάτω βίντεο που είναι πολύ κατατοπιστικά.
 
 
Μεσα από τη συζήτηση που κάναμε είδαμε πως τα φυτά έχουν τόσα πολλά να προσφέρουν. Παρακολουθησαμε λοιπόν και ένα από τα αγαπημένα μου παραμύθια μέσα από το παρακάτω βίντεο που είναι καταπληκτικό!
video
 
Γίναμε κι εμείς σποράκια μέσα στο χώμα και με  τη μουσική από την Ανοιξη του Vivaldi φουσκώσαμε, βγαλαμε ρίζα και βλαστό, ανθίσαμε , βγάλαμε σποράκια που με τη σειρά τους έπεσαν στο χώμα και ξαναφύτρωσαν συνεχίζοντας τον κύκλο της ζωής.
Είμαστε σποράκια μέσα στη γη.
 Φουσκώνουμε και πετάμε σιγά σιγά ρίζα και βλαστό.
Αναπτύσσεται ο βλαστός μας και βγάζουμε φύλλα.
Ανθίζει το λουλούδι μας. 
 Βγάζουμε σποράκια που πέφτουν στη γη.
 
 
Ζωγραφίσαμε και ένα λουλούδι και γράψαμε πάνω όλα τα μέρη του: ρίζα , βλαστός , φύλλα, άνθος , σποράκια.
 
 
 
 
 
Δώσαμε και τις δικές μας ερμηνείες για κάποια από τα μέρη του:
Η ρίζα είναι τα καλαμάκια του φυτού με την οποία το φυτό πίνει νερό.
Ο βλαστός είναι το ασανσέρ που χρησιμοποιούν το νερό και η τροφή για να πάνε σε όλα τα μερη του φυτού.
Τα φύλλα είναι οι μάγειρες του φυτού που φτιάχνουν την τροφή γι'αυτό. (μέχρι εδώ έδωσα πολύ απλά τη λειτουργία της φωτοσύνθεσης που επεξεργαστήκαμε πιο καλά στο επόμενο μάθημα παρακάτω).
 
Φωτοσύνθεση- Τα φυτά μαγειρεύουν!
Από την αρχή της ενότητας τα παιδιά είχαν απορίες σχετικά με την παραγωγή της τροφής του φυτού και είχα εξηγήσει πολύ απλά κάποια πράγματα.
Μπαίνοντας στο κεφάλαιο με τη φωτοσύνθεση αποφάσισα να το κάνω λίγο πιο λεπτομερώς από το βιβλίο μιας και τα ζουζούνια μου το βρήκαν πολύ ενδιαφέρον.
Γνωρίζαμε ήδη πως τα φύλλα είναι οι μάγειρες. Για να μαγειρέψουμε όμως τι χρειαζόμαστε ; Χρειαζόμαστε διάφορα υλικά. Βρήκαμε λοιπόν ποια υλικά χρειάζονται τα φυτά για να φτιάξουν το φαγητό τους , τη γλυκόζη: φως από τον ήλιο, διοξείδιο του άνθρακα από τον αέρα και νερό από τη γη.
 
 
 Εξήγησα στα παιδιά πως ο αέρας που αναπνέουμε δεν έχει μόνο οξυγόνο , αλλά και διάφορα άλλα αέρια. Για να το καταλάβουν καλύτερα τους ζήτησα να εισπνευσουν. Τους ρώτησα μετά τι έπρεπε να κάνουν έπειτα. Φυσικά έπρεπε να βγάλουν τον αέρα. Τους εξήγησα λοιπόν πως αυτό που βγάζουμε με την εκπνοή είναι όλα τα αέρια που δε χρειαζόμαστε.
Με αυτόν τον τρόπο καταλάβαμε και πως ο αέρας είναι μίγμα αερίων , αλλά και πως το φυτό διαλέγει συγκεκριμένο αέριο για να "μαγειρεψει".
 
Αφού δουλέψαμε 2-3 φορές όλη τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης (δεν την ονόμασα στα παιδιά), βγήκαμε έξω και γίναμε κι εμείς φυτά.
Στηθήκαμε σε διάφορα μέρη παριστάνοντας κάποιο φυτό. Είχα ρίξει εδώ κι εκεί στο χώμα φωτοτυπημένες σταγόνες νερού και σε κάθε παιδί έδωσα από 2 φύλλα (έγγραφο "Η φωτοσύνθεση-παραμυθι,δραματοποίηση").
 
Διαβάζοντας το παραμύθι από το έγγραφο τα παιδιά συγκέντρωσαν τα υλικά που χρειάζονταν για να φτιάξουν την τροφή τους.
Είναι μια όμορφη , ηλιόλουστη μέρα. Καταπληκτική μέρα για μαγείρεμα.
 
 
Πρώτα πήρανε φως από τον ήλιο. (πέταξα στον αέρα λωρίδες από κίτρινο χαρτί).
 
 
Μετά διοξείδιο του άνθρακα από τον αέρα. (πέταξα στον αέρα το διοξείδιο του άνθρακα φωτοτυπημένο)
 
Τέλος πήραν το νερό με τις ρίζες τους (τις σταγόνες που είχα ρίξει στην αρχή).
 
Αφού έφτιαξαν τη γλυκόζη , καθάρισαν. Απελευθέρωσαν έτσι το οξυγόνο από το διοξείδιο του άνθρακα στον αέρα (έκοψαν το οξυγόνο και κράτησαν μόνο τον άνθρακα).
 
Τα φυτά μας χορτάτα απόλαυσαν τον ήλιο!
 
Την ιστορία τη βρήκα εδώ (τη μετέφρασα και τη διασκεύασα λιγάκι).
 
Η φωτοσύνθεση, παραμύθι-δραματοποίηση
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!