Σελίδες

Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014

Δρασεις για την Ημερα κατά της ενδοσχολικής βίας

Πολύ σπουδαία μέρα η σημερινή! Ειδικά για εμάς που αντικρίσαμε το πρόσωπο της βίας κατάματα. Δε φοβηθήκαμε όμως και με το πιο αποφασιστικό μας πνεύμα την καταπολεμήσαμε μετατρέποντας την σε κάτι που ούτε και η ίδια δεν μπορούσε να φανταστεί! Σε παραγωγικότητα!

Εχοντας περάσει 2 μέρες με πολύ βαρύ κλίμα τόσο μέσα στην τάξη όσο και έξω από αυτήν, αποφάσισα πως αρκετά θρηνήσαμε τη χαμένη αθωοτητα και πως ήταν καιρός για δράση.

Πριν μερικά χρόνια σε ένα σχολείο της Ρόδου είχα δουλέψει ένα πρόγραμμα Ψυχικής υγείας και διαπροσωπικών σχέσεων. Για το πρόγραμμα έφτιαξα μια ιστορία που δουλέψαμε τότε και πίστεψα πως θα λειτουργούσε και για σήμερα, αν και η ιστορία φτιάχτηκε για παιδιά της Ε τάξης.
Η ιστορία αποτελείται από 2 σκέλη που είναι αποκόμματα από το ημερολόγιο 2 αγοριών που πρωταγωνίστησαν σε ένα άσχημο περιστατικό λεκτικής και κοινωνικής βίας.
Διάβασα στα παιδιά τις εξομολογήσεις των 2 αγοριών και μετά δουλέψαμε προφορικά στην παρουσίαση. (εγγραφο "Ο Εμετός- παρουσίαση "Η Υπερδύναμη του ΟΧΙ-Ο Εμετός")

Αναγκαστήκαμε να μπούμε στη θέση του Μάρκου (Εμετός-θύμα), του Φίλιππου (νταής) και του Σωκράτη (ακόλουθος και παρατηρητής), να δούμε την κατάσταση όπως θα την έβλεπαν και οι ήρωες της ιστορίας και να πάρουμε αποφάσεις.
Στη θεωρία τα αστέρια μου αποδείχτηκαν πυλώνες της κοινωνίας δίνοντας υπέροχες απαντήσεις και προτείνοντας εξαιρετικές στάσεις ζωής. Εδώ είπα να ταράξω λίγο τα νερά και να τους βάλω όντως μέσα στην ιστορία.

 Εγινά εγώ ο Φίλιππος (νταής) και δίνοντας ρόλο σε διάφορα παιδιά απείλησα , τρομοκράτησα και υπέδειξα σε άλλους να κάνουν το ίδιο. Μόλις κάποιοι πήγαιναν να αντισταθούν έκανα αυτό που κάνει κάθε νταής, έστρεψα την προσοχή μου και την επιθετικότητά μου πάνω του. Τα παιδιά βίωσαν τη θέση του Μάρκου , αλλά και του Σωκράτη και αντιλήφθηκαν πως ωραία είναι τα λόγια μα στην πράξη δύσκολα τα εφαρμόζουμε.
Φτάνοντας σε αυτό το σημείο, προσπάθησα να τους αναγκάσω να βρουν τρόπους να αποδυναμώσουν το Φίλιππο, χωρίς βέβαια να πέσουμε στην παγίδα να γίνουμε κι εμείς νταήδες.
Με λίγη βοήθεια από την παρουσίαση γνωρίσαμε αυτη τη θαυματουργή και ισχυρή λέξη , το ΟΧΙ. Είπαμε όχι στις απειλές, στη βία, στο ξύλο. Απομακρυνθήκαμε από αυτόν που μας επηρεάζει αρνητικά. Ετσι ο νταής έμεινε μόνος. Ενας νταής μόνος δε μας τρομάζει γιατί ούτε και ο ίδιος τολμα να κάνει κάτι, καταβάθος και αυτός φοβάται!

Φυσικά ψάξαμε να βρούμε και τις αιτίες που οδηγούν κάποιον στο να γίνει νταής. Επισημάναμε πως δεν είναι κακό το παιδί , αλλά οι πράξεις του.

Κλείνοντας βγάλαμε τα συμπεράσματά μας.

Επειτα παρακολουθήσαμε μερικά βίντεο (προοργανωτής για όσα θα κάναμε αργότερα).Κατα τη διάρκεια παρακολούθησης των βίντεο ζητούσα από τα παιδιά να εντοπίζουν τον νταή, τους παρατηρητές και το θύμα.



Η εικόνα πάντα συναρπάζει , αλλά και σοκάρει. Βλέποντας μια λανθασμένη συμπεριφορά , που και εμείς οι ίδιοι κάποιες φορές υιοθετούμε, μας τάραξε, μας θύμωσε και μας ώθησε να παραδεχτούμε λάθη στις επιλογές μας.

Είχε φτάσει η στιγμή να κάνουμε κι εμείς τις δικές μας σκηνές. Εδωσα 3 σενάρια σχολικής βίας στα παιδιά  (τους χώρισα σε 3 ομάδες) , αποκλεισμός από το παιχνί, ειρωνεία και κοροϊδία με την εμφάνιση κάποιου και επιθετική συμπεριφορά με χτυπήματα και λεκτική βία. Ζήτησα να μοιράσουν μεταξύ τους ρόλους, θύτη, θύματος, παρατηρητή.

Αφησα λίγο χρόνο να δουλέψουν τους διαλόγους (6-7 λεπτά) και ξεκινήσαμε να παρουσιάζουμε τις ιστορίες μας.

Οι ρόλοι
Το θύμα
 Οι παρατηρητές
 Οι νταήδες

Τρομοκρατία από τους νταήδες και απάθεια από τους παρατηρητές.



Οι παρατηρητές με την υπερδύναμη του ΟΧΙ παρεμβαίνουν και σώζουν το θύμα.

Πολλά παιδιά επηρεασμένα από το 2ο βίντεο έδωσαν και ακόμα μια σκηνή με τη συμφιλίωση του νταή με το θύμα και τη δημιουργία μιας ισότιμης ομάδας φίλων.



Τελευταία δράση για σήμερα ήταν μια εκ βαθέων ομιλία από δυο πολύ αγαπημένους στα παιδιά δασκάλους, τον κ.Μιχάλη Παπαδόπουλο και τον κ. Γιώργο Αναγνωστάκο. Και οι δυο έχουν σχολές πολεμικών τεχνών στην περιοχή μας , caroeira jacobina arte και wing chun αντίστοιχα, στις οποίες αρκετοί μαθητές μου παρακολουθούν μαθήματα.




 Το ζητούμενο ήταν να διαχωρίσουμε το μάθημα που γίνεται σε αυτές τις σχολές και τη στάση που κρατάμε στο σχολείο. Αλλωστε όπως και οι δυο αναφέρανε, δεν έχουν χτυπηθεί ποτέ με κάποιον στην περιοχή , ενώ γνωρίζουν πολύ καλά πώς να το κάνουν. Εστιάσαμε στο διάλογο και στην επίλυση των διαφορών μας με αυτόν ως μέσο.

"Ειμαστε όλοι φίλοι" ήταν το σύνθημά τους και τους υπέρευχαριστώ για την αποδοχή της πρόσκλησης να έρθουν στην τάξη μας. Όλα όσα μας είπαν ήταν εξαιρετικά πολύτιμα για τα αυτιά, το μυαλό και τις καρδιές μας.

Και για να μη μείνουμε μόνο στα λόγια , φτιάξαμε ένα κύκλο ενότητας και φωνάξαμε όχι στη βία και στον εκφοβισμό.



 Κάναμε και μια ζεστή αγκαλιά δίνοντας υπόσχεση να είμαστε πάντα φίλοι.

Ευχαριστώ και πάλι τον κ.Μιχάλη και τον κ. Γιώργο για τη βοήθεια και την προθυμία τους, όπως και την πρόεδρο του Συλλόγου γονέων κ.Μαρίκα Βεργίνη που πάντα στηρίζει τις επιλογές μας εκπροσωπώντας όλους τους γονείς.

Παρουσίαση (την ιστορία του Μαρκου θα την βρειτε στο εγγραφο "Ο Εμετός")
Εδώ από DRive.



η υπερδύναμη του οχι - ο εμετός from Ioanna Chats

Εγγραφο "Ο Εμετός" , στο έγγραφο έχω και τις δραστηριότητες που είχα κάνει με τα παιδιά της Ε ταξης. Σήμερα δεν τις έκανα με τα παιδιά της Β΄.

10 σχόλια:

  1. Μπράβο Ιωάννα. Εξαιρετική η συνέχεια της δράσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστω, Τάνια μου! Μετα το περιστατικό δεν μπορούσα να το αφήσω έτσι. Ηθελε δουλειά και η δουλειά πιστεύω πως έγινε!

      Διαγραφή
  2. Μπράβο Ιωάννα!!! Δεν έχω λόγια !!! Σε ακολουθώ πιστά! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. συγχαρητήρια....εξαιρετική προσέγγιση, πολύ καλή δουλειά....μπράβο και πάλι....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τι καταπληκτικά πράγματα κάνατε πάλι...Δεν έχω λόγια .....Respect!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αξιοθαύμαστη δουλειά!!!! Μπράβο και πάλι μπράβο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε μου το σχόλιό σας! / Leave your comment here!