Σελίδες

Δευτέρα 24 Αυγούστου 2015

Δοντάκια αστραφτερά-Εφαρμογή προγράμματος αγωγής υγείας

Την προηγούμενη σχολική χρονιά με τα αστεράκια μου ασχοληθήκαμε με τη στοματική υγιεινή. Ονομάσαμε το πρόγραμμα "Δοντάκια αστραφτερά" και παρακάτω ακολουθούν όλες οι δραστηριότητες που κάναμε. Πριν ξεκινήσουμε φτιάξαμε κι έναν φάκελο για να αποθηκεύσουμε όλες τις εργασίες μας.



ΕΝΑΡΞΗ:


Αφορμή για την ενασχόλησή μας με το θέμα της στοματικής υγιεινής στάθηκαν οι δραστηριότητες που κάναμε τον Οκτώβρη για την υγιεινή διατροφή. Εστιάσαμε στην ωφέλεια της σωστής διατροφής στην καλή στοματική υγεία.
 

ΔΡΑΣΕΙΣ:


Κατηγοριοποίηση των τροφών.


Τα παιδιά έφεραν στην τάξη εικόνες διάφορων τροφών και τις ταξινομήσαμε με βάση τις κατηγορίες που μάθαμε: δημητριακά, λαχανικά, φρούτα, γαλακτοκομικά, όσπρια, κρέατα, λιπαρά, γλυκά.



Δημιουργία πυραμίδας της διατροφής.
Τις εικόνες αυτές τις βάλαμε στην πυραμίδα που κατασκευάσαμε για την τάξη μας. Κάθε ομάδα παιδιών ανέλαβε από μια ή περισσότερες κατηγορίες τροφών.




Κατασκευή αναμνηστικού σουπλά με τις «σωστές» τροφές.
Κατασκευάσαμε και ένα αναμνηστικό σουπλά για την ημέρα της διατροφής κολλώντας πάνω στο φύλλο (Παράρτημα σελ.1)όλες τις τροφές που ωφελούν το σώμα , αλλά και τα δόντια.


Υγιεινό πρωινό στην τάξη.
Εφαρμόζοντας όλα όσα μάθαμε , φέραμε στην τάξη τα υλικά για να φτιάξουμε ένα υγιεινό πρωινό, το οποίο έπειτα απολαύσαμε.
                                    2η φάση:
ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΩΝ ΔΟΝΤΙΩΝ
Δράσεις:
Μιλήσαμε για την εμφάνιση των δοντιών. Εντοπίσαμε τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στα υγιή και στα χαλασμένα δόντια.
Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο.
Κατασκευάσαμε το χαρούμενο και το λυπημένο δοντάκι δίνοντας τους τα χαρακτηριστικά που ταίριαζαν. Το υλικό από εδώ.
 











Παιχνίδι αντιστοίχισης.
Συνδυάζοντας τα μαθηματικά με την υγιή ή μη  εμφάνιση των δοντιών παίξαμε ένα παιχνίδι αντιστοίχισης. Είχα βάλει σε διάφορα σημεία στην τάξη δόντια με κάποιο πλήθος μικροβίων πάνω τους. Κάθε παιδί πήρε μια οδοντόβουρτσα (παράρτημα σελ.3-10 ) με έναν αριθμό πάνω κι έπρεπε να ψάξουν στην τάξη να βρουν το δόντι που καθάριζε αυτή η οδοντόβουρτσα.











«Η Οδοντόβουρτσα»
Κάναμε το ποίημα «Η Οδοντόβουρτσα» από το ανθολόγιο της Α/Β΄ τάξης. Αφού το διαβάσαμε και γελάσαμε με τη δόλια οδοντόβουρτσα κυκλώσαμε όλα τα όμικρον.
                              3η φάση:
Η ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΚΟΙΛΟΤΗΤΑ
ΔΡΑΣΕΙΣ:
Παρακολουθήσαμε τα παρακάτω βίντεο.
 
Γνωριμία με τα δόντια μας.
Αφού είδαμε τα παραπάνω βίντεο δουλέψαμε στα φύλλα εργασίας (Παράρτημα σελ.11,12) μαθαίνοντας την ονομασία των δοντιών και τη λειτουργία του καθενός.
 







   














Τραγουδήσαμε.
Τραγουδήσαμε το τραγούδι «"Δοντάκια με ονοματεπώνυμο"» από εδώ.
Κατασκευή στοματικής κοιλότητας.
Χρησιμοποιώντας απλά υλικά (χρωματιστό χαρτί, βαμβάκι και κόλλα) κατασκευάσαμε τη στοματική κοιλότητα ενός παιδιού πριν αλλάξει τα δόντια του.
Χρησιμότητα δοντιών.
Μετά την προβολή των βίντεο και αφού μάθαμε τη λειτουργία των δοντιών φτιάξαμε ένα μικρό πίνακα αναφοράς με όλα αυτά που μπορούμε να κάνουμε με τα δόντια. Μαζί γράψαμε και όλα τα γράμματα που προφέρουμε με τη βοήθεια των δοντιών.

Γραφική παράσταση των χαμένων νεογιλών
Αφού γνωρίσαμε τα νεογιλά και τα μόνιμα  που τα διαδέχονται κάναμε μια έρευνα στην τάξη  μας για να δούμε πόσα είναι τα δόντια που έχουν χάσει τα περισσότερα παιδιά.
Κάθε παιδί έγραψε σε ένα δόντι (Παράρτημα σελ.13 ) το όνομά του και τον αριθμό των δοντιών που είχε χάσει ως τότε. Στον πίνακα και στα τετράδιά μας σχηματίσαμε τη γραφική παράσταση. Συμπληρώσαμε πρώτα στον πίνακα τα δόντια κι έπειτα στα τετράδιά μας με τελείες.
Βγάλαμε τα παρακάτω συμπεράσματα:
·        Τα περισσότερα παιδιά στην τάξη μας έχουν χάσει περισσότερα από 6 δόντια ή δεν έχουν χάσει καθόλου.
·        Κάποια παιδιά έχουν χάσει 1,2,3 , 4 ή 6δόντια.
·        Κανένα παιδί δεν είχε χάσει 5 δόντια τη δεδομένη στιγμή.

                                    





 4η φάση:
ΕΧΘΡΟΙ ΤΩΝ ΔΟΝΤΙΩΝ
Διαβάσαμε την ιστορία «Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα».
Είδαμε το βίντεο:
Τραγουδήσαμε.
Τραγουδήσαμε το τραγούδι «"Τερηδόνα η φοβερή"» από εδώ.
Τραγουδήσαμε το τραγούδι «"Ο μπαμπάς μου με ρωτάει"» από εδώ.
                                5η φάση:
ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΩΝ ΕΧΘΡΩΝ ΤΩΝ ΔΟΝΤΙΩΝ
Τραγουδήσαμε.
Τραγουδήσαμε το τραγούδι "Το καλύτερο καθάρισμα του αιώνα" από εδώ.
Παρακολουθήσαμε τα βίντεο:
Κατά τη διάρκεια των βίντεο τα παιδιά είχαν μια οδοντόβουρτσα και εξασκούνταν στο θρανίο στη σωστή χρήση.
 Ημερολόγιο βουρτσίσματος
Κρατήσαμε ημερολόγιο για να βλέπουμε αν βουρτσίζουμε όσο συχνά χρειάζεται τα δόντια μας (Παράρτημα σελ 14-19).
Κατασκευή οδηγού βουρτσίσματος.
Αφού παρακολουθήσαμε προσεκτικά και συζητήσαμε λεπτομερώς τα βίντεο καταγράψαμε τα βήματα που πρέπει να κάνουμε για ένα σωστό βούρτσισμα που θα απομακρύνει τα μικρόβια από το στόμα μας. (Παράρτημα σελ.20)


Πειραματιστήκαμε.

Για να διαπιστώσουμε πως όντως τα γλυκά αφήνουν πολλά μικρόβια στα δόντια μας λερώνοντάς τα σε αντίθεση με τα φρούτα που αφήνουν ελάχιστα, φάγαμε πρώτα ένα μήλο και φωτογραφηθήκαμε. Παρατηρήσαμε τα δόντια και προσπαθήσαμε να βρούμε ίχνη από το μήλο, που μόλις είχαμε φάει. Δε βρήκαμε.


Στη συνέχεια φάγαμε ένα μπισκότο. Φωτογραφίσαμε τα στόματά μας ξανά.
Εδώ παρατηρήσαμε πως τα δόντια μας γέμισαν με υπολείμματα από το μπισκότο. Φυσικά επισημάναμε πως τα υπολείμματα αυτά δε φαίνονται πάντα. Δώσαμε παραδείγματα λευκών γλυκών και κρυμμένης ζάχαρης (π.χ. αναψυκτικά).



Παρουσίαση σωστού βουρτσίσματος.

Έχοντας κάνει όλες τις παραπάνω δραστηριότητες ήρθε ο καιρός να κάνουμε πρακτική σε όλα αυτά που μάθαμε. Πήραμε τις οδοντόβουρτσές μας και βγήκαμε στις βρύσες της αυλής να βουρτσίσουμε τα δόντια μας. Είχαμε ήδη επισημάνει πως τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν παιδική οδοντόβουρτσα και ειδική παιδική οδοντόκρεμα.
 
 








«Η μάχη της οδοντόβουρτσας»

Συνέχεια των προηγούμενων δραστηριοτήτων μας ήταν η ανάγνωση του βιβλίου «Η μάχη της οδοντόβουρτσας». Τα παιδιά μπόρεσαν να ταυτιστούν με την ηρωίδα του βιβλίου κι έζησαν την περιπέτειά της με τα μάτια της φαντασίας τους.

Δραματοποίηση.

Δραματοποιήσαμε κάποιες σκηνές που μας άρεσαν μέσα από το βιβλίο.


Εικονογράφηση.

Κάθε παιδί διάλεξε κάποια σκηνή από την ιστορία και την εικονογράφησε δίνοντας κι έναν ταιριαστό τίτλο.
  

Επίσκεψη στον οδοντίατρο.

Μια ακόμη δράση μας  ήταν η επίσκεψη στον οδοντίατρο. Γνωρίσαμε το επάγγελμα μέσα από μια μικρή συνέντευξη που του πήραμε, είδαμε τα εργαλεία που χρησιμοποιεί και πήραμε χρήσιμες συμβουλές για να έχουμε πολλά χρόνια τα δόντια μας γερά και υγιή.

Επίδειξη μια εξέτασης.          


Ένας γενναίος μικρός πήρε θέση και ο οδοντίατρος μας έδειξε όλα όσα θέλαμε να μάθουμε.
 



Διαβάσαμε (σε μετάφραση από την κυρία) το βιβλίο What if you had animal teeth.


Μπήκαμε μια μέρα στο Youtube και διαβάσαμε το βιβλίο  What if you had animal teeth. Είδαμε όλα τα διαφορετικά είδη δοντιών και πήραμε πολλές πληροφορίες για τις δυνατότητές τους.




Συνεχίσαμε εμπλέκοντας στη δραστηριότητα και τη δημιουργική γραφή. Κάθε παιδί διάλεξε από ένα σακούλι που είχα βάλει φωτογραφίες από διάφορα ζώα μια φωτογραφία κι έγραψε πώς θα ήταν και τι θα μπορούσε να κάνει αν είχε τα δόντια αυτού του ζώου. Έπειτα ζωγράφισε κιόλας την οδοντοστοιχία (παράρτημα σελ. 21-25).





Δημιουργία πρόσκλησης για την παρουσίαση του προγράμματος

Αρχικά φτιάξαμε μια λίστα με λέξεις σχετικές με όλα όσα κάναμε μες στη χρονιά. Έπειτα μπήκαμε στο πρόγραμμα tagxedo και γράψαμε όλες τις λέξεις της λίστας. Διαλέξαμε να μπουν σε σχήμα μήλου που ταιριάζει με τα υγιή δόντια και δημιουργήσαμε μια εικόνα μήλου με λέξεις σχετικές με τα δόντια.
Εκτυπώσαμε την εικόνα και φτιάξαμε την πρόσκληση για τη γιορτή μας.



Παρουσίαση προγράμματος.

Παρουσιάσαμε το πρόγραμμά μας με ένα μικρό σκετσάκι δείχνοντας τα βασικά από αυτά που μάθαμε με έναν ευχάριστο τρόπο (παράρτημα26-30).





 Το θεατρικό σκετς και η δημιουργία των σκηνικών είναι προσωπική δουλειά της αδερφούλας μου (με ελάχιστη συμμετοχή από μένα). Σε ευχαριστώ Πασελουνάκι μου!

Παράρτημα με όλες τις εργασίες που κάναμε κλικ εδώ.


προγραμμα αγωγης υγείας παραρτημα-δοντια from Ioanna Chats

Για περισσότερες ιδέες μπορείτε να δείτε κι εδώ!
Follow Ioanna's board dental hygiene on Pinterest.

19 σχόλια:

  1. Κοριτσάρα μου, Χίλια Μπράβο για την Τεράστια δουλειά που έκανες με τα μικρούλια σου. Μπράβο και στην αδερφούλα σου!!!
    Είσαι άξια και το αποδεικνύεις κάθε μέρα...
    Φιλιά-Νίκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τέλειο το υλικό σου...ειδικά για εμάς τις εργαζόμενες μάνες!!!χίλια ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΟΧΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΟΙΡΑΖΕΣΑΙ ΜΕ ΟΛΟΥΣ!!!ΟΙ ΙΔΕΕΣ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ!!!ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΕΤΣΙ!!ΤΙΝΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τινα μου , σε ευχαριστω πάρα πολύ για τα όμορφα λόγια σου!!!

      Διαγραφή
  4. Εύγε κορίτσια!Εξαίρετο πρόγραμμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλημέρα, η δουλειά σου είναι απίθανη, συγχαρητήρια!
    Αναρωτιέμαι αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα φύλλα που έχεις στο παράρτημα και αν ναι με ποιον τρόπο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα φυλλάδια! Γι αυτο είναι! Θα τα ανεβάσω από αλλού για να μπορέσετε να τα κατεβάσετε στο αρχείο σας!

      Διαγραφή
  6. Απίθανη δουλειά συγχαρητήρια!
    Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα φυλλάδια που έχεις στην παρουσίαση και αν ναι με ποιον τρόπο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα φυλλάδια! Γι αυτο είναι! Θα τα ανεβάσω από αλλού για να μπορέσετε να τα κατεβάσετε στο αρχείο σας!

      Διαγραφή

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!