Στο προηγούμενο post σας ντάντεψα, σας κανάκεψα, σας ταρακούνησα λίγο ίσως , τώρα όμως ήρθε η ώρα για δουλειά. Καλό και το pep talk , χρειάζεται , αλλά δε λύνει τα προβλήματα.
Όπως είπαμε , μεταξύ σοβαρού και αστείου , η διαφοροποιημένη και η εξατομικευμένη διδασκαλία είναι must στις μέρες μας και μπλα μπλα μπλα , όλοι συμφωνούμε κι εκεί κλείνει η υπόθεση. Το αφήνουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας με σκοπό να επιστρέψουμε να το επεξεργαστούμε περισσότερο, αλλά έχει την ίδια κατάληξη που έχει και το 99% των pins στο pinterest...ξεχασμένο σε κάποιο συρτάρι...
Προκύπτουν προβλήματα συνήθως χρόνου , αλλά και χώρου κι εν τέλει εκεί που ξεκινάμε το Σεπτέμβρη με μια όρεξη να ταρακουνήσουμε της Γης τον άξονα, φτάνουμε Οκτώβρη (είναι κιόλας Οκτώβρης???????) και είμαστε ήδη κουρασμένοι και απελπισμένοι από τις δυσκολίες.
"Για να κάνεις διαφοροποιημένη πρέπει να έχεις μια τεράστια αίθουσα και υπεράφθονο υλικό."
Εδώ μια γωνιά βιβλιοθήκης θέλουμε να κάνουμε και παίρνουμε συμβουλές από επαγγελματίες διακοσμητές για την χωρέσουμε! Άντε να φτιάξεις γωνιά STEM (ή ακόμα καλύτερα STEAM - επ, σε έπιασα αδιάβαστο!), γωνιά μουσικής , ομάδα μαθηματικών/ δημιουργικής γραφής /υπολογιστών και πάει λέγοντας. Θέλεις όλο το σχολείο μόνο για σένα!!! Σε νιώθω! Κι εγώ το θέλω! Αλλά δεν μπορώ να το έχω...Αρα ...
Αρα δε θα κάνω διαφοροποιημένη... ΛΑΘΟΣ!
Θα κάνεις χρησιμοποιώντας τα μέσα που έχεις. Το πιο βασικό όμως είναι να μη συγκρίνεις την τάξη σου με τις τάξεις που βλέπεις σε σχολεία στη Φινλανδία, στη Σουηδία, στην Καρδίτσα, στη σφαίρα της φαντασίας σου!
Κάποια tips που βοηθάνε εμένα (πριν προλάβει κάποιος να με βάλει στη θέση μου , όχι δεν ευαγγελίζομαι ότι κάνω διαφοροποιημένη per se, αλλά κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ) ακολουθούν παρακάτω:
Για εξοικονόμηση χώρου:
Όπως είπαμε , μεταξύ σοβαρού και αστείου , η διαφοροποιημένη και η εξατομικευμένη διδασκαλία είναι must στις μέρες μας και μπλα μπλα μπλα , όλοι συμφωνούμε κι εκεί κλείνει η υπόθεση. Το αφήνουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας με σκοπό να επιστρέψουμε να το επεξεργαστούμε περισσότερο, αλλά έχει την ίδια κατάληξη που έχει και το 99% των pins στο pinterest...ξεχασμένο σε κάποιο συρτάρι...
Προκύπτουν προβλήματα συνήθως χρόνου , αλλά και χώρου κι εν τέλει εκεί που ξεκινάμε το Σεπτέμβρη με μια όρεξη να ταρακουνήσουμε της Γης τον άξονα, φτάνουμε Οκτώβρη (είναι κιόλας Οκτώβρης???????) και είμαστε ήδη κουρασμένοι και απελπισμένοι από τις δυσκολίες.
"Για να κάνεις διαφοροποιημένη πρέπει να έχεις μια τεράστια αίθουσα και υπεράφθονο υλικό."
Εδώ μια γωνιά βιβλιοθήκης θέλουμε να κάνουμε και παίρνουμε συμβουλές από επαγγελματίες διακοσμητές για την χωρέσουμε! Άντε να φτιάξεις γωνιά STEM (ή ακόμα καλύτερα STEAM - επ, σε έπιασα αδιάβαστο!), γωνιά μουσικής , ομάδα μαθηματικών/ δημιουργικής γραφής /υπολογιστών και πάει λέγοντας. Θέλεις όλο το σχολείο μόνο για σένα!!! Σε νιώθω! Κι εγώ το θέλω! Αλλά δεν μπορώ να το έχω...Αρα ...
Αρα δε θα κάνω διαφοροποιημένη... ΛΑΘΟΣ!
Θα κάνεις χρησιμοποιώντας τα μέσα που έχεις. Το πιο βασικό όμως είναι να μη συγκρίνεις την τάξη σου με τις τάξεις που βλέπεις σε σχολεία στη Φινλανδία, στη Σουηδία, στην Καρδίτσα, στη σφαίρα της φαντασίας σου!
Κάποια tips που βοηθάνε εμένα (πριν προλάβει κάποιος να με βάλει στη θέση μου , όχι δεν ευαγγελίζομαι ότι κάνω διαφοροποιημένη per se, αλλά κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ) ακολουθούν παρακάτω:
Για εξοικονόμηση χώρου:
- βγάζουμε όλα τα περιττά από την τάξη μας : θρανία που δε χρειάζονται , ντουλάπες γεμάτες με υλικό "αρχαιολογικού" ενδιαφέροντος (έλεος με την παλιατζούρα!), χαλασμένα ραδιόφωνα, υπολογιστές, πίνακες κτλ. Ετσι αδειάζει λίγο ο χώρος και αναπνέουμε πιο ελευθερα. Ευκαιρία να φτιάξουμε 1 ή το πολύ 2 γωνιές(μην ξαναμπουκώσουμε το χώρο).Extra tip: αν ο διευθυντης δε σας δημιουργήσει θέμα ΜΗΝ ΑΛΛΑΞΕΤΕ ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑ ΛΟΓΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
- εξοστρακίζουμε από την τάξη μας κασετίνες ντουλάπες , τσάντες τριαξονικά κ.ο.κ. Θέτουμε ως βασικό κανόνα η τσάντα να έχει μόνο τα απολύτως απαραίτητα! Οι τεράστιες κασετίνες με τα 30 μολύβια και όλα τα χρώματα που αντιλαμβάνεται το ανθρώπινο μάτι δεν εξυπηρετούν. Κανέναν! Εχουμε υλικά της τάξης (μπογιές, κόλλες, χαρτί κτλ. )και είναι για όλους.
- Δουλεύουμε σε ομάδες ούτως ώστε να μπορούμε ανά πάσα στιγμή να συνεργαστούμε.
- Πάνω στο θρανιο υπάρχουν : ενα μολύβι και μια σβήστρα (γόμα γόμα!) για κάθε μέλος της ομάδας. Αν χρειαστεί οτιδήποτε άλλο θα βγει την ώρα που θα χρειαστεί.
Οι γωνιές:
Καλό είναι από την αρχή της χρονιάς να γνωρίσουμε από τους μαθητές μας τα ενδιαφέροντά τους. Τι τους κεντρίζει το ενδιαφέρον; Με τι τους αρέσει να ασχολούνται; Τι θα ήθελαν να γνωρίσουν καλύτερα;
Έχοντας πάρει μια γενική εικόνα από τα παραπάνω σχεδιάζουμε το υλικό μας. Είτε κάνουμε γωνιές είτε το δουλεύουμε διαθεματικά φροντίζουμε να αγγίζουμε τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Για παράδειγμα: αν έχουμε μια τάξη που στο μεγαλύτερο ποσοστό της τα παιδιά ασχολούνται με τις κατασκευές μπορούμε να εντάξουμε σε όλα τα αντικείμενα και κάποιες κατασκευαστικές δραστηριότητες
π.χ. ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΑ
στη Γλώσσα να φτιάξουμε τους ήρωες λ.χ. τιτινα η κότα, στα Μαθηματικά το μπρελόκ της προπαίδειας/μοτίβα/ αριθμομηχανή, στην Ιστορία αγγεία/ χάρτες, στη Γεωγραφία μακέτες/χάρτες κτλ.
Το ίδιο και με τη Μουσική , το θέατρο , τη φυσική αγωγή κτλ.
Το ίδιο και με τη Μουσική , το θέατρο , τη φυσική αγωγή κτλ.
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ
Ας πούμε για παράδειγμα πως έχουμε να διδάξουμε τους νομούς της Ελλάδας. Οι μαθητές μας ανάλογα με τα ταλέντα και τα ενδιαφέροντά τους θα επεξεργαστούν τους νομούς της Ελλάδας και θα παρουσιάσουν στην τάξη τα ευρήματά τους.
Πώς θα γίνει αυτό:
καλύτερα! Ίσως να χρειαστούν πολύ περισσότερες ώρες από όσες είχαμε σκοπό να επενδύσουμε , αλλά είπαμε! Προτεραιότητες!
Και θα μου πείτε τώρα "Καλά ,Ιωάννα, ζεις στον κόσμο σου!Άντε κάνε τα όλα αυτά με 25 παιδιά στην τάξη!"...Μπορεί και να έχετε κι ένα δίκιο. Εγώ όμως τα έκανα αυτά με 29 παιδιά στην τάξη. Και με 12 παιδιά. Και με 22 παιδιά. Και με Α' και με Στ' και με Δ' και και και...Το πρόβλημα δεν έγκειται στο πλήθος των μαθητών , αλλά στην όρεξη να ασχοληθείς με κάτι διαφορετικά.
Είναι δύσκολο (περισσότερο για εμάς που δεν έχουμε συνηθίσει αυτόν τον τρόπο εργασίας και όχι τόσο για τα παιδιά), αλλά δεν είναι υποχρεωτικό να τα κάνουμε όλα έτσι. Απλά καλό είναι να προσπαθούμε τουλάχιστον μια φορά το μήνα στην αρχή και μετά μια φορά την εβδομάδα να δουλεύουμε με αυτόν τον τρόπο.
Τέλος, το βασικότερο!
Ξεχάστε την ύλη! Δε λέω αφήστε τα πάντα και κάνετε ότι σας κατέβει στο κεφάλι (όχι ότι θα ήταν κακό!),αλλά ας χαλαρώσουμε λίγο. Σας το ανέφερα και παραπάνω και στο προηγούμενο ποστ. Είναι καλύτερα να δουλεύουμε με τρόπο που κάνει τα παιδιά μας και εμάς τους ίδιους ευτυχισμένους παρά να κάνουμε και το τελευταίο κόμμα των βιβλίων.
Από την εμπειρία μου οι μαθητές μου θυμούνται περισσότερο τα πράγματα που κάναμε είτε έξω από την τάξη είτε έξω από το βιβλίο. Συνήθως τα projects όπως η στοματική υγιεινή , οι δεινόσαυροι, τα αθλήματα κτλ. ή τα μικρά σχέδια εργασίας όπως τα μαθηματικά στο σούπερ μάρκετ και η φωτοσύνθεση. Αυτά θα τους μείνουν! Κι αφού θέλουμε να περάσουμε και το μάθημά μας μέσα , ας το περάσουμε μέσα από ένα τέτοιο κανάλι.Σας εγγυώμαι ότι το αποτέλεσμα θα είναι το καλύτερο δυνατό!
Κι αν αγχώνεστε για τους από πάνω τι θα πουν και τι θα κάνουν, τζάμπα χρόνος και ενέργεια. Οι ίδιοι που μας πήραν τα αυτιά με τη διαθεματικότητα πριν μερικά χρόνια είναι και αυτοί που εξαφανίζουν την ευέλικτη ζώνη (μόνο ευέλικτη δεν ήταν, αλλά μας έκανε έστω κι έτσι!) λίγο λίγο...
Αντιστεκόμαστε σθεναρά!
Πώς θα γίνει αυτό:
- Αλλοι θα κατασκευάσουν χάρτη (λογικομαθηματικοί και χωροταξικοί τύποι),
- άλλοι θα εξερευνήσουν την Ελλάδα μέσα απο τη μουσική κάθε τόπου/ τραγούδια από κάθε νομό (μουσικοί τύποι),
- κάποιοι θα ψάξουν για συνταγές από κάθε νομό (λογικομαθηματικοί και ενδοπροσωπικοί τύποι),
- κάποιοι άλλοι θα βρουν λογοτεχνικά σημάδια κάθε νομού (γλωσσικοί τύποι) κ.ο.κ.
καλύτερα! Ίσως να χρειαστούν πολύ περισσότερες ώρες από όσες είχαμε σκοπό να επενδύσουμε , αλλά είπαμε! Προτεραιότητες!
Και θα μου πείτε τώρα "Καλά ,Ιωάννα, ζεις στον κόσμο σου!Άντε κάνε τα όλα αυτά με 25 παιδιά στην τάξη!"...Μπορεί και να έχετε κι ένα δίκιο. Εγώ όμως τα έκανα αυτά με 29 παιδιά στην τάξη. Και με 12 παιδιά. Και με 22 παιδιά. Και με Α' και με Στ' και με Δ' και και και...Το πρόβλημα δεν έγκειται στο πλήθος των μαθητών , αλλά στην όρεξη να ασχοληθείς με κάτι διαφορετικά.
Είναι δύσκολο (περισσότερο για εμάς που δεν έχουμε συνηθίσει αυτόν τον τρόπο εργασίας και όχι τόσο για τα παιδιά), αλλά δεν είναι υποχρεωτικό να τα κάνουμε όλα έτσι. Απλά καλό είναι να προσπαθούμε τουλάχιστον μια φορά το μήνα στην αρχή και μετά μια φορά την εβδομάδα να δουλεύουμε με αυτόν τον τρόπο.
Τέλος, το βασικότερο!
Ξεχάστε την ύλη! Δε λέω αφήστε τα πάντα και κάνετε ότι σας κατέβει στο κεφάλι (όχι ότι θα ήταν κακό!),αλλά ας χαλαρώσουμε λίγο. Σας το ανέφερα και παραπάνω και στο προηγούμενο ποστ. Είναι καλύτερα να δουλεύουμε με τρόπο που κάνει τα παιδιά μας και εμάς τους ίδιους ευτυχισμένους παρά να κάνουμε και το τελευταίο κόμμα των βιβλίων.
Από την εμπειρία μου οι μαθητές μου θυμούνται περισσότερο τα πράγματα που κάναμε είτε έξω από την τάξη είτε έξω από το βιβλίο. Συνήθως τα projects όπως η στοματική υγιεινή , οι δεινόσαυροι, τα αθλήματα κτλ. ή τα μικρά σχέδια εργασίας όπως τα μαθηματικά στο σούπερ μάρκετ και η φωτοσύνθεση. Αυτά θα τους μείνουν! Κι αφού θέλουμε να περάσουμε και το μάθημά μας μέσα , ας το περάσουμε μέσα από ένα τέτοιο κανάλι.Σας εγγυώμαι ότι το αποτέλεσμα θα είναι το καλύτερο δυνατό!
Κι αν αγχώνεστε για τους από πάνω τι θα πουν και τι θα κάνουν, τζάμπα χρόνος και ενέργεια. Οι ίδιοι που μας πήραν τα αυτιά με τη διαθεματικότητα πριν μερικά χρόνια είναι και αυτοί που εξαφανίζουν την ευέλικτη ζώνη (μόνο ευέλικτη δεν ήταν, αλλά μας έκανε έστω κι έτσι!) λίγο λίγο...
Αντιστεκόμαστε σθεναρά!
Συμφωνω!!! Κι είναι αυτό που λεω, κανε την αρχή τωρσ με κάτι απλό, ώστε να το βελτιώσεις, να το επεκτείνει και να μπορείς σε μερικά χρόνια να δουλευεις διαφορετικά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕτσι ακριβώς!:)
Διαγραφή