Σελίδες

Κυριακή 31 Αυγούστου 2025

Ιδεούλες #4 : Λίστα vo2

 Τα τελευταία χρόνια έχω επιλέξει να δίνω την προσεγμένη λίστα μου με τα απολύτως απαραίτητα για το ξεκίνημα της νέας χρονιάς την 1η ή 2η μέρα του σχολείου μαζί με στοιχεία επικοινωνίας με εμένα ή το σχολείο καθώς και κάποιες πρώτες οδηγίες μέχρι να έρθει η στιγμή για την 1η συνάντηση με τους γονείς. 

Επέλεξα να το κάνω λίγο πιο επίσημο δημιουργώντας μια μπροσούρα με τη λίστα, τα στοιχεία επικοινωνίας , καποιες προτάσεις με οικολογικό και οικονομικό μήνυμα και τις πρώτες οδηγίες σχετικά με βιβλία και τετράδια. Η ανταπόκριση ήταν πολύ ενθαρρυντική!

Τι κάνω;

Επιλέγω από τα πρότυπα του επεξεργάσιμου αρχείου όσα ταιριάζουν με εμένα (2 σελίδες) και συμπληρώνω με τις πληροφορίες που θέλω να δώσω. Εκτυπώνω μπρος πίσω σε έγχρωμο χαρτί και διπλώνω. 




Αν σας αρέσει η ιδέα μπορείτε κι εσείς να την εφαρμόσετε φτιάχνοντας τη δική σας μπροσούρα ή κατεβάζοντάς την δωρεάν και ανανεωμένη για τη φετινή χρονιά από εδώ

Καλή μας αρχή!



Πέμπτη 28 Αυγούστου 2025

Ιδεούλες #2 : Θέσεις

Κεφάλαιο θέσεις παιδιών. Μεγάλο θέμα και πολύ βασικός παράγοντας για το πώς διαμορφώνεται το κλίμα της τάξης. Καθένας μας επιλέγει τον δικό του ιδανικό τρόπο να βάζει τα παιδιά σε θέσεις και σίγουρα αν μετράτε κάποια χρόνια στην τάξη έχετε καταλήξει σε ένα σύστημα που λειτουργεί. Αλλοι επιτρέπουν την προσωπική επιλογή των μαθητών/τριών, άλλοι δοκιμάζουν διαφορετικές θέσεις μέσα στη χρονιά, άλλοι έναν συνδυασμό αυτών ή το αφήνουν καθαρά στην τύχη. 

Προσωπικά κάθε 1 με ενάμισι μήνα αλλάζω τη σύνθεση των ομάδων μου, καθώς θέλω να δοκιμάσω διαφορετικες δυναμικες , να διορθώσω κάτι που δε μου ταίριαξε ή να ικανοποιησω αιτήματα των παιδιών. Φυσικά τα αιτήματα των παιδιών λαμβάνονται υπόψιν , αλλα όχι καθολικά. Πρώτο μου μέλημα είναι η εύρυθμη λειτουργία των ομάδων, αλλά το ζήτημα αυτό είναι μεγάλο και δε θα κουράσω μέσα από αυτήν την ανάρτηση. 

Κάνοντας αλλαγές κάθε 6 εβδομάδες περίπου έχω εφαρμόσει τα τελευταία χρόνια ένα τελετουργικό που εφαρμόζω σχεδόν πάντα. Από την αρχή της χρονιάς τυπώνω σε χρωματιστές κάρτες τα ονόματα των παιδιών τις οποίες διπλώνω για να στέκονται. Όποτε είναι η μέρα για να αλλάξουμε θέσεις, στεκόμαστε έξω από την τάξη , ενημερώνω για την αλλαγή των θέσεων , αφήνω ενα λεπτό να κοπάσει ο ενθουσιασμός, επισημαίνω τους κανόνες αλλαγής θέσεων (βλέπε παρακάτω). Αφού γίνουν αυτά επιλέγω τυχαία 2 παιδιά τα οποία μπαίνουν στην τάξη και ακολουθουν τους 

ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΘΕΣΗΣ

  • αναζητώ τη θέση μου διαβάζοντας τις καρτέλες και όταν τη βρω αφήνω δίπλα την τσάντα μου
  • πηγαίνω στην προηγούμενη θέση μου και αδειάζω το ράφι κάτω από το θρανίο μου παίρνοντας βιβλία, τετράδια, κασετίνες, φακέλους που εχω αφήσει εκεί
  • επιστρέφω στη νέα μου θέση και βαζω τα πράγματα πάνω στο θρανίο
  • κάθομαι στη νέα μου θέση
  • καθώς μπαίνουν τα άλλα παιδιά δε μαρτυρώ πού βρίσκεται η καρτέλα τους αλλα αφήνω τα παιδιά να τη βρουν μονα τους
  • όταν αδειάσει το ράφι κάτω από τη νέα μου θέση τοποθετώ με σειρά τα δικά μου πράγματα
μολις τα πρώτα παιδιά μπουν στη νέα θεση στέλνω τα επόμενα δυο κ.ο.κ.
Τα παραπάνω έχουν δουλευτεί με τμήματα της Α, Β,  Γ και Στ με την ίδια επιτυχία. Σίγουρα όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά τόσο περισσότερο πρέπει να επαναλάβουμε τις οδηγίες , αλλά έτσι και τις μάθουν δεν τις ξεχνούν ποτέ! 
Αν το τελετουργικό σας φαίνεται απαιτητικό,  να πω πως η όλη διαδικασία τις πρώτες φορές παίρνει εναν χρόνο της τάξης των 7-8 λεπτών, ενώ σταδιακά φτάνουμε στα 5 λεπτά το μέγιστο (για 20μελές τμήμα). 
Βασικό επόμενο βήμα για εμένα είναι να ακολουθήσει ενα δίλεπτο κουβεντούλας ανάμεσα στα μέλη της νέας ομάδας, ενώ αμέσως μετά ακολουθεί μια δραστηριότητα ενδυνάμωσης της ομάδας (είτε πάνω στο αντικείμενο που έχουμε εκείνη την ώρα π.χ. πρόβλημα μαθηματικών, πείραμα φυσικής κτλ είτε κάποιο παιχνίδι π.χ. τα περισσότερα ζώα ζούγκλας που θα βρει κάθε ομάδα). 
TIPS:
1.Δεν αλλάζω απαραίτητα τις θέσεις την 1η ώρα, μπορεί να το κάνω και μέσα στην ημέρα. 
2.Η διαδικασία αυτή γίνεται μια ρουτίνα για την τάξη κι έτσι κατά τον Φεβρουάριο όλο το παραπάνω γίνεται γρήγορα και σωστά. Τότε περίπου επιλέγω να αλλάξω τις θέσεις με έναν λίγο διαφορετικό τρόπο (κάποιον γρίφο ή κυνήγι θησαυρού) για μια φορά , αλλά αυτό θα το εξηγήσω σε άλλη αναρτηση.  
3. Κρατάω τις καρτέλες για όσον καιρό έχω το τμήμα (2 χρόνια)





Τετάρτη 27 Αυγούστου 2025

Ιδεούλες #1 : Photo frame

Μια νέα σειρά από γρήγορες κι εύκολα υλοποιήσιμες ιδέες για την τάξη και όχι μόνο μπορείτε πλέον να βρίσκετε στις ΙΔΕΟΥΛΕΣ εδώ στο ιστολόγιο ή στο Instagram στο προφίλ στην αντίστοιχη ενότητα.





Πρώτη ιδεούλα: ο πίνακας φωτογράφισης (photo frame). Μια απλή αλλα πολύ διασκεδαστική ιδέα που μπορεί να αξιοποιηθεί ξανά και ξανά με διάφορες αφορμές στην τάξη μας. Η ιδέα είναι να υπάρχει ένα περίγραμμα γύρω από ατομικές ή ομαδικές φωτογραφίσεις γιορτάζοντας την έναρξη/λήξη της χρονιάς , κάποια γιορτή, ένα σπουδαίο γεγονός της τάξης (π.χ. βραβείο/κατάκτηση στόχου κτλ.).


Πώς το έφτιαξα:

⚙Χρησιμοποιήσα μια τετράγωνη ξύλινη πλάκα 60Χ60εκ. ενώ ο hubby έφτιαξε μια κυκλική τρύπα 45 εκ. στη μέση.        Ο πίνακας θα μπορούσε να φτιαχτεί και με χοντρό χαρτόκουτο (π.χ.από τηλεόραση ) που θα έκανε την κατασκευή πιο εύκολη και ελαφριά, ωστόσο δε θα έχει την ίδια αντοχή. 

⚙Περιμετρικά κολλάω με διπλής όψης ή blue tack αυτοκόλλητα ή σχέδια που φτιάχνω με χαρτόνι ανάλογα με την περίσταση : 

  • λουλούδια, τσαντούλες, κουκουβάγιες κτλ στην έναρξη της χρονιάς
  • σωσίβια, παγωτά , φοίνικες, φλαμινγκο στη λήξη της χρονιάς
  • κυπελλα , βραβεία κτλ. σε κατακτηση στόχων
  • χριστουγεννιάτικα,πασχαλινά, αποκριάτικα στολίδια σε κάθε γιορτή
⚙Επιπλέον ετοιμάζω ξεχωριστές πινακίδες με την αφορμή της φωτογράφισης και τις κολλάω σε κάποια γωνία.

Στο τέλος κάθε φωτογράφισης ξεκολλάω και αποθηκεύω τα αυτοκόλλητα για επόμενη χρήση και αποθηκεύω τον πίνακα. 

Εχω χρησιμοποιησει τον ίδιο πίνακα σε γενέθλια στο σπίτι, σε εκδρομές κτλ και μετράει ήδη 5 χρόνια χρήσης χωρίς να έχει πάθει κάτι, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που τον έχω δανείσει σε φίλους ή συναδέλφους. 

Πείτε μου στα σχόλια αν σας άρεσε η ιδεούλα και αν την εφαρμόσατε!




Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025

Γνωρισέ με!

 Σκαλίζοντας το αρχείο μου τις προάλλες έπεσα πάνω σε μια παλιότερη δραστηριότητα που είχα φτιάξει για τις πρώτες μέρες του σχολείου μετά το καλοκαίρι.

Γνώρισέ με!

Εκτός από τις διάφορες δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε στην τάξη για να συστηθούν και να παρουσιάσουν τον εαυτό τους τα παιδιά σκέφτηκα πως μπορούσα κι εγώ να συστηθώ στα παιδιά  δίνοντας προσωπικές λεπτομέρειες με έναν πιο αινιγματικό τρόπο.

 Δημιούργησα έτσι ένα φύλλο με προσωπικές πληροφορίες που θα

προκαλούσαν ερωτήσεις για εμένα βάζοντας όμως και το στοιχείο του γρίφου. Κάθε λεπτομέρεια για να φανερωθεί πρέπει ο/η μαθητής/τρια να λύσει ένα μικρό μαθηματικό πρόβλημα (κάποια πράξη). 

Το αρχείο μπορείτε να το βρείτε δωρεάν εδώ. Εκτός της συζήτησης που προκύπτει και τα οφέλη της καθώς τα παιδιά διατυπώνουν ερωτήσεις, μοιράζονται δικές τους πληροφορίες και αρχίζουμε να δημιουργούμε τη βάση για το κλίμα της τάξης, η δραστηριότητα μου προσφέρει μια μικρή επανάληψη στις πράξεις ανώδυνα ενώ μου δίνει τη δυνατότητα να κάνω μια πρώτη εκτίμηση των δυνάμεων και αδυναμιών που υπάρχουν. 

Φυσικά οι γρίφοι που ανταποκρίνονται σε εμένα είναι εντελώς απίθανο να ταιριάζουν και σε κάποιον άλλο, ωστόσο μπορείτε να πάρετε ιδέες και να δημιουργήσετε τους δικούς σας γρίφους και προβλήματα χρησιμοποιώντας το επεξεργάσιμο που συνοδεύει το αρχείο. Υπάρχουν 3 βαθμοί δυσκολίας ώστε το αρχείο να ανταποκρίνεται σε όλες τις τάξεις πλην της Α'. 

Καλή μας επιστροφή!



ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ!

 Έτοιμοι και έτοιμες για την επιστροφή στην τάξη;

Άλλες/οι περισσότερο και άλλες/οι λίγοτερο έτοιμες/οι, τα ψέματα μαζί με το καλοκαίρι τελείωσαν και είμαστε λίγο πριν το 1ο κουδούνι της χρονιάς. Η επιστροφή στην τάξη παρότι είναι συνήθως κάτι που μας χαροποιεί, μπορεί να αποτελέσει και παραγοντα άγχους... Γιατί; Γιατί πολύ απλά από τη μια δε θελουμε να ταραξουμε τα παιδιά μπαίνοντας κατευθείαν στον αγώνα της ύλης (ανατριχίλαα!), αλλά και από την άλλη δεν μπορούμε να μιλάμε για το καλοκαίρι όλη μέρα ή να αφήνουμε τις ώρες να περνούν δίχως νόημα (control freak εδω✋ , το παραδέχομαι...). 

Τι κάνω λοιπόν? Το διαδίκτυο μας κατακλύζει από ιδέες κι αυτό μπορεί να μας ξελασπώνει κάπως, αλλά να μας αγχώνει κιόλας προσπαθώντας να κάνουμε όσα περισσότερα μπορούμε γιατί όλα είναι πολύ cute (αλλά οχι πάντα κατάλληλα ή χρήσιμα). 

Πώς διαλέγω δραστηριότητα;

Αν γνωρίζω τα παιδιά από προηγούμενη χρονιά κινούμαι με βάση τα ενδιαφέροντά τους και αναζητώ δραστηριότητες ή δημιουργώ δικές μου που ξέρω πως και θα τα απασχολήσουν και θα καλύψουν κάποιον δικό μου στόχο (ποτέ μια δραστηριότητα δε γίνεται απλά για να γίνει, θέτω στόχους είτε παρατήρησης -δεξιοτήτων , ικανοτήτων , ετοιμότητας - είτε επανάληψης, εξάσκηση στις οδηγίες κ.α.). Αν δεν τα γνωρίζω ή θέλω μια επανεκκίνηση στη σχέση επιλέγω μια δραστηριότητα αυτοπαρουσίασης. 

Μια τέτοια δραστηριότητα που επέλεξα πριν κάποια χρόνια και με βόλεψε πολύ- τόσο γιατί τα παιδιά ανταποκρίθηκαν πολύ καλά σε όλη τη δράση όσο και γιατί κάλυψα τους στόχους μου -, ήταν η δραστηριότητα ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ

Είναι μια δραστηριότητα που βρήκα εδώ και μπλέκει την αυτοπαρουσίαση με τη δημιουργία γρίφων και τη ζωγραφική χωρίς να απαιτεί ιδιαίτερο ταλέντο. Το αποτέλεσμα είναι ένας υπέροχος πίνακας με τις αυτοσχέδιες προσωπογραφίες των παιδιών να στολίζουν τον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης ή του σχολείου. Σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας μπορώ να ελέγξω σε ποιο βαθμό τα παιδιά ανταποκρίνονται στις προφορικές οδηγίες που τους δίνω, στην ανάληψη πρωτοβουλίας, στη διάθεση για συνεργασία με τους υπόλοιπους. Επιπλέον κάνω μια πρώτη εκτίμηση σχετικά με την αυτοεικόνα που εχει κάθε παιδί ενώ παράλληλα εντοπίζω δυνάμεις και αδυναμίες. 

ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ!


👉Ξεκινάμε μοιράζοντας από μια λευκή κολλα Α4 σε κάθε παιδί ή τη σελίδα 4 του αρχείου. 

ΟΔΗΓΙΑ 1 : Ζητάμε από κάθε παιδί να τσακίσει προς τα πίσω μια λωρίδα 3ων εκατοστών από τη δεξιά μεριά της σελίδας.

ΟΔΗΓΙΑ 2: Γράφουμε στο πάνω μέρος της σελίδας στο κέντρο με κεφαλαία ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ;

ΟΔΗΓΙΑ 3: Σχεδιάζουμε -καλύπτοντας σχεδόν όλη τη σελίδα- ένα κεφάλι που ξεπροβάλλει από τα δεξιά (δε θα φαίνεται ολόκληρο) αφήνοντας μικρό κενό κάτω για τον ώμο.

ΟΔΗΓΙΑ 4: Σχεδιάζουμε τον ώμο κάτω από το κεφάλι.

ΟΔΗΓΙΑ 5: Σχεδιάζουμε χαρακτηριστικά προσώπου, μαλλιά κτλ. και χρωματίζουμε

ΟΔΗΓΙΑ 6: Τοποθετούμε το σχέδιο κάτω από το θρανίο μας.








👉Μοιράζουμε μια ακόμη λευκή Α4 σε κάθε παιδί ή τις σελίδες 5-6 του αρχείου (εκτύπωση μπρος-πισω).


ΟΔΗΓΙΑ 7: Διπλώνουμε στη μέση τη σελίδα στη στενή πλευρά της (21εκ.) φέρνοντας το αριστερό στο δεξί μέρος (όπως ανοιγουν τα βιβλία).

ΟΔΗΓΙΑ 8: Χωρίζουμε με το μολύβι σε 4 ίσα και παραλληλα τμήματα το μπροστινό φύλλο ( να γίνουν 4 παραθυράκια) και κόβουμε όταν είμαστε σίγουροι ότι έγινε σωστά. 

ΟΔΗΓΙΑ 9: Με κλειστά τα παραθυράκια γράφουμε 1ο στοιχείο  , 2ο στοιχείο , 3ο και 4ο πάνω σε κάθε παραθυράκι.

ΟΔΗΓΙΑ 10: Ανοίγουμε το παραθυράκι με το 1ο στοιχείο και γράφουμε από πίσω "Η οικογένειά μου..." ως τίτλο. Από κάτω γράφουμε 1-2 προτάσεις για την οικογένειά μας. Στο διπλανό μισό (δεξιά) ζωγραφίζουμε την οικογένειά μας.

ΟΔΗΓΙΑ 11:  Ανοίγουμε το παραθυράκι με το 2ο στοιχείο και γράφουμε από πίσω "Τα αγαπημένα μου..." ως τίτλο. Από κάτω γράφουμε μια λίστα ή προτάσεις με αγαπημένα μας πράγματα (χρώμα, φαγητό , μέρος, μάθημα κ.α.). Διπλα σχεδιάζουμε κάποια από αυτά.

ΟΔΗΓΙΑ 12: Ανοίγουμε το παραθυράκι με το 3ο στοιχείο και γράφουμε από πίσω "Θα ήθελα να γνωρίσω..." ως τίτλο. Από κάτω γράφουμε 2-3 προτάσεις με όσα ή όσους θα ήθελα να γνωρίσω. Δίπλα σχεδιάζουμε κάτι σχετικό.

ΟΔΗΓΙΑ 13Ανοίγουμε το παραθυράκι με το 4ο στοιχείο και γράφουμε από πίσω "Δε μου αρέσει..." ως τίτλο. Από κάτω γράφουμε μια λίστα ή προτάσεις με πράγματα ή καταστάσεις που δε μας αρέσουν. Σχεδιάζουμε δίπλα αφήνοντας ένα μικρό κενό (2-3 εκ.) από κάτω.

ΟΔΗΓΙΑ 14: Κόβουμε ,τσακίζουμε κάτω από την τελευταία εικόνα και γράφουμε το όνομά μας. Ξανακλείνουμε και γραφουμε τίτλο ΝΑ ΤΟ ΠΑΡΕΙ ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ;

ΟΔΗΓΙΑ 15: Παίρνουμε τη ζωγραφιά κάτω από το θρανίο. Ξεδιπλώνουμε την τσακισμένη λωρίδα και βάζουμε κόλλα. Κολλάμε στη λωρίδα πάνω τη διπλωμένη σελίδα με τα στοιχεία. 

Όταν όλα τα παιδιά έχουν ολοκληρώσει το έργο τους :

1. Συγκεντρώνω τα έργα τους , τα μπερδεύω και διαβάζοντας τα στοιχεία καλώ τα παιδιά να εντοπίσουν το άτομο στο οποίο ανήκει η προσωπογραφία. (π.χ. κάποιο άτομο εδώ μέσα ανήκει σε μια 4μελή οικογένεια, αγαπά τη σοκολάτα και το μπάσκετ, θα ήθελε να γνωρίσει την Ιταλία και απεχθάνεται το σπανακόρυζο). Αν δυσκολεύονται δείχνω και το πρόσωπο στο σχέδιο.

2. Σε επόμενη φάση δημιουργούμε με τα παιδιά έναν πίνακα μέσα ή έξω από την τάξη με τίτλο ΠΟΙΟΙ ΚΡΥΦΤΗΚΑΝ ΕΔΩ; Καλούμε παιδιά από άλλες τάξεις , συναδέλφους και γονείς να προσπαθήσουν να εντοπίσουν ποιο είναι κάθε παιδί ακολουθώντας τα στοιχεία. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το μπανερ του αρχείου έγχρωμο σελ. 16-24 ή ασπρόμαυρο σελ. 7-15 . 

3. Οταν έχει ολοκληρωθεί η περίοδος αναρτησης στον πίνακα (1 μήνα μετά περίπου), τα έργα τοποθετούνται στον φάκελο κάθε παιδιού. 



Επέκταση:

Οι προσωπογραφίες μπορούν:

😄να φωτογραφηθούν ή σκαναριστούν και να χρησιμοποιηθούν ως εικόνες (avatars) σε ψηφιακή τάξη (e-me)

😊να χρησιμοποιηθούν ως βάση για τη δημιουργία συννεφόλεξων ή ιδεοθύελλας πάνω στη διδασκαλία επιθέτων (χαρακτηριστικά) , ρημάτων (ενεργητικής/ παθητικής φωνής με έμφαση στην καταληξη του α΄προσώπου) κ.α. 

😉να αποτελέσουν εξώφυλλο για τις δράσεις αυτογνωσίας στα εργαστήρια δεξιοτήτων


Η παραπάνω δραστηριότητα δουλεύτηκε στη Γ' τάξη στην αρχή της χρονιάς και πιστεύω πως είναι κατάλληλη για τάξεις από Γ' ως και Ε'.  Το αρχείο μπορείτε να το βρείτε εδώ , ωστόσο μπορείτε να το δουλέψετε στην τάξη και χωρίς αυτό. 

Θα χαρώ να μου πείτε στα σχόλια εντυπώσεις αν το δουλέψετε!