Πέμπτη 28 Αυγούστου 2025

Ιδεούλες #2 : Θέσεις

Κεφάλαιο θέσεις παιδιών. Μεγάλο θέμα και πολύ βασικός παράγοντας για το πώς διαμορφώνεται το κλίμα της τάξης. Καθένας μας επιλέγει τον δικό του ιδανικό τρόπο να βάζει τα παιδιά σε θέσεις και σίγουρα αν μετράτε κάποια χρόνια στην τάξη έχετε καταλήξει σε ένα σύστημα που λειτουργεί. Αλλοι επιτρέπουν την προσωπική επιλογή των μαθητών/τριών, άλλοι δοκιμάζουν διαφορετικές θέσεις μέσα στη χρονιά, άλλοι έναν συνδυασμό αυτών ή το αφήνουν καθαρά στην τύχη. 

Προσωπικά κάθε 1 με ενάμισι μήνα αλλάζω τη σύνθεση των ομάδων μου, καθώς θέλω να δοκιμάσω διαφορετικες δυναμικες , να διορθώσω κάτι που δε μου ταίριαξε ή να ικανοποιησω αιτήματα των παιδιών. Φυσικά τα αιτήματα των παιδιών λαμβάνονται υπόψιν , αλλα όχι καθολικά. Πρώτο μου μέλημα είναι η εύρυθμη λειτουργία των ομάδων, αλλά το ζήτημα αυτό είναι μεγάλο και δε θα κουράσω μέσα από αυτήν την ανάρτηση. 

Κάνοντας αλλαγές κάθε 6 εβδομάδες περίπου έχω εφαρμόσει τα τελευταία χρόνια ένα τελετουργικό που εφαρμόζω σχεδόν πάντα. Από την αρχή της χρονιάς τυπώνω σε χρωματιστές κάρτες τα ονόματα των παιδιών τις οποίες διπλώνω για να στέκονται. Όποτε είναι η μέρα για να αλλάξουμε θέσεις, στεκόμαστε έξω από την τάξη , ενημερώνω για την αλλαγή των θέσεων , αφήνω ενα λεπτό να κοπάσει ο ενθουσιασμός, επισημαίνω τους κανόνες αλλαγής θέσεων (βλέπε παρακάτω). Αφού γίνουν αυτά επιλέγω τυχαία 2 παιδιά τα οποία μπαίνουν στην τάξη και ακολουθουν τους 

ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΘΕΣΗΣ

  • αναζητώ τη θέση μου διαβάζοντας τις καρτέλες και όταν τη βρω αφήνω δίπλα την τσάντα μου
  • πηγαίνω στην προηγούμενη θέση μου και αδειάζω το ράφι κάτω από το θρανίο μου παίρνοντας βιβλία, τετράδια, κασετίνες, φακέλους που εχω αφήσει εκεί
  • επιστρέφω στη νέα μου θέση και βαζω τα πράγματα πάνω στο θρανίο
  • κάθομαι στη νέα μου θέση
  • καθώς μπαίνουν τα άλλα παιδιά δε μαρτυρώ πού βρίσκεται η καρτέλα τους αλλα αφήνω τα παιδιά να τη βρουν μονα τους
  • όταν αδειάσει το ράφι κάτω από τη νέα μου θέση τοποθετώ με σειρά τα δικά μου πράγματα
μολις τα πρώτα παιδιά μπουν στη νέα θεση στέλνω τα επόμενα δυο κ.ο.κ.
Τα παραπάνω έχουν δουλευτεί με τμήματα της Α, Β,  Γ και Στ με την ίδια επιτυχία. Σίγουρα όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά τόσο περισσότερο πρέπει να επαναλάβουμε τις οδηγίες , αλλά έτσι και τις μάθουν δεν τις ξεχνούν ποτέ! 
Αν το τελετουργικό σας φαίνεται απαιτητικό,  να πω πως η όλη διαδικασία τις πρώτες φορές παίρνει εναν χρόνο της τάξης των 7-8 λεπτών, ενώ σταδιακά φτάνουμε στα 5 λεπτά το μέγιστο (για 20μελές τμήμα). 
Βασικό επόμενο βήμα για εμένα είναι να ακολουθήσει ενα δίλεπτο κουβεντούλας αναμεσα στα μέλη της νέας ομάδας, ενώ αμέσως μετά ακολουθεί μια δραστηριότητα ενδυνάμωσης της ομάδας (είτε πάνω στο αντικείμενο που έχουμε εκείνη την ώρα π.χ. πρόβλημα μαθηματικών, πείραμα φυσικής κτλ είτε κάποιο παιχνίδι π.χ. τα περισσότερα ζώα ζούγκλας που θα βρει κάθε ομάδα). 
TIPS:
1.Δεν αλλάζω απαραίτητα τις θέσεις την 1η ώρα, μπορεί να το κάνω και μέσα στην ημέρα. 
2.Η διαδικασία αυτή γίνεται μια ρουτίνα για την τάξη κι έτσι κατά τον Φεβρουάριο όλο το παραπάνω γίνεται γρήγορα και σωστά. Τότε περίπου επιλέγω να αλλάξω τις θέσεις με έναν λίγο διαφορετικό τρόπο (κάποιον γρίφο ή κυνήγι θησαυρού) για μια φορά , αλλά αυτό θα το εξηγήσω σε άλλη αναρτηση.  
3. Κρατάω τις καρτέλες για όσον καιρό έχω το τμήμα (2 χρόνια)





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!