Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013

Πώς λέμε όχι; (6)

Χθες και σήμερα ασχοληθήκαμε με τη δομή και συγγραφή ιστοριών.

ΧΘΕΣ
Ξεκινήσαμε με το κείμενο "Ο ψεύτης βοσκός". Διαβάσαμε τον ήδη γνωστό στα παιδιά μύθο και μιλήσαμε για τα μέρη του, τίτλος, αρχή, μέση και τέλος. Επεκτείναμε τη συζήτηση βρίσκοντας κι άλλες ιστορίες στη βιβλιοθήκη της τάξης μας και ανακαλύψαμε πως σε όλες τις ιστορίες υπάρχει αυτή η σειρά.
Μιλήσαμε για τους ήρωες και την τοποθεσία που επίσης όλες οι ιστορίες μοιράζονται σαν κοινό χαρακτηριστικό. Ψάξαμε να βρούμε και σε ποιο κομμάτι της ιστορίας βρίσκονται αυτές οι πληροφορίες. Τις βρήκαμε στην αρχή. Συνεπώς , αν κάποιος θέλει να γράψει μια ιστορία στην αρχή πρέπει να αναφέρει τον ήρωα/ήρωες και τον τόπο.
Μετά βρήκαμε κι άλλο κοινό χαρακτηριστικό στις ιστορίες μας και αυτό ήταν ότι σε όλες υπάρχει ένα πρόβλημα, κάτι που απασχολεί τους ήρωες. Αυτό είδαμε πως βρίσκεται στη μέση της ιστορίας μας.
Το τέλος εντοπίσαμε πως πάντα δίνει το κλείσιμο της ιστορίας είτε αυτό είναι χαρούμενο είτε όχι.
Συνεχίσαμε με το Τ.Ε. και την μπερδεμένη ιστορία του μάγου με τους κομήτες. Όταν τα κομμάτια μπήκαν στη σειρά , εντοπίσαμε κι εδώ τον ήρωα, τον τόπο και το πρόβλημα.
Στη συνέχεια , θέλοντας να προετοιμάσω το έδαφος για τη σημερινή μας προσπάθεια στη συγγραφή ιστοριών, φτιάξαμε πίνακες για κάθε κομμάτι της ιστορίας.
Χωρίσαμε τα μερή σε : ήρωας, τόπος , πρόβλημα/πλοκή και κάτι ξεχωριστό (μια νότα στην ιστορία).
Καταιγισμός ιδεών από τα παιδιά που θα ζήλευε κάθε έμπειρος συγγραφέας !(σήμερα έβγαλα τις φωτογραφίες εξ'ου και η ημερομηνια)



 
Η ιδέα από εδώ.


Αυτά κάναμε χθες και για το σπίτι πήραμε το παρακάτω φύλλο εργασίας.



πώς λέμε όχι; (5) from Ioanna Chats

ΣΗΜΕΡΑ
Σήμερα χρησιμοποιήσαμε τους πίνακες που φτιάξαμε χθες για να γράψουμε ιστορίες.
Αρχικά γραψαμε σε κόκκινα γλωσσοπίεστρα όλους τους ήρωες , σε πράσινα όλες τις τοποθεσίες, σε μπλε όλα τα προβλήματα και σε κίτρινο το κάτι ξεχωριστό.

Και τα τοποθετήσαμε σε ένα κουτί.
Η φοβερή αυτή ιδέα είναι από εδώ.
 
Κάθε παιδί , με τυχαία σειρά, ερχόταν και διάλεγε 4 γλωσσοπίεστρα, ένα από κάθε χρώμα. Με αυτά θα έγραφε την ιστορία του.
Παίξαμε κι ένα παιχνίδι-εμείς το παίξαμε μετά τη συγγραφή της ιστορίας -, αλλά πιστεύω πως είναι καλύτερα να γίνει από πριν σαν ζέσταμα.
Κάθε παιδί διαλέγει ένα κόκκινο (ήρωας) και ένα πράσινο (τοποθεσία) ξυλάκι και φτιάχνει την αρχή της ιστορίας. Μπορεί να εμπλουτίσει όπως θέλει.
Κάποιο παιδί για παράδειγμα έτυχε τον ήρωα κοπέλα και την τοποθεσία σπηλιά κι έφτιαξε την αρχή έτσι: "Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε μια κοπέλα σε μια μεγάλη , τρομακτική σπηλιά με φαντάσματα." Αγοράκι φυσικά!
Το παιχνίδι άρεσε πολύ στα παιδιά και μετάνιωσα που δεν το έκανα πριν γράψουμε την ιστορία. Τους υποσχέθηκα πως θα το ξαναπαίξουμε.

Στη συγγραφή της ιστορίας μας τώρα, τα παιδιά έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό! Είμαι της άποψης ότι πρέπει να αφήνουμε τα παιδιά να γράφουν όπως και όσο μπορούν και στο τέλος να διορθώνουμε μαζί αν χρειάζεται κάτι. Το να αποσπώ την προσοχή ενός μικρού συγγραφέα για τη στίξη και την ορθογραφία δε θα οδηγήσει σε κανένα επιθυμητό αποτέλεσμα.


Για την ιστορία τους τους εκτύπωσα και ένα όμορφο σχέδιο για να γράψουν την ιστορία τους. Το σχέδιο το βρήκα έδω.
 
Εγγραφο για ιστορία
 

παραγωγή λόγου, φτιάχνουμε ιστορία from Ioanna Chats

Εικόνες για τους πίνακες



Με κάθε παιδί ξεχωριστά κάναμε τις διορθώσεις που χρειαζόταν , χωρίς στιλό και μουντζούρες. Στο τέλος κρέμασα όλες τις ιστορίες των παιδιών μαζί με τους πίνακες. Φυσικά για να γίνει σωστά όλο αυτό "έφαγα" τη Μελέτη. Δεν ήθελα να κόψω όλη τη διαδικασία και να συνεχίσω αύριο. Για μια φορά δεν πειράζει...

Εδώ μερικά από τα εργα των ζουζουνιών μου!





Πειράζει που είμαι πολύ περήφανη;
 

6 σχόλια:

  1. Υπέροχα! Μπράβο! Δεν μπορώ να περιγράψω πόση έμπνευση μας δίνεις κάθε μέρα! Θα ήθελα να ανεβάσεις μελλοντικά και άλλα τέτοια "μαθήματα" γραπτού λόγου...όπως και περισσότερες πληροφορίες για το πώς διορθώνεις, τι γίνεται με τα παιδιά που δυσκολεύονται μαθησιακά...περιμένω πώς και πώς για τις επόμενες αναρτήσεις σου! Φιλιάαα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστω πάρα πολύ jenny!!! Σε επόμενες προσπάθειες που δεν θα είναι τόσο πιεστικά τα πράγματα από άποψη χρόνου , θα δείξω βήμα βήμα τι κάνω ακριβώς, αν και είναι μονάχα αυτό που πιστεύω εγώ ότι λειτουργεί! Σε καμιά περίπτωση δεν παρουσιάζομαι ως ειδήμονας! Τα παιδάκια με δυσκολίες απαιτούν μεγάααααλη προσοχή και γι'αυτό θέλω πρώτα να μπούμε στο νόημα όλη η τάξη και μετά να ασχοληθώ ατομικά με όσα το χρειάζονται. Είναι δύσκολη η παραγωγή γραπτού λόγου, αλλά μέσα από παιχνιδάκια και ασκησεις πιστεύω πως μπορούμε να την αποφορτίσουμε!

      Διαγραφή
  2. Ιωάννα μου, υπέροχα τα γραπτά σας!Τι ωραία που γράφουν τα παιδάκια σου!!!Απίθανη όλη η διαδικασία!!Μπράβο σας!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστω πολύ, Ελένη μου! Κι εμενα με εντυπωσιασαν οι σκέψεις τους...δεν περιμενα τόσο μεγαλα κείμενα με την πρωτη!

      Διαγραφή
  3. Η ιδέα σας είναι καταπληκτική!!! Μήπως θα μπορούσατε να μου γράψετε πώς χρωματίσατε τα ξυλάκια; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Σαντη! Σε ευχαριστω πολύ για τα καλά σου λόγια! Τα ξυλάκια τα έβαψα με τέμπερα. Στο εμπόριο κυκλοφορουν και ετοιμα χρωματισμενα βεβαια. Εγω τα έβαψα γιατι τα χρωματισμενα που αγόρασα δεν έφταναν τελικά! Καλή επιτυχία! Γραψε μου να μου πεις πώς τα πήγατε!

      Διαγραφή

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!