Σελίδες

Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025

Ιδεούλες #7:Φέρνοντας λίγο καλοκαίρι στην τάξη

"Τέρμα το διάλειμμα" 

"Κάθε κατεργάρης στον πάγκο του"

"Πρόγραμμα και ρουτίνα επιτέλους"

Εκφράσεις που όλοι λίγο πολύ έχουμε ξεστομίσει και που ασχέτως αν τις πιστεύουμε ή όχι δημιουργούν αδιόρατα ένα δυσοίωνο συναίσθημα για μια εποχή που σηματοδοτείται από νέα ξεκινήματα, νέους στόχους, νέες ιδέες. Ας στρέψουμε λοιπόν τον φακό μας διαφορετικά, με άλλη διάθεση.

Πώς;

Μπορούμε -αντί να φορτώσουμε αγχωτικά την επιστροφή μας στην τάξη- να φέρουμε λίγο καλοκαίρι σε μια γωνιά και η μετάβαση στη νέα εποχή να γίνει πιο ομαλά. 

👉Ζητάμε από τα παιδιά τις πρώτες μέρες να φέρουν στην τάξη κάτι από το καλοκαίρι τους: μια πέτρα, μια φωτογραφία, ένα σουβενίρ από μέρος που επισκέφτηκαν, τη συσκευασία από το αγαπημένο παγωτό κτλ. 

Σε ένα σημείο στην τάξη στήνουμε ένα θρανίο/τραπέζι πάνω στο οποίο τα παιδιά εκθέτουν όσα έχουν φέρει αφού τα παρουσιάσουν στους/ις συμμαθητ(ρι)ες τους.

👉Δημιουργούμε αφίσες με αναμνήσεις από το καλοκαίρι:

  • χάρτης με τα μέρη που επισκεφτήκαμε και πινέζες με το όνομα κάθε παιδιού
  • αφίσα με περιγραφή τόπων που επισκεφτήκαμε
  • αφίσα με παιχνίδια που παίξαμε μέσα στο καλοκαίρι
  • αφίσα με φαγητά που γευτήκαμε (φωτογραφίες, ονομασίες, συνταγές)
  • ανθρωποι που γνώρισα το καλοκαίρι
Αναρτούμε τις αφίσες μας (όσες κάνουμε) πάνω από το τραπέζι που στήσαμε "το καλοκαιράκι μας". 

Επιτρέπουμε σε κάθε παιδί να μοιραστεί όσο και όσα θέλει και όταν φτάσουμε στο φθινόπωρο αποχαιρετούμε το καλοκαιράκι μετατρέποντας τη γωνιά σε καλωσόρισμα του φθινοπώρου.

Πώς: 
👉Δημιουργούμε και πάλι αφίσες με:
  • πράγματα που μου αρέσουν στο φθινόπωρο 
  • φωτογραφίες με αλλαγές στη φύση
  • εκδρομή στο βουνό/δάσος και αποτύπωση εμπειριών/συναισθημάτων
👉Γεμίζουμε το τραπέζι με φύλλα , καρπούς, φρούτα εποχής, αντικείμενα από φθινοπωρινές εξορμήσεις. 

Η γωνιά μας σιγά σιγά φιλοξενεί διάφορες εκθέσεις αποχαιρετώντας ήπια κάθε αλλαγή με ενεργή συμμετοχή.

Καλή αρχή!


Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2025

Ιδεούλες #6 : Καθήκοντα

Ενα μεγάλο κεφάλαιο στη ρουτίνα μου με τα παιδιά αποτελούν τα καθήκοντα. Από όσο θυμάμαι πάντοτε έδινα κάποιο χαρτάκι αν είχα μικρή τάξη (Α&Β) ή σημειώναμε με τα παιδιά όσα είχαν να δουλέψουν στο σπίτι αν είχα μεγαλύτερη τάξη. 
Με συναδέλφους που το έχω συζητήσει άλλοι είναι υπέρ ενώ άλλοι κατά υποστηρίζοντας την αξία της καλλιέργειας της υπευθυνότητας μεσω μνήμης. Σεβαστές όλες οι απόψεις. Και οι δυο έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους.
Η ίδια σημειώνω απαραίτητα όσα έχω να κάνω κυρίως πλέον για να μην ξεχνάω... (ου γαρ) και το γνωρίζω σαν συνήθεια και στα μαθητάκια μου.

Τα χρόνια μετά την πανδημία τόσο για εξοικονόμηση χρόνου στην τάξη (ψηφιακή και φυσική) όσο και για μεγαλύτερη ευκολία έστελνα τα καθήκοντα και όσα είχα να ενημερώσω τους γονείς με κάποιο μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Την προηγούμενη χρονιά αποφάσισα να το κάνω διαφορετικά και δεν το αλλάζω!

Αξιοποιώντας την αγάπη μου για ΤΟ ψηφιακό εργαλείο padlet και την επιθυμία για τήρηση καθηκόντων έφτιαξα έναν ψηφιακό πίνακα κι εκεί αναρτούσα καθημερινά ή όποτε υπήρχε ανάγκη επικοινωνίας όσα ήθελα. Τα παιδιά αλλά και οι γονείς σκάναραν τον κωδικό (βλέπε παρακάτω) που τους έδωσα κι εβλεπαν τα καθήκοντα και τις ενημερώσεις. 
Το padlet οπως αναφέρω είναι ένας ψηφιακός πίνακας με αναρίθμητες δυνατότητες που το χρησιμοποιώ σε πολλά αντικείμενα αναθέτοντας
Εργο που ανέθεσα σε Β τάξη
πριν 3 χρόνια

έργα, δουλεύοντας με ψηφιακό υλικό κτλ. Το μόνο που χρειάζεται να κάνει κανείς είναι μια απλή εγγραφή και στη δωρεάν εκδοχή του δίνει 3 ενεργούς πίνακες ταυτόχρονα. Η χρήση του είναι πανεύκολη , ενώ με τις προτάσεις ΑΙ που έχει καθίσταται ανεκτίμητο βοήθημα. 

Για τα καθήκοντα κράτησα ενεργό τον έναν πίνακα
όλη τη χρονιά , ενώ αξιοποιούσα τους άλλους δύο για τα τρέχοντα εργα μου. Όποτε τελείωνε ένα έργο αρχειοθετούσα τον πίνακα και τον ελευθέρωνα για νέα χρήση. 
Βήμα βήμα:
  • Εφτιαξα τον πίνακα των καθηκόντων  στο padlet μορφοποιώντας τον όπως θα ήθελα να φαίνεται.
  • Αντέγραψα τον σύνδεσμο της κοινοποίησης και τον μετέφερα στην e-me. Εκεί άνοιξα το αντικείμενο KewAr Code από την e-me content και επικόλλησα στον σύνδεσμο. Μου έφτιαξε το qr code το οποίο κατέβασα στον υπολογιστή και το εκτύπωσα σε μικρά εικονίδια. (Μπορείτε να κατεβάσετε και από το padlet το qrcode του πίνακά σας).
  • Τα μικρά χαρτάκια με τον κωδικό τα πέρασα σε πολύχρωμα μπρελόκ (πολύ οικονομικά). 
  • Εδωσα σε κάθε παιδί το μπρελόκ του που το πέρασε είτε στην κασετίνα είτε στην τσάντα. 
Με αυτόν τον τρόπο καθετί που έστελνα μπορούσαν να το δουν σκανάροντας τον κωδικό. Επιπλέον μπορούσαν να ανατρέξουν σε παλαιότερες αναρτήσεις και να βρουν κάτι που είχαν ξεχάσει. Τέρμα τα χαμένα μέιλ, ο γεμάτος αποθηκευτικός χώρος και τα σβησμένα μηνύματα. Φυσικά για να τηρηθεί όλο αυτό αφιέρωνα χρόνο καθημερινά (άλλοτε 10 λεπτά άλλοτε περισσότερο) και αξιολογησα πως όντως βοηθούσε και έφερνε αποτέλεσμα στην τάξη μου.  

Στο τέλος της χρονιάς κατέβασα τον αρχειοθετημένο μου πίνακα έχοντας όλες τις σημειώσεις της χρονιάς μαζί με τους συνδεσμους από όσα ανέθετα. 
Ο φετινός μου πίνακας:



TIP:
Το συγκεκριμένο qr code το έβαλα και στο φυλλάδιο ενημέρωσης γονέων μαζί με τη λίστα.

Καλή συνέχεια!


Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2025

Ιδεούλες #5 : 1η μέρα στο σχολείο


 Το νέο έτος ξεκινάει και είμαστε ...ενθουσιασμένοι θα πω , ανάμεσα σε πολλά άλλα , χα!

Στο τέλος της εβδομάδας η φετινή 1η μέρα στο σχολείο και μπορούμε να κάνουμε όμορφα πράγματα για να γιορτάσουμε με ουσιαστικό τρόπο την επιστροφή μας. Βασικός κανόνας για εμένα είναι καθετί που διαλέγω να εξυπηρετεί έναν σκοπό. Δεν είναι απαραίτητο ο σκοπός αυτός να είναι κάτι εξωφρενικά παιδαγωγικό ή απόλυτα συνδεδεμένος με το αναλυτικό (no way!), απλά θέλω να υπαρχει ένα σχέδιο στο μυαλό μου (και την ατζέντα μου) ώστε να ελέγχω όσα επιθυμώ να παρατηρήσω την 1η μέρα (και τη 2η και την 3η...). 


Τι μπορώ να κάνω λοιπόν:

  • Αρχικά ανοίγω την εργαλειοθήκη από τη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕΛΙΔΩΝ και επιλέγω ποιο/ποια εργαλεία θα μου χρειαστούν. 
Κλικ στην εικόνα

Πέρυσι για δωράκι καλωσορίσματος ετοίμασα  τα μαγνητάκια από τα ΜΙΚΡΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ , ενώ στην τάξη δούλεψα την ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ μέσα από το βίντεο του SCHOOL4ALL και το υλικό που είχα δημιουργήσει παλαιότερα. Τα βρίσκετε όλα στην εργαλειοθήκη.

Κάποια στιγμή μέσα στις πρώτες μέρες παίξαμε και το Ονοματομίξερ. Ένα παιχνίδι γνωριμίας, επανασύνδεσης και δεσίματος της ομάδας. Οι ομαδες καταγράφουν τα ονόματά τους στα πλακίδια και με τα γραμματα αυτά φτιάχνουν την τράπεζα γραμμάτων τους. Με αυτήν την τράπεζα καλούνται να φτιάξουν σε δεδομένο χρόνο όσες λέξεις μπορούν και να υπολογίσουν τους πόντους που συγκέντρωσαν. Κι αυτό στην εργαλειοθήκη!













  • Πιθανότατα φέτος να συστηθώ στο νέο μου τμήμα μέσα από τη δραστηριότητα ΓΝΩΡΙΣΕ ΜΕ. Μια δραστηριότητα όπου οι μαθητές/τριες καλούνται να μάθουν κάποιες προσωπικές μου πληροφορίες  λύνοντας μαθηματικές πράξεις. βρείτε το επεξεργασιμο αρχείο στην αναρτηση. Σίγουρα για Β' τάξη και πάνω, ιδανικά για Δ' & Ε'.

  • Για τα πιο μικρά της Β' ή ακόμα και της Α' μπορούμε να αξιοποιήσουμε το αφισάκι αυτοπαρουσίασης ΕΓΩ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ. Σε αυτό τα μικρούλια μας μπορούν να παρουσιάσουν λεπτομέρειες του εαυτού τους μέσα από κάποιο αριθμητικό δεδομένο π.χ. έχω 3 αγαπημένα φαγητά, φοράω 37 νο παπούτσι, είμαι 9 χρονών κτλ.

  • Ίσως όχι την πρώτη μέρα , αλλά κάποια από τις επόμενες θα δουλέψω τις οδηγίες μέσα από τη δραστηριότητα ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο θα δουλέψουμε την προσοχή στις οδηγίες και την παρουσίαση του εαυτού μας , αλλά και θα στολίσω και τον πίνακα αναφοράς της τάξης με όμορφα πορτρέτα των παιδιών. 

  • Τέλος, με την όμορφη μπροσούρα ΠΩΣ ΠΕΡΑΣΕΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΣΟΥ που αποχαιρετά το καλοκαίρι μας με γλυκό τρόπο ενώ ταυτόχρονα μας κάνει μια ήρεμη ένταξη στα στενά σοκάκια της Γλώσσας είναι κι αυτό μια επιλογή για τις πρώτες μέρες. Το βρίσκετε εδώ
 Καλή μας αρχή!