Φτάσαμε στον Νοέμβρη και όσοι/ες ταξιδεύουμε φέτος με την Α' ταξη έχουμε αρχίσει να αποκτάμε έναν ωραίο ρυθμό. Εχουμε γνωριστεί, έχουμε εξασκηθεί στις ρουτίνες μας και δουλεύουμε αργά και σταθερά. Παραλληλα εχουμε αρχίσει να εντοπίζουμε και τις πρώτες δυσκολίες...
Μια πρόκληση που αντιμετωπίζω πιο έντονα φέτος σχετίζεται με την ανάγνωση. Δεν βρίσκονται όλα τα παιδιά στο ίδιο επίπεδο ετοιμότητας καθώς κάποια παιδιά διαβάζουν όσα γνωρίζουμε με σχετική ευκολία ενώ άλλα αντιμετωπίζουν κάποιες δυσκολίες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αφιερώνω μεγάλο μέρος του χρόνου από τη Γλώσσα για να δουλέψω με όλους. Αποφάσισα να το αλλαξω αυτό και να εκμεταλλευτώ διαφορετικά τον χρόνο.
Σταθμοί ανάγνωσης -κατανόησης -απόδοσης
Τη φετινή χρονιά το τμήμα μου δείχνει μεγάλη προτίμηση στην ενασχολήση με χειραπτικό υλικό όπως πλαστελίνη, τουβλάκια και χρωματιστά μολύβια. Ξεκινώντας έτσι τα πρώτα βήματα στην ανάγνωση θεώρησα καλό να εμπλέξω αυτή την προτίμηση στα διάφορα υλικά της τάξης με τη διαδικασία της ανάγνωσης. Με αυτόν τον τρόπο απασχολώ τις ομάδες με στόχο την καλλιέργεια της αναγνωστικής τους ικανοτητας , αλλά μένει χρόνος και για να εστιάσω σε παιδιά που χρειάζονται επιπλέον προσοχή. Επιπλέον δε δημιουργείται ανησυχία (και φασαρία) στα παιδιά που περιμένουν να αφιερώσω τον χρόνο μου στην ανάγνωσή τους.
Πώς το λειτουργώ:
Εχω 4 ομάδες στην τάξη και τρεις ομάδες αποτελούν σταθμό υλικού και μια ομάδα είναι εξάσκησης στην ανάγνωση εξατομικευμένα.
Ετοίμασα κάρτες
με απλές λέξεις που γνωρίζουμε στην 1η και 2η ενότητα. Τα παιδιά διαβάζουν τη λέξη πάνω στην κάρτα τους και αποδίδουν αυτό που διαβάζουν ανάλογα με την κατηγορία κάρτας που έχουν. Οι κάρτες είναι χωρισμένες σε 3 κατηγορίες ανάλογα με το υλικό που θα αποδοθεί κάθε λέξη: πλαστελίνη, τουβλάκια, ζωγραφική.Τα παιδιά επιλέγουν υλικό και εργάζονται με την ανάγνωση όσο εγώ δουλεύω εξατομικευμένα την ανάγνωση με κάποιο παιδί ή κάποια ομάδα.
Στην ομάδα ανάγνωσης κειμένου εφαρμόζω:
- την κλασική ανάγνωση διαβάζοντας το κείμενο σε συνέχεια
- διαλέγοντας λέξεις μεσα από το κείμενο και ζητώντας να μου τις διαβάσουν
- διαλέγοντας λέξεις μέσα από το κείμενο (όχι μονο τα μπλε) και ζητώντας να τις εντοπίσουν
- βάζοντας την ομαδα ανάγνωσης σε ρόλους
- διαβάζοντας ανάποδα τη σειρά από την τελευταία λέξη προς την πρώτη ( εξαιρετικό εργαλείο για όσους το λένε ποιηματάκι)
Οι κάρτες είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας με βάση το πλήθος των νέων γραμματων ή των συλλαβών που έχει. Καθε κάρτα έχει 1,2 ή 3 αστέρια πάνω της. Αφήνω τα παιδιά να επιλέξουν αρχικά με ποια κάρτα θα δουλέψουν , αλλα στη συνέχεια ζητώ να αυξάνεται η δυσκολία. Επίσης δεν επιτρέπω πάνω από 5 παιδιά σε κάθε σταθμό και αλλάζω σε τακτά χρονικά διαστήματα τη σύνθεση κάθε σταθμού (ανα 3-4 λεπτά) ώστε όλοι να δουλέψουν με όλα τα υλικά και τις λέξεις.
Πρόσθετο όφελος η ενδυνάμωση των χεριών και η καλλιέργεια της δημιουργικότητας και φαντασίας.
Μπορείτε να βρείτε το υλικό με τις κάρτες δωρεάν από εδώ.
Το μυστικό μήνυμα
Οπως ξέρουμε πολύ καλά όσοι/ες εχουμε πάρει Α' ταξη, τα κείμενα της ανάγνωσης μαθαίνονται στο πι και φι απ'έξω. Για να αναγκάσω τα μικρά μου πλάσματα στην αναγνωση και τη συνειδητοποίηση ότι μπορούν να διαβάσουν εφαρμόζω ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ.
Σε αυτήν τη δραστηριότητα γράφω σε χαρτάκια προτάσεις με λέξεις από το κείμενο της αναγνωσης, άλλες γνωστές λέξεις και σημεία στίξης και κάθε παιδί διαλέγει ένα μηνυμα για να διαβάσει. Σε αυτην την περίπτωση τα παιδιά ξεκινούν να δουλεύουν με εργασίες στο Τ.Ε. , αντιγραφή ή άλλες δραστηριότητες που έχω ετοιμάσει , ενώ περνάω από κάθε θρανίο και ακούω το μυστικό μήνυμα του καθένα. Με αυτόν τον τρόπο δίνω απερίσπαστα την προσοχή μου σε κάθε πλάσμα , προσέχοντας όχι μονο την ικανότητα στην ανάγνωση αλλά και τυχόν προβλήματα στην άρθρωση.
Για μεγαλύτερη τσακπινιά τυλίγω κάθε μήνυμα σε ρολάκι 🗞(για ακομα μεγαλύτερη τσακπινιά ξέχασα να βγάλω φωτογραφίες🥴).
Επιπλέον εφαρμοσμένες δραστηριότητες ανάγνωσης μπορείτε να βρείτε:






Απλά σ' αγαπώ!!!!😘😘😘😘
ΑπάντησηΔιαγραφήΑχ εσυ! 💓
Διαγραφή