Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025

ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ!

 Έτοιμοι και έτοιμες για την επιστροφή στην τάξη;

Άλλες/οι περισσότερο και άλλες/οι λίγοτερο έτοιμες/οι, τα ψέματα μαζί με το καλοκαίρι τελείωσαν και είμαστε λίγο πριν το 1ο κουδούνι της χρονιάς. Η επιστροφή στην τάξη παρότι είναι συνήθως κάτι που μας χαροποιεί, μπορεί να αποτελέσει και παραγοντα άγχους... Γιατί; Γιατί πολύ απλά από τη μια δε θελουμε να ταραξουμε τα παιδιά μπαίνοντας κατευθείαν στον αγώνα της ύλης (ανατριχίλαα!), αλλά και από την άλλη δεν μπορούμε να μιλάμε για το καλοκαίρι όλη μέρα ή να αφήνουμε τις ώρες να περνούν δίχως νόημα (control freak εδω✋ , το παραδέχομαι...). 

Τι κάνω λοιπόν? Το διαδίκτυο μας κατακλύζει από ιδέες κι αυτό μπορεί να μας ξελασπώνει κάπως, αλλά να μας αγχώνει κιόλας προσπαθώντας να κάνουμε όσα περισσότερα μπορούμε γιατί όλα είναι πολύ cute (αλλά οχι πάντα κατάλληλα ή χρήσιμα). 

Πώς διαλέγω δραστηριότητα;

Αν γνωρίζω τα παιδιά από προηγούμενη χρονιά κινούμαι με βάση τα ενδιαφέροντά τους και αναζητώ δραστηριότητες ή δημιουργώ δικές μου που ξέρω πως και θα τα απασχολήσουν και θα καλύψουν κάποιον δικό μου στόχο (ποτέ μια δραστηριότητα δε γίνεται απλά για να γίνει, θέτω στόχους είτε παρατήρησης -δεξιοτήτων , ικανοτήτων , ετοιμότητας - είτε επανάληψης, εξάσκηση στις οδηγίες κ.α.). Αν δεν τα γνωρίζω ή θέλω μια επανεκκίνηση στη σχέση επιλέγω μια δραστηριότητα αυτοπαρουσίασης. 

Μια τέτοια δραστηριότητα που επέλεξα πριν κάποια χρόνια και με βόλεψε πολύ- τόσο γιατί τα παιδιά ανταποκρίθηκαν πολύ καλά σε όλη τη δράση όσο και γιατί κάλυψα τους στόχους μου -, ήταν η δραστηριότητα ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ

Είναι μια δραστηριότητα που βρήκα εδώ και μπλέκει την αυτοπαρουσίαση με τη δημιουργία γρίφων και τη ζωγραφική χωρίς να απαιτεί ιδιαίτερο ταλέντο. Το αποτέλεσμα είναι ένας υπέροχος πίνακας με τις αυτοσχέδιες προσωπογραφίες των παιδιών να στολίζουν τον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης ή του σχολείου. Σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας μπορώ να ελέγξω σε ποιο βαθμό τα παιδιά ανταποκρίνονται στις προφορικές οδηγίες που τους δίνω, στην ανάληψη πρωτοβουλίας, στη διάθεση για συνεργασία με τους υπόλοιπους. Επιπλέον κάνω μια πρώτη εκτίμηση σχετικά με την αυτοεικόνα που εχει κάθε παιδί ενώ παράλληλα εντοπίζω δυνάμεις και αδυναμίες. 

ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ!


👉Ξεκινάμε μοιράζοντας από μια λευκή κολλα Α4 σε κάθε παιδί ή τη σελίδα 4 του αρχείου. 

ΟΔΗΓΙΑ 1 : Ζητάμε από κάθε παιδί να τσακίσει προς τα πίσω μια λωρίδα 3ων εκατοστών από τη δεξιά μεριά της σελίδας.

ΟΔΗΓΙΑ 2: Γράφουμε στο πάνω μέρος της σελίδας στο κέντρο με κεφαλαία ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ;

ΟΔΗΓΙΑ 3: Σχεδιάζουμε -καλύπτοντας σχεδόν όλη τη σελίδα- ένα κεφάλι που ξεπροβάλλει από τα δεξιά (δε θα φαίνεται ολόκληρο) αφήνοντας μικρό κενό κάτω για τον ώμο.

ΟΔΗΓΙΑ 4: Σχεδιάζουμε τον ώμο κάτω από το κεφάλι.

ΟΔΗΓΙΑ 5: Σχεδιάζουμε χαρακτηριστικά προσώπου, μαλλιά κτλ. και χρωματίζουμε

ΟΔΗΓΙΑ 6: Τοποθετούμε το σχέδιο κάτω από το θρανίο μας.








👉Μοιράζουμε μια ακόμη λευκή Α4 σε κάθε παιδί ή τις σελίδες 5-6 του αρχείου (εκτύπωση μπρος-πισω).


ΟΔΗΓΙΑ 7: Διπλώνουμε στη μέση τη σελίδα στη στενή πλευρά της (21εκ.) φέρνοντας το αριστερό στο δεξί μέρος (όπως ανοιγουν τα βιβλία).

ΟΔΗΓΙΑ 8: Χωρίζουμε με το μολύβι σε 4 ίσα και παραλληλα τμήματα το μπροστινό φύλλο ( να γίνουν 4 παραθυράκια) και κόβουμε όταν είμαστε σίγουροι ότι έγινε σωστά. 

ΟΔΗΓΙΑ 9: Με κλειστά τα παραθυράκια γράφουμε 1ο στοιχείο  , 2ο στοιχείο , 3ο και 4ο πάνω σε κάθε παραθυράκι.

ΟΔΗΓΙΑ 10: Ανοίγουμε το παραθυράκι με το 1ο στοιχείο και γράφουμε από πίσω "Η οικογένειά μου..." ως τίτλο. Από κάτω γράφουμε 1-2 προτάσεις για την οικογένειά μας. Στο διπλανό μισό (δεξιά) ζωγραφίζουμε την οικογένειά μας.

ΟΔΗΓΙΑ 11:  Ανοίγουμε το παραθυράκι με το 2ο στοιχείο και γράφουμε από πίσω "Τα αγαπημένα μου..." ως τίτλο. Από κάτω γράφουμε μια λίστα ή προτάσεις με αγαπημένα μας πράγματα (χρώμα, φαγητό , μέρος, μάθημα κ.α.). Διπλα σχεδιάζουμε κάποια από αυτά.

ΟΔΗΓΙΑ 12: Ανοίγουμε το παραθυράκι με το 3ο στοιχείο και γράφουμε από πίσω "Θα ήθελα να γνωρίσω..." ως τίτλο. Από κάτω γράφουμε 2-3 προτάσεις με όσα ή όσους θα ήθελα να γνωρίσω. Δίπλα σχεδιάζουμε κάτι σχετικό.

ΟΔΗΓΙΑ 13Ανοίγουμε το παραθυράκι με το 4ο στοιχείο και γράφουμε από πίσω "Δε μου αρέσει..." ως τίτλο. Από κάτω γράφουμε μια λίστα ή προτάσεις με πράγματα ή καταστάσεις που δε μας αρέσουν. Σχεδιάζουμε δίπλα αφήνοντας ένα μικρό κενό (2-3 εκ.) από κάτω.

ΟΔΗΓΙΑ 14: Κόβουμε ,τσακίζουμε κάτω από την τελευταία εικόνα και γράφουμε το όνομά μας. Ξανακλείνουμε και γραφουμε τίτλο ΝΑ ΤΟ ΠΑΡΕΙ ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ;

ΟΔΗΓΙΑ 15: Παίρνουμε τη ζωγραφιά κάτω από το θρανίο. Ξεδιπλώνουμε την τσακισμένη λωρίδα και βάζουμε κόλλα. Κολλάμε στη λωρίδα πάνω τη διπλωμένη σελίδα με τα στοιχεία. 

Όταν όλα τα παιδιά έχουν ολοκληρώσει το έργο τους :

1. Συγκεντρώνω τα έργα τους , τα μπερδεύω και διαβάζοντας τα στοιχεία καλώ τα παιδιά να εντοπίσουν το άτομο στο οποίο ανήκει η προσωπογραφία. (π.χ. κάποιο άτομο εδώ μέσα ανήκει σε μια 4μελή οικογένεια, αγαπά τη σοκολάτα και το μπάσκετ, θα ήθελε να γνωρίσει την Ιταλία και απεχθάνεται το σπανακόρυζο). Αν δυσκολεύονται δείχνω και το πρόσωπο στο σχέδιο.

2. Σε επόμενη φάση δημιουργούμε με τα παιδιά έναν πίνακα μέσα ή έξω από την τάξη με τίτλο ΠΟΙΟΙ ΚΡΥΦΤΗΚΑΝ ΕΔΩ; Καλούμε παιδιά από άλλες τάξεις , συναδέλφους και γονείς να προσπαθήσουν να εντοπίσουν ποιο είναι κάθε παιδί ακολουθώντας τα στοιχεία. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το μπανερ του αρχείου έγχρωμο σελ. 16-24 ή ασπρόμαυρο σελ. 7-15 . 

3. Οταν έχει ολοκληρωθεί η περίοδος αναρτησης στον πίνακα (1 μήνα μετά περίπου), τα έργα τοποθετούνται στον φάκελο κάθε παιδιού. 



Επέκταση:

Οι προσωπογραφίες μπορούν:

😄να φωτογραφηθούν ή σκαναριστούν και να χρησιμοποιηθούν ως εικόνες (avatars) σε ψηφιακή τάξη (e-me)

😊να χρησιμοποιηθούν ως βάση για τη δημιουργία συννεφόλεξων ή ιδεοθύελλας πάνω στη διδασκαλία επιθέτων (χαρακτηριστικά) , ρημάτων (ενεργητικής/ παθητικής φωνής με έμφαση στην καταληξη του α΄προσώπου) κ.α. 

😉να αποτελέσουν εξώφυλλο για τις δράσεις αυτογνωσίας στα εργαστήρια δεξιοτήτων


Η παραπάνω δραστηριότητα δουλεύτηκε στη Γ' τάξη στην αρχή της χρονιάς και πιστεύω πως είναι κατάλληλη για τάξεις από Γ' ως και Ε'.  Το αρχείο μπορείτε να το βρείτε εδώ , ωστόσο μπορείτε να το δουλέψετε στην τάξη και χωρίς αυτό. 

Θα χαρώ να μου πείτε στα σχόλια εντυπώσεις αν το δουλέψετε!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!