Στο 30ο κεφάλαιο των Μαθηματικών εισάγεται η διαίρεση. Προσωπικά θα την διδάξω σαν ανάποδη προπαίδεια (έχω δηλαδή το γινόμενο και ψάχνω τους όρους -το ζευγαράκι- που μου δίνουν αυτό).
Δε θα δείξω τη διαίρεση σαν διαίρεση ούτε και θα χρησιμοποιήσω το σύμβολό της. Πιστεύω πως τα παιδιά είναι αρκετά "μπουκωμένα" με την προπαίδεια , που δουλεύουμε ανελλιπώς τόσο καιρό, και φοβάμαι πως αυτό θα μας παει πίσω.
Με τις σκέψεις αυτές έδωσα το παρακάτω φύλλο εργασίας για το Σαββατοκύριακο σαν προοργανωτή σε όσα θα κάναμε σήμερα.
Ξεκίνήσαμε έτσι σήμερα λέγοντας στα παιδιά πως θα ρωτήσω την προπαίδεια , αλλά ανάποδα.
Πρώτα μιλήσαμε για τις ονομασίες των αποτελεσμάτων των πράξεων που ξέρουμε : προσθεση-άθροισμα, αφαίρεση - διαφορά, πολλαπλασιασμός - γινόμενο.
Οι ερωτήσεις ήταν έτσι:
" Ποιο ζευγαράκι μου δίνει γινόμενο 12;"
Κάποια παιδιά είπαν το 3Χ4 (ή 4Χ3) , άλλα το 2Χ6(ή 6Χ2) κι εγώ ανέφερα το 1Χ12(ή 12Χ1).
Συνεχισα με την ίδια ερώτηση για άλλο γινόμενο και κάθε φορά προσπαθούσαμε να βρούμε τα ζευγαράκια. Αλλοτε ήταν πολλά (24) κι άλλοτε λίγα (49).
Παίξαμε με αυτό για αρκετή ώρα μέχρι που διαισθάνθηκα πως όλα τα παιδιά αντιλήφθηκαν τι κάναμε.
Συνεχίσαμε με ένα ακόμα παιχνίδι.
Λαγοί και καρότα
Εκτύπωσα το έγγραφο "Παιχνίδι αντίστροφης προπαίδειας -εισαγωγή στη διαίρεση" και έκοψα τα λαγουδάκια και τα καρότα. Τα καρότα τα μοίρασα στο διάλειμμα σε διάφορες θέσεις μέσα στην τάξη.
Όλα τα παιδιά διάλεξαν ένα λαγουδάκι (τα είχα από την ανάποδη για να μην μπορούν να επιλέξουν το εύκολο)
και ξεχύθηκαν στην τάξη να βρουν το καρότο τους.
Τους είπα βέβαια πως το λαγουδάκι τους μπορεί να φάει μόνο το καρότο με το σωστό ζευγαράκι.
Το παιχνίδι άρεσε πολύ και το παίξαμε ξανά και ξανά , αλλάζοντας βέβαια λαγουδάκι κάθε φορά. Θα τα πλαστικοποιήσω κιόλας (σήμερα δεν πρόλαβα) για να τα χρησιμοποιώ στις επαναλήψεις μας.
Συνεχίσαμε μπαίνοντας στο βιβλίο. Εκεί είδαμε 3 παιδιά να προσπαθούν να μοιράσουν τις μπίλιες τους. Σήκωσα έτσι 3 δικά μου παιδιά και τους έδωσα τις αντίστοιχες με τους ήρωες του βιβλίου μπίλιες (δεν είχα μπίλιες κι έδωσα πομ πον).
Τους άφησα να σκεφτούν πώς μπορούσαμε να μοιράσουμε τις μπίλιες ισάξια. Εδώ κάναμε μια μικρή παρένθεση μιλώντας για τις λέξεις δίκαια και ισάξια.
Μια μαθήτρια πρότεινε να βάλουμε όλες τις μπίλιες μαζί και μετά να τις μοιράσουμε. Αυτό και κάναμε. Βρήκαμε πως όλες οι μπίλιες ήταν 18.
Τους είπα εδώ να σκεφτούν το παιχνίδι της ανάποδης προπαίδειας: Το 18 στην προπαίδεια του 3 σε ποιο ζευγαράκι το βρίσκουμε;
Βρήκαμε έτσι το 6.
Τα παιδιά πήραν από 6 πομ πον και τα συγκρίναμε να βεβαιωθούμε πως όλοι είχαν τον ίδιο αριθμό.
Την ίδια άσκηση την κάναμε πολλές φορές σηκώνοντας κάθε φορά διαφορετικό αριθμό παιδιών και αλλάζοντας τον αριθμό των πομ πον για να εξυπηρετείται το γινόμενο που ήθελα.
Για πρώτη μέρα πήγαμε ανέλπιστα καλά! Φυσικά τα παιδιά που γνωρίζουν πολύ καλά την προπαίδεια δεν αντιμετώπισαν προβλήματα. Τα παιδιά που ακόμα την μαθαίνουν ζορίζονται λίγο.
Πιστεύω όμως πως ακόμα και με την ανάποδη εξάσκηση μπορούν να τη μάθουν.
Παιχνίδι Λαγοί και Καρότα
Φύλλο εργασίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!