Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025

9 η ώρα και ακόμα κάνουμε αναγνωση...Από την ανάγνωση στην κατανόηση, δραστηριότητες για Α' δημοτικού

Φτάσαμε στον Νοέμβρη και όσοι/ες ταξιδεύουμε φέτος με την Α' ταξη έχουμε αρχίσει να αποκτάμε έναν ωραίο ρυθμό. Εχουμε γνωριστεί, έχουμε εξασκηθεί στις ρουτίνες μας και δουλεύουμε αργά και σταθερά. Παραλληλα εχουμε αρχίσει να εντοπίζουμε και τις πρώτες δυσκολίες...

Μια πρόκληση που αντιμετωπίζω πιο έντονα φέτος σχετίζεται με την ανάγνωση. Δεν βρίσκονται όλα τα παιδιά στο ίδιο επίπεδο ετοιμότητας καθώς κάποια παιδιά διαβάζουν όσα γνωρίζουμε με σχετική ευκολία ενώ άλλα αντιμετωπίζουν κάποιες δυσκολίες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αφιερώνω μεγάλο μέρος του χρόνου από τη Γλώσσα για να δουλέψω με όλους. Αποφάσισα να το αλλαξω αυτό και να εκμεταλλευτώ διαφορετικά τον χρόνο. 



Σταθμοί ανάγνωσης -κατανόησης -απόδοσης

Τη φετινή χρονιά το τμήμα μου δείχνει μεγάλη προτίμηση στην ενασχολήση με χειραπτικό υλικό όπως πλαστελίνη, τουβλάκια και χρωματιστά μολύβια. Ξεκινώντας έτσι τα πρώτα βήματα στην ανάγνωση θεώρησα καλό να εμπλέξω αυτή την προτίμηση στα διάφορα υλικά της τάξης με τη διαδικασία της ανάγνωσης. Με αυτόν τον τρόπο απασχολώ τις ομάδες με στόχο την καλλιέργεια της αναγνωστικής τους ικανοτητας , αλλά μένει χρόνος και για να εστιάσω σε παιδιά που χρειάζονται επιπλέον προσοχή. Επιπλέον δε δημιουργείται ανησυχία (και φασαρία) στα παιδιά που περιμένουν να αφιερώσω τον χρόνο μου στην ανάγνωσή τους.

Πώς το λειτουργώ:

Εχω 4 ομάδες στην τάξη και τρεις ομάδες αποτελούν σταθμό υλικού και μια ομάδα είναι εξάσκησης στην ανάγνωση εξατομικευμένα. 

Ετοίμασα κάρτες 

με απλές λέξεις που γνωρίζουμε στην 1η και 2η ενότητα. Τα παιδιά διαβάζουν τη λέξη πάνω στην κάρτα τους και αποδίδουν αυτό που διαβάζουν ανάλογα με την κατηγορία κάρτας που έχουν. Οι κάρτες είναι χωρισμένες σε 3 κατηγορίες ανάλογα με το υλικό που θα αποδοθεί κάθε λέξη: πλαστελίνη, τουβλάκια, ζωγραφική.

Τα παιδιά επιλέγουν υλικό και εργάζονται με την ανάγνωση όσο εγώ δουλεύω εξατομικευμένα την ανάγνωση με κάποιο παιδί ή κάποια ομάδα. 

Στην ομάδα ανάγνωσης κειμένου εφαρμόζω:

  • την κλασική ανάγνωση διαβάζοντας το κείμενο σε συνέχεια
  • διαλέγοντας λέξεις μεσα από το κείμενο και ζητώντας να μου τις διαβάσουν
  • διαλέγοντας λέξεις μέσα από το κείμενο (όχι μονο τα μπλε) και ζητώντας να τις εντοπίσουν
  • βάζοντας την ομαδα ανάγνωσης σε ρόλους 
  • διαβάζοντας ανάποδα τη σειρά από την τελευταία λέξη προς την πρώτη ( εξαιρετικό εργαλείο για όσους το λένε ποιηματάκι)
👉Επιμένω στο να δείχνουν αυτό που διαβάζουν.

Οι κάρτες

Οι κάρτες είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας με βάση το πλήθος των νέων γραμματων ή των συλλαβών που έχει. Καθε κάρτα έχει 1,2 ή 3 αστέρια πάνω της. Αφήνω τα παιδιά να επιλέξουν αρχικά με ποια κάρτα θα δουλέψουν , αλλα στη συνέχεια ζητώ να αυξάνεται η δυσκολία. Επίσης δεν επιτρέπω πάνω από 5 παιδιά σε κάθε σταθμό και αλλάζω σε τακτά χρονικά διαστήματα τη σύνθεση κάθε σταθμού (ανα 3-4 λεπτά) ώστε όλοι να δουλέψουν με όλα τα υλικά και τις λέξεις. 











Πρόσθετο όφελος η ενδυνάμωση των χεριών και η καλλιέργεια της δημιουργικότητας και φαντασίας. 

Μπορείτε να βρείτε το υλικό με τις κάρτες δωρεάν από εδώ

Το μυστικό μήνυμα

Οπως ξέρουμε πολύ καλά όσοι/ες εχουμε πάρει Α' ταξη, τα κείμενα της ανάγνωσης μαθαίνονται στο πι και φι απ'έξω. Για να αναγκάσω τα μικρά μου πλάσματα στην αναγνωση και τη συνειδητοποίηση ότι μπορούν να διαβάσουν εφαρμόζω ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ. 

Σε αυτήν τη δραστηριότητα γράφω σε χαρτάκια προτάσεις με λέξεις από το κείμενο της αναγνωσης, άλλες γνωστές λέξεις και σημεία στίξης και κάθε παιδί διαλέγει ένα μηνυμα για να διαβάσει. Σε αυτην την περίπτωση τα παιδιά ξεκινούν να δουλεύουν με εργασίες στο Τ.Ε. , αντιγραφή ή άλλες δραστηριότητες που έχω ετοιμάσει , ενώ περνάω από κάθε θρανίο και ακούω το μυστικό μήνυμα του καθένα. Με αυτόν τον τρόπο δίνω απερίσπαστα την προσοχή μου σε κάθε πλάσμα , προσέχοντας όχι μονο την ικανότητα στην ανάγνωση αλλά και τυχόν προβλήματα στην άρθρωση. 

Για μεγαλύτερη τσακπινιά τυλίγω κάθε μήνυμα σε ρολάκι 🗞(για ακομα μεγαλύτερη τσακπινιά ξέχασα να βγάλω φωτογραφίες🥴).

Επιπλέον εφαρμοσμένες δραστηριότητες ανάγνωσης μπορείτε να βρείτε:

Δραστηριότητες ανάγνωσης 

Το μονοπάτι των λέξεων




Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2025

Δραστηριότητες στην προσθετική ανάλυση των αριθμών , κεφ. 7

Εχοντας επεξεργαστεί και γνωρίσει τη γραφή , αναγνωση και αριθμηση των αριθμών ως το 5 αισθάνθηκα πως έπρεπε να αφιερώσω αρκετό χρόνο στην προσθετική ανάλυση. Πιστεύω πως δουλεύοντάς το αρκετά και αναλύοντας κάθε αριθμό ως το 5 ξεχωριστά τα παιδιά κατάφεραν να αντιληφθούν ότι κάθε αριθμός μπορεί να παρουσιαστεί με πολλές μορφές και με διαφορετικούς τρόπους. 

Τι έκανα φέτος:

Ξεκίνησα με την εικόνα του βιβλίου σελ. 24 ως αφόρμηση και συνδέοντας με τα προηγούμενα παρουσιάσαμε τους αριθμούς με τα δάχτυλα. 

Επόμενη δραστηριότητα ήταν να ζητήσω από τα παιδιά να παρουσιάσουν κάθε αριθμό που ζητούσα με δυο χέρια (κάτι που είχαμε δουλέψει επιφανειακά και στο Τ.Ε. κεφ. 4 σελ. 17 ασκ. 6). Αυτό ανάγκασε τα παιδιά να σκεφτούν τρόπους να μην ξεπερνούν , αλλά και να ισοδυναμούν με τα δάχτυλα το πλήθος που ζητούσα. Ενα ακόμη όφελος αυτής της άσκησης ήταν ότι δεν έβρισκαν όλοι τον ίδιο συνδυασμό και αυτό οδήγησε στο να συνειδητοποιήσουν πως κάθε αριθμός μπορεί να εκφραστεί με τον συνδυασμό διαφορετικών αριθμών. Προχωρήσαμε με την άσκηση σελ. 24 βρίσκοντας το σύνολο από δάχτυλα εύκολα πια.

Απομακρύναμε το βιβλίο και συνεχισαμε με χειραπτικό υλικό δουλεύοντας τους στόχους της άσκησης 2. Μοιράσαμε τουβλάκια σε πιάτα , παιδιά σε στεφάνια, μπάλες σε κουβαδάκια κ.α. αναλύοντας κάθε ψηφίο. Οι ασκ. 2&3 σελ. 25 εγιναν χωρίς πρόβλημα. 

Τις επόμενες μέρες δούλεψα στην τάξη κάθε αριθμό ξεχωριστά με το υλικό που έφτιαξα και μπορείτε να το βρείτε εδώ




Μοίρασα στα παιδιά από έναν πίνακα με τα ζευγαράκια (τον ίδιο αριθμό όλοι κάθε φορά) και με ενσφηνώματα (τουβλάκια)

 παρουσίαζαν την ανάλυση του αριθμού. 







Αφού βρίσκαμε όλα τα παρεάκια (συνδυασμούς) του αριθμού προς μελέτη, επεξεργαζόμασταν τις ασκήσεις από το συνοδευτικό φύλλο εργασίας. 



Ολοκληρώνοντας την επεξεργασία κάθε αριθμού ως το 5, χρωματίζαμε και κολλούσαμε το σπιτάκι του στην 1η σελίδα του βιβλίου μαθηματικών δημιουργώντας εκεί το χωριό των αθροισμάτων. 

Αφιέρωσα μια εβδομάδα στις δραστηριότητες αυτές ενώ οι ασκήσεις στο Τ.Ε. έγιναν με πολύ μεγάλη άνεση από τα παιδιά. Αφιέρωσα επίσης άλλες 2 μερες στην επανάληψη (της ενότητας). 

Έκλεισα με μια κατασκευοδραστηριότητα σε φθινοπωρινό κλίμα. Φτιάξαμε τη μηλιά μας ταιριάζοντας τα αθροίσματα στα μήλα με τον αριθμό στη μηλιά. Βρείτε τη δραστηριότητα εδώ





Στο αρχείο η προσθετική ανάλυση φτάνει μεχρι το 10 ώστε όταν είμαστε στα κεφάλαια 13,18,21 να χρησιμοποιήσουμε το ήδη γνωστό μας εργαλείο. 


Καλή συνέχεια!




Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025

Ιδεούλες #7:Φέρνοντας λίγο καλοκαίρι στην τάξη

"Τέρμα το διάλειμμα" 

"Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του"

"Πρόγραμμα και ρουτίνα επιτέλους"

Εκφράσεις που όλοι λίγο πολύ έχουμε ξεστομίσει και που ασχέτως αν τις πιστεύουμε ή όχι δημιουργούν αδιόρατα ένα δυσοίωνο συναίσθημα για μια εποχή που σηματοδοτείται από νέα ξεκινήματα, νέους στόχους, νέες ιδέες. Ας στρέψουμε λοιπόν τον φακό μας διαφορετικά, με άλλη διάθεση.

Πώς;

Μπορούμε -αντί να φορτώσουμε αγχωτικά την επιστροφή μας στην τάξη- να φέρουμε λίγο καλοκαίρι σε μια γωνιά και η μετάβαση στη νέα εποχή να γίνει πιο ομαλά. 

👉Ζητάμε από τα παιδιά τις πρώτες μέρες να φέρουν στην τάξη κάτι από το καλοκαίρι τους: μια πέτρα, μια φωτογραφία, ένα σουβενίρ από μέρος που επισκέφτηκαν, τη συσκευασία από το αγαπημένο παγωτό κτλ. 

Σε ένα σημείο στην τάξη στήνουμε ένα θρανίο/τραπέζι πάνω στο οποίο τα παιδιά εκθέτουν όσα έχουν φέρει αφού τα παρουσιάσουν στους/ις συμμαθητ(ρι)ες τους.

👉Δημιουργούμε αφίσες με αναμνήσεις από το καλοκαίρι:

  • χάρτης με τα μέρη που επισκεφτήκαμε και πινέζες με το όνομα κάθε παιδιού
  • αφίσα με περιγραφή τόπων που επισκεφτήκαμε
  • αφίσα με παιχνίδια που παίξαμε μέσα στο καλοκαίρι
  • αφίσα με φαγητά που γευτήκαμε (φωτογραφίες, ονομασίες, συνταγές)
  • ανθρωποι που γνώρισα το καλοκαίρι
Αναρτούμε τις αφίσες μας (όσες κάνουμε) πάνω από το τραπέζι που στήσαμε "το καλοκαιράκι μας". 

Επιτρέπουμε σε κάθε παιδί να μοιραστεί όσο και όσα θέλει και όταν φτάσουμε στο φθινόπωρο αποχαιρετούμε το καλοκαιράκι μετατρέποντας τη γωνιά σε καλωσόρισμα του φθινοπώρου.

Πώς: 
👉Δημιουργούμε και πάλι αφίσες με:
  • πράγματα που μου αρέσουν στο φθινόπωρο 
  • φωτογραφίες με αλλαγές στη φύση
  • εκδρομή στο βουνό/δάσος και αποτύπωση εμπειριών/συναισθημάτων
👉Γεμίζουμε το τραπέζι με φύλλα , καρπούς, φρούτα εποχής, αντικείμενα από φθινοπωρινές εξορμήσεις. 

Η γωνιά μας σιγά σιγά φιλοξενεί διάφορες εκθέσεις αποχαιρετώντας ήπια κάθε αλλαγή με ενεργή συμμετοχή.

Καλή αρχή!


Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2025

Ιδεούλες #6 : Καθήκοντα

Ενα μεγάλο κεφάλαιο στη ρουτίνα μου με τα παιδιά αποτελούν τα καθήκοντα. Από όσο θυμάμαι πάντοτε έδινα κάποιο χαρτάκι αν είχα μικρή τάξη (Α&Β) ή σημειώναμε με τα παιδιά όσα είχαν να δουλέψουν στο σπίτι αν είχα μεγαλύτερη τάξη. 
Με συναδέλφους που το έχω συζητήσει άλλοι είναι υπέρ ενώ άλλοι κατά υποστηρίζοντας την αξία της καλλιέργειας της υπευθυνότητας μεσω μνήμης. Σεβαστές όλες οι απόψεις. Και οι δυο έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους.
Η ίδια σημειώνω απαραίτητα όσα έχω να κάνω κυρίως πλέον για να μην ξεχνάω... (ου γαρ) και το γνωρίζω σαν συνήθεια και στα μαθητάκια μου.

Τα χρόνια μετά την πανδημία τόσο για εξοικονόμηση χρόνου στην τάξη (ψηφιακή και φυσική) όσο και για μεγαλύτερη ευκολία έστελνα τα καθήκοντα και όσα είχα να ενημερώσω τους γονείς με κάποιο μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Την προηγούμενη χρονιά αποφάσισα να το κάνω διαφορετικά και δεν το αλλάζω!

Αξιοποιώντας την αγάπη μου για ΤΟ ψηφιακό εργαλείο padlet και την επιθυμία για τήρηση καθηκόντων έφτιαξα έναν ψηφιακό πίνακα κι εκεί αναρτούσα καθημερινά ή όποτε υπήρχε ανάγκη επικοινωνίας όσα ήθελα. Τα παιδιά αλλά και οι γονείς σκάναραν τον κωδικό (βλέπε παρακάτω) που τους έδωσα κι εβλεπαν τα καθήκοντα και τις ενημερώσεις. 
Το padlet οπως αναφέρω είναι ένας ψηφιακός πίνακας με αναρίθμητες δυνατότητες που το χρησιμοποιώ σε πολλά αντικείμενα αναθέτοντας
Εργο που ανέθεσα σε Β τάξη
πριν 3 χρόνια

έργα, δουλεύοντας με ψηφιακό υλικό κτλ. Το μόνο που χρειάζεται να κάνει κανείς είναι μια απλή εγγραφή και στη δωρεάν εκδοχή του δίνει 3 ενεργούς πίνακες ταυτόχρονα. Η χρήση του είναι πανεύκολη , ενώ με τις προτάσεις ΑΙ που έχει καθίσταται ανεκτίμητο βοήθημα. 

Για τα καθήκοντα κράτησα ενεργό τον έναν πίνακα
όλη τη χρονιά , ενώ αξιοποιούσα τους άλλους δύο για τα τρέχοντα εργα μου. Όποτε τελείωνε ένα έργο αρχειοθετούσα τον πίνακα και τον ελευθέρωνα για νέα χρήση. 
Βήμα βήμα:
  • Εφτιαξα τον πίνακα των καθηκόντων  στο padlet μορφοποιώντας τον όπως θα ήθελα να φαίνεται.
  • Αντέγραψα τον σύνδεσμο της κοινοποίησης και τον μετέφερα στην e-me. Εκεί άνοιξα το αντικείμενο KewAr Code από την e-me content και επικόλλησα στον σύνδεσμο. Μου έφτιαξε το qr code το οποίο κατέβασα στον υπολογιστή και το εκτύπωσα σε μικρά εικονίδια. (Μπορείτε να κατεβάσετε και από το padlet το qrcode του πίνακά σας).
  • Τα μικρά χαρτάκια με τον κωδικό τα πέρασα σε πολύχρωμα μπρελόκ (πολύ οικονομικά). 
  • Εδωσα σε κάθε παιδί το μπρελόκ του που το πέρασε είτε στην κασετίνα είτε στην τσάντα. 
Με αυτόν τον τρόπο καθετί που έστελνα μπορούσαν να το δουν σκανάροντας τον κωδικό. Επιπλέον μπορούσαν να ανατρέξουν σε παλαιότερες αναρτήσεις και να βρουν κάτι που είχαν ξεχάσει. Τέρμα τα χαμένα μέιλ, ο γεμάτος αποθηκευτικός χώρος και τα σβησμένα μηνύματα. Φυσικά για να τηρηθεί όλο αυτό αφιέρωνα χρόνο καθημερινά (άλλοτε 10 λεπτά άλλοτε περισσότερο) και αξιολογησα πως όντως βοηθούσε και έφερνε αποτέλεσμα στην τάξη μου.  

Στο τέλος της χρονιάς κατέβασα τον αρχειοθετημένο μου πίνακα έχοντας όλες τις σημειώσεις της χρονιάς μαζί με τους συνδεσμους από όσα ανέθετα. 
Ο φετινός μου πίνακας:



TIP:
Το συγκεκριμένο qr code το έβαλα και στο φυλλάδιο ενημέρωσης γονέων μαζί με τη λίστα.

Καλή συνέχεια!


Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2025

Ιδεούλες #5 : 1η μέρα στο σχολείο


 Το νέο έτος ξεκινάει και είμαστε ...ενθουσιασμένοι θα πω , ανάμεσα σε πολλά άλλα , χα!

Στο τέλος της εβδομάδας η φετινή 1η μέρα στο σχολείο και μπορούμε να κάνουμε όμορφα πράγματα για να γιορτάσουμε με ουσιαστικό τρόπο την επιστροφή μας. Βασικός κανόνας για εμένα είναι καθετί που διαλέγω να εξυπηρετεί έναν σκοπό. Δεν είναι απαραίτητο ο σκοπός αυτός να είναι κάτι εξωφρενικά παιδαγωγικό ή απόλυτα συνδεδεμένος με το αναλυτικό (no way!), απλά θέλω να υπαρχει ένα σχέδιο στο μυαλό μου (και την ατζέντα μου) ώστε να ελέγχω όσα επιθυμώ να παρατηρήσω την 1η μέρα (και τη 2η και την 3η...). 


Τι μπορώ να κάνω λοιπόν:

  • Αρχικά ανοίγω την εργαλειοθήκη από τη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕΛΙΔΩΝ και επιλέγω ποιο/ποια εργαλεία θα μου χρειαστούν. 
Κλικ στην εικόνα

Πέρυσι για δωράκι καλωσορίσματος ετοίμασα  τα μαγνητάκια από τα ΜΙΚΡΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ , ενώ στην τάξη δούλεψα την ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ μέσα από το βίντεο του SCHOOL4ALL και το υλικό που είχα δημιουργήσει παλαιότερα. Τα βρίσκετε όλα στην εργαλειοθήκη.

Κάποια στιγμή μέσα στις πρώτες μέρες παίξαμε και το Ονοματομίξερ. Ένα παιχνίδι γνωριμίας, επανασύνδεσης και δεσίματος της ομάδας. Οι ομαδες καταγράφουν τα ονόματά τους στα πλακίδια και με τα γραμματα αυτά φτιάχνουν την τράπεζα γραμμάτων τους. Με αυτήν την τράπεζα καλούνται να φτιάξουν σε δεδομένο χρόνο όσες λέξεις μπορούν και να υπολογίσουν τους πόντους που συγκέντρωσαν. Κι αυτό στην εργαλειοθήκη!













  • Πιθανότατα φέτος να συστηθώ στο νέο μου τμήμα μέσα από τη δραστηριότητα ΓΝΩΡΙΣΕ ΜΕ. Μια δραστηριότητα όπου οι μαθητές/τριες καλούνται να μάθουν κάποιες προσωπικές μου πληροφορίες  λύνοντας μαθηματικές πράξεις. βρείτε το επεξεργασιμο αρχείο στην αναρτηση. Σίγουρα για Β' τάξη και πάνω, ιδανικά για Δ' & Ε'.

  • Για τα πιο μικρά της Β' ή ακόμα και της Α' μπορούμε να αξιοποιήσουμε το αφισάκι αυτοπαρουσίασης ΕΓΩ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ. Σε αυτό τα μικρούλια μας μπορούν να παρουσιάσουν λεπτομέρειες του εαυτού τους μέσα από κάποιο αριθμητικό δεδομένο π.χ. έχω 3 αγαπημένα φαγητά, φοράω 37 νο παπούτσι, είμαι 9 χρονών κτλ.

  • Ίσως όχι την πρώτη μέρα , αλλά κάποια από τις επόμενες θα δουλέψω τις οδηγίες μέσα από τη δραστηριότητα ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο θα δουλέψουμε την προσοχή στις οδηγίες και την παρουσίαση του εαυτού μας , αλλά και θα στολίσω και τον πίνακα αναφοράς της τάξης με όμορφα πορτρέτα των παιδιών. 

  • Τέλος, με την όμορφη μπροσούρα ΠΩΣ ΠΕΡΑΣΕΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΣΟΥ που αποχαιρετά το καλοκαίρι μας με γλυκό τρόπο ενώ ταυτόχρονα μας κάνει μια ήρεμη ένταξη στα στενά σοκάκια της Γλώσσας είναι κι αυτό μια επιλογή για τις πρώτες μέρες. Το βρίσκετε εδώ
 Καλή μας αρχή!


Κυριακή 31 Αυγούστου 2025

Ιδεούλες #4 : Λίστα vo2

 Τα τελευταία χρόνια έχω επιλέξει να δίνω την προσεγμένη λίστα μου με τα απολύτως απαραίτητα για το ξεκίνημα της νέας χρονιάς την 1η ή 2η μέρα του σχολείου μαζί με στοιχεία επικοινωνίας με εμένα ή το σχολείο καθώς και κάποιες πρώτες οδηγίες μέχρι να έρθει η στιγμή για την 1η συνάντηση με τους γονείς. 

Επέλεξα να το κάνω λίγο πιο επίσημο δημιουργώντας μια μπροσούρα με τη λίστα, τα στοιχεία επικοινωνίας , καποιες προτάσεις με οικολογικό και οικονομικό μήνυμα και τις πρώτες οδηγίες σχετικά με βιβλία και τετράδια. Η ανταπόκριση ήταν πολύ ενθαρρυντική!

Τι κάνω;

Επιλέγω από τα πρότυπα του επεξεργάσιμου αρχείου όσα ταιριάζουν με εμένα (2 σελίδες) και συμπληρώνω με τις πληροφορίες που θέλω να δώσω. Εκτυπώνω μπρος πίσω σε έγχρωμο χαρτί και διπλώνω. 




Αν σας αρέσει η ιδέα μπορείτε κι εσείς να την εφαρμόσετε φτιάχνοντας τη δική σας μπροσούρα ή κατεβάζοντάς την δωρεάν και ανανεωμένη για τη φετινή χρονιά από εδώ

Καλή μας αρχή!



Πέμπτη 28 Αυγούστου 2025

Ιδεούλες #2 : Θέσεις

Κεφάλαιο θέσεις παιδιών. Μεγάλο θέμα και πολύ βασικός παράγοντας για το πώς διαμορφώνεται το κλίμα της τάξης. Καθένας μας επιλέγει τον δικό του ιδανικό τρόπο να βάζει τα παιδιά σε θέσεις και σίγουρα αν μετράτε κάποια χρόνια στην τάξη έχετε καταλήξει σε ένα σύστημα που λειτουργεί. Αλλοι επιτρέπουν την προσωπική επιλογή των μαθητών/τριών, άλλοι δοκιμάζουν διαφορετικές θέσεις μέσα στη χρονιά, άλλοι έναν συνδυασμό αυτών ή το αφήνουν καθαρά στην τύχη. 

Προσωπικά κάθε 1 με ενάμισι μήνα αλλάζω τη σύνθεση των ομάδων μου, καθώς θέλω να δοκιμάσω διαφορετικες δυναμικες , να διορθώσω κάτι που δε μου ταίριαξε ή να ικανοποιησω αιτήματα των παιδιών. Φυσικά τα αιτήματα των παιδιών λαμβάνονται υπόψιν , αλλα όχι καθολικά. Πρώτο μου μέλημα είναι η εύρυθμη λειτουργία των ομάδων, αλλά το ζήτημα αυτό είναι μεγάλο και δε θα κουράσω μέσα από αυτήν την ανάρτηση. 

Κάνοντας αλλαγές κάθε 6 εβδομάδες περίπου έχω εφαρμόσει τα τελευταία χρόνια ένα τελετουργικό που εφαρμόζω σχεδόν πάντα. Από την αρχή της χρονιάς τυπώνω σε χρωματιστές κάρτες τα ονόματα των παιδιών τις οποίες διπλώνω για να στέκονται. Όποτε είναι η μέρα για να αλλάξουμε θέσεις, στεκόμαστε έξω από την τάξη , ενημερώνω για την αλλαγή των θέσεων , αφήνω ενα λεπτό να κοπάσει ο ενθουσιασμός, επισημαίνω τους κανόνες αλλαγής θέσεων (βλέπε παρακάτω). Αφού γίνουν αυτά επιλέγω τυχαία 2 παιδιά τα οποία μπαίνουν στην τάξη και ακολουθουν τους 

ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΘΕΣΗΣ

  • αναζητώ τη θέση μου διαβάζοντας τις καρτέλες και όταν τη βρω αφήνω δίπλα την τσάντα μου
  • πηγαίνω στην προηγούμενη θέση μου και αδειάζω το ράφι κάτω από το θρανίο μου παίρνοντας βιβλία, τετράδια, κασετίνες, φακέλους που εχω αφήσει εκεί
  • επιστρέφω στη νέα μου θέση και βαζω τα πράγματα πάνω στο θρανίο
  • κάθομαι στη νέα μου θέση
  • καθώς μπαίνουν τα άλλα παιδιά δε μαρτυρώ πού βρίσκεται η καρτέλα τους αλλα αφήνω τα παιδιά να τη βρουν μονα τους
  • όταν αδειάσει το ράφι κάτω από τη νέα μου θέση τοποθετώ με σειρά τα δικά μου πράγματα
μολις τα πρώτα παιδιά μπουν στη νέα θεση στέλνω τα επόμενα δυο κ.ο.κ.
Τα παραπάνω έχουν δουλευτεί με τμήματα της Α, Β,  Γ και Στ με την ίδια επιτυχία. Σίγουρα όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά τόσο περισσότερο πρέπει να επαναλάβουμε τις οδηγίες , αλλά έτσι και τις μάθουν δεν τις ξεχνούν ποτέ! 
Αν το τελετουργικό σας φαίνεται απαιτητικό,  να πω πως η όλη διαδικασία τις πρώτες φορές παίρνει εναν χρόνο της τάξης των 7-8 λεπτών, ενώ σταδιακά φτάνουμε στα 5 λεπτά το μέγιστο (για 20μελές τμήμα). 
Βασικό επόμενο βήμα για εμένα είναι να ακολουθήσει ενα δίλεπτο κουβεντούλας ανάμεσα στα μέλη της νέας ομάδας, ενώ αμέσως μετά ακολουθεί μια δραστηριότητα ενδυνάμωσης της ομάδας (είτε πάνω στο αντικείμενο που έχουμε εκείνη την ώρα π.χ. πρόβλημα μαθηματικών, πείραμα φυσικής κτλ είτε κάποιο παιχνίδι π.χ. τα περισσότερα ζώα ζούγκλας που θα βρει κάθε ομάδα). 
TIPS:
1.Δεν αλλάζω απαραίτητα τις θέσεις την 1η ώρα, μπορεί να το κάνω και μέσα στην ημέρα. 
2.Η διαδικασία αυτή γίνεται μια ρουτίνα για την τάξη κι έτσι κατά τον Φεβρουάριο όλο το παραπάνω γίνεται γρήγορα και σωστά. Τότε περίπου επιλέγω να αλλάξω τις θέσεις με έναν λίγο διαφορετικό τρόπο (κάποιον γρίφο ή κυνήγι θησαυρού) για μια φορά , αλλά αυτό θα το εξηγήσω σε άλλη αναρτηση.  
3. Κρατάω τις καρτέλες για όσον καιρό έχω το τμήμα (2 χρόνια)





Τετάρτη 27 Αυγούστου 2025

Ιδεούλες #1 : Photo frame

Μια νέα σειρά από γρήγορες κι εύκολα υλοποιήσιμες ιδέες για την τάξη και όχι μόνο μπορείτε πλέον να βρίσκετε στις ΙΔΕΟΥΛΕΣ εδώ στο ιστολόγιο ή στο Instagram στο προφίλ στην αντίστοιχη ενότητα.





Πρώτη ιδεούλα: ο πίνακας φωτογράφισης (photo frame). Μια απλή αλλα πολύ διασκεδαστική ιδέα που μπορεί να αξιοποιηθεί ξανά και ξανά με διάφορες αφορμές στην τάξη μας. Η ιδέα είναι να υπάρχει ένα περίγραμμα γύρω από ατομικές ή ομαδικές φωτογραφίσεις γιορτάζοντας την έναρξη/λήξη της χρονιάς , κάποια γιορτή, ένα σπουδαίο γεγονός της τάξης (π.χ. βραβείο/κατάκτηση στόχου κτλ.).


Πώς το έφτιαξα:

⚙Χρησιμοποιήσα μια τετράγωνη ξύλινη πλάκα 60Χ60εκ. ενώ ο hubby έφτιαξε μια κυκλική τρύπα 45 εκ. στη μέση.        Ο πίνακας θα μπορούσε να φτιαχτεί και με χοντρό χαρτόκουτο (π.χ.από τηλεόραση ) που θα έκανε την κατασκευή πιο εύκολη και ελαφριά, ωστόσο δε θα έχει την ίδια αντοχή. 

⚙Περιμετρικά κολλάω με διπλής όψης ή blue tack αυτοκόλλητα ή σχέδια που φτιάχνω με χαρτόνι ανάλογα με την περίσταση : 

  • λουλούδια, τσαντούλες, κουκουβάγιες κτλ στην έναρξη της χρονιάς
  • σωσίβια, παγωτά , φοίνικες, φλαμινγκο στη λήξη της χρονιάς
  • κυπελλα , βραβεία κτλ. σε κατακτηση στόχων
  • χριστουγεννιάτικα,πασχαλινά, αποκριάτικα στολίδια σε κάθε γιορτή
⚙Επιπλέον ετοιμάζω ξεχωριστές πινακίδες με την αφορμή της φωτογράφισης και τις κολλάω σε κάποια γωνία.

Στο τέλος κάθε φωτογράφισης ξεκολλάω και αποθηκεύω τα αυτοκόλλητα για επόμενη χρήση και αποθηκεύω τον πίνακα. 

Εχω χρησιμοποιησει τον ίδιο πίνακα σε γενέθλια στο σπίτι, σε εκδρομές κτλ και μετράει ήδη 5 χρόνια χρήσης χωρίς να έχει πάθει κάτι, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που τον έχω δανείσει σε φίλους ή συναδέλφους. 

Πείτε μου στα σχόλια αν σας άρεσε η ιδεούλα και αν την εφαρμόσατε!




Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025

Γνωρισέ με!

 Σκαλίζοντας το αρχείο μου τις προάλλες έπεσα πάνω σε μια παλιότερη δραστηριότητα που είχα φτιάξει για τις πρώτες μέρες του σχολείου μετά το καλοκαίρι.

Γνώρισέ με!

Εκτός από τις διάφορες δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε στην τάξη για να συστηθούν και να παρουσιάσουν τον εαυτό τους τα παιδιά σκέφτηκα πως μπορούσα κι εγώ να συστηθώ στα παιδιά  δίνοντας προσωπικές λεπτομέρειες με έναν πιο αινιγματικό τρόπο.

 Δημιούργησα έτσι ένα φύλλο με προσωπικές πληροφορίες που θα

προκαλούσαν ερωτήσεις για εμένα βάζοντας όμως και το στοιχείο του γρίφου. Κάθε λεπτομέρεια για να φανερωθεί πρέπει ο/η μαθητής/τρια να λύσει ένα μικρό μαθηματικό πρόβλημα (κάποια πράξη). 

Το αρχείο μπορείτε να το βρείτε δωρεάν εδώ. Εκτός της συζήτησης που προκύπτει και τα οφέλη της καθώς τα παιδιά διατυπώνουν ερωτήσεις, μοιράζονται δικές τους πληροφορίες και αρχίζουμε να δημιουργούμε τη βάση για το κλίμα της τάξης, η δραστηριότητα μου προσφέρει μια μικρή επανάληψη στις πράξεις ανώδυνα ενώ μου δίνει τη δυνατότητα να κάνω μια πρώτη εκτίμηση των δυνάμεων και αδυναμιών που υπάρχουν. 

Φυσικά οι γρίφοι που ανταποκρίνονται σε εμένα είναι εντελώς απίθανο να ταιριάζουν και σε κάποιον άλλο, ωστόσο μπορείτε να πάρετε ιδέες και να δημιουργήσετε τους δικούς σας γρίφους και προβλήματα χρησιμοποιώντας το επεξεργάσιμο που συνοδεύει το αρχείο. Υπάρχουν 3 βαθμοί δυσκολίας ώστε το αρχείο να ανταποκρίνεται σε όλες τις τάξεις πλην της Α'. 

Καλή μας επιστροφή!