Σάββατο, 31 Ιανουαρίου 2015

Ψιχάλες

Τελειώνοντας την 4η ενότητα , μπήκαμε στο κεφάλαιο "Ψιχάλες" και κάναμε και το τελευταίο γράμμα της αλφαβήτας, το ψ.

Αφου θυμηθήκαμε την ιστορία του Σαμπερ από το προηγούμενο κεφάλαιο συνεχίσαμε βλέποντας την εικόνα και προσπαθώντας να μαντέψουμε τη συνέχεια.

Συνεχίσαμε διαβάζοντας αρκετές φορές το κείμενο από κάτω και είπαμε με λίγα δικά μας λόγια το τέλος της ιστορίας.

Μετά μας επισκέφτηκε η κυρία Αντίθετη και μας ζήτησε να βρούμε τις αντίθετες από τις λέξεις που μας έδειξε. Δωσαμε μερικά παραδείγματα αντίθετων στην αρχή(πάνω - κάτω, μέσα έξω) και μετά ήταν πιο εύκολο να βρούμε και τα υπόλοιπα.

Μετά κάναμε μερικές αναγνωστικές ασκήσεις παίζοντας με το ζάρι και διαβάζοντας με τον κύριο Μπερδεμένο (ο κ.Μπερδεμένος διαλέγει τυχαία κομμάτια του κειμένου και τα διαβάζουμε μαζί του- με αυτόν τον τρόπο διαβάζουμε πραγματικά και δεν παπαγαλίζουμε απλά αυτά που θυμόμαστε).

Τις βοηθητικές φιγούρες που χρησιμοποιώ τις βρίσκετε εδω.Εκτυπώνουμε σε Α3 έγχρωμα και πλαστικοποιούμε.


Επειτα συναντήσαμε το τελευταίο γράμμα της Αλφαβήτας , το ψ. Είδαμε τον τρόπο γραφής του και μιλήσαμε για την προφορά του λέγοντας τι όργανα χρειαζόμαστε για την προφορά του - χείλια, δόντια.

Τοποθετήσαμε και τον τελευταίο επιβάτη στο τρενάκι μας συμπληρώνοντας 24 επιβάτες και χτίσαμε το σπιτάκι του στο ήσυχο χωριό.



Αφού δουλέψαμε τη γραφή του , το συνδυάσαμε με τις φωνούλες και φτιάξαμε παρεούλες που τις διαβάσαμε δυνατά.

Συνεχίζοντας φτιάξαμε και το τελευταίο σπιτάκι λέξεων, τον άξονα λέξεων του ψ, παίζοντας με την μπάλα.

Μετά βρήκαμε όλα τα ψ στο κείμενο και κάναμε τις δραστηριότητες του βιβλίου.

Ακούσαμε και ολοκληρωμένο το ποίημα, υπέροχα μελοποιημένο (το αγαπημένο μου !).



Την επόμενη μέρα μετά την ανάγνωση , μπήκαμε στο Τ.Ε. και ξεκινήσαμε με την επεξεργασία των εικόνων.

Στη 2η εικόνα μιλήσαμε για τις ψαροταβέρνες και το τι μπορούμε να φάμε σε μια ψαροταβέρνα.
Μαζί φτιάξαμε και μια λίστα για το σερβιτόρο με όλα όσα ήθελε ο καθένας να παραγγείλει.



Στην 3η εικόνα είδαμε την πινακίδα των Ψαρών. Επισκεφτήκαμε λοιπόν νοερά το ιστορικό νησί μέσα από το παρακάτω βίντεο.

Συνεχίσαμε εμ τις δραστηριότητες του Τ.Ε. και όταν τελειώσαμε με αυτές δουλέψαμε με την άσκηση της τελευταίας διαφάνειας.

Εδώ τα παιδιά έπρεπε να βοηθήσουν τον Οσο να ψάξει να βρει το ρολόι του. Του πρότειναν λοιπόν μέρη για να ψάξει. Στόχος της άσκησης να φτιάξουμε προτάσεις με το ρήμα "Ψάξε..." χρησιμοποιώντας και τοπικούς προσδιορισμούς.




Παρουσίαση


ψιχάλες from Ioanna Chats

Φύλλα εργασίας

ψιχάλες from Ioanna Chats

Λίστες

Τετάρτη, 28 Ιανουαρίου 2015

Το παραξενο ταξίδι της Συννεφένιας

Αφού θυμηθήκαμε τι έγινε στο κεφάλαιο "Χωρίς φως" με τη διακοπή του ρεύματος και την ιστορία του παππού για τον άνεμο, προχωρήσαμε στο "Παραξενο ταξίδι της Συννεφένιας".

Πρωτα παρατηρήσαμε την εικόνα και μέσα από αυτήν καταλάβαμε πως ο Σαμπερ κάτι σκεφτόταν. Προσπαθήσαμε να μαντέψουμε την ιστορία του δίνοντας δικές μας ιδέες.

Στη συνέχεια διαβάσαμε το κείμενο και το επεξεργαστήκαμε.
Μιλήσαμε για τα εισαγωγικά που βάζουν μέσα τους την ιστορία και τα αποσιωπητικά στο τέλος που δείχνουν ότι η ιστορία συνεχίζεται. Μαζί βρήκαμε και όλα τα άλλα σημαδάκια της στίξης. Διαβάσαμε προσέχοντας πολύ αυτά τα σημαδάκια μερικές φορές το κείμενο.

Επειτα ήρθε ο Ακης Οχταποδάκης και μας πήρε κάποιες λέξεις στα πλοκάμια του , αφήνοντάς μας εικόνες στη θέση τους στο κείμενο. Εχοντας κάνει πολλές φορές την άσκηση δε δυσκολευτήκαμε να την λύσουμε.

Τις βοηθητικές φιγούρες που χρησιμοποιώ τις βρίσκετε εδω.Εκτυπώνουμε σε Α3 έγχρωμα και πλαστικοποιούμε. 

Μετά προχωρήσαμε στη γνωριμία μας με το νέο γράμμα. Εστιάσαμε την προσοχή μας στην προφορά του δείχνοντας με ποιον τρόπο το προφέρουμε σωστά , αλλά και στη γραφή του που είναι λίγο περιπλοκότερη από άλλα γράμματα.
Κάναμε μια γραμμούλα στον αέρα, ένα ε μέχρι την κάτω γραμμή και τέλος του βάζαμε μια ουρίτσα. Τα καταφέραμε μια χαρά!
Το τοποθετήσαμε βέβαια στο ήσυχο χωριό , αλλά και στο τρενάκι μας που έχει γίνει αρκετά μεγάλο!

Προχωρήσαμε φτιάχνοντας τον άξονα λέξεων με την μπάλα. πετάω ένα μπαλάκι φελιζόλ σε κάποιο παιδί και αυτό πρέπει να βρει μια λέξη από το γράμμα που εξετάζουμε.

Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του βιβλίου.

Στο τετράδιο εργασιών επεξεργαστήκαμε τις εικόνες προσπαθώντας να βρούμε από που προέρχονται και εντοπίζοντας το γράμμα ξ σε αυτές.

Στην πινακίδα της Ξάνθης κάναμε ένα μικρό νοερό ταξίδι βλέποντας αυτην την όμορφη πόλη της Ελλάδας μεσα από το παρακάτω όμορφο βίντεο.
Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του Τ.Ε. και των διαφανειών της παρουσίασης.

Παρουσίαση




Αφαίρεση με αφαιρετέο μικρό αριθμό, κεφ.28

Στο κεφάλαιο 28 γνωρίσαμε μια καινούρια μάγισσα από τη χώρα των πράξεων , τη μάγισσα Αφαιρίξ.

Ηρθε λοιπόν και μας συστήθηκε , γνωρίζοντάς μας πως η αγαπημένη της λέξη είναι το βγάζω και πως της αρέσει να παίρνει πράγματα και ειδικά καραμέλες.



Γνωρίσαμε το σύμβολό της και το όνομά του καθώς και τον τρόπο με τον οποίο βρίσκουμε αυτό που ψάχνουμε στα μαγικά της Αφαιρίξ.

Μοίρασα σε όλα τα παιδιά καραμέλες (διαφορετικό αριθμό στον καθένα , αλλά μέχρι 10). Τους άφησα να τις μετρήσουν και να τις λιμπιστούν!

Μετά με την Αφαιρίξ ανα χείρας περνούσα πάνω από τον καθένα και του έπαιρνα κάποιες από τις καραμέλες του (από 1 μέχρι και όλες). Τα παιδιά έγραψαν στα πινακάκια τους με λόγια της Αφαιρίξ (αριθμοί και σύμβολα) τι τους συνέβη και μετά μας το αφηγήθηκαν.


π.χ. Είχα 7 καραμέλες και η Αφαιρίξ μου πήρε 3. Μου έμειναν 4 καραμέλες.
Φυσικά όλα τα παιδιά αφηγήθηκαν την περιπέτειά τους και στο τέλος έφαγαν και από μια καραμελίτσα!

Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του βιβλίου και του Τ.Ε. δουλεύοντας με τα δάχτυλα και επισημαίνοντας το σύμβολο "βγάζω".

Στην αντίστροφη μέτρηση από το 20 δουλέψαμε ομαδικά  στις διαφάνειες , αλλά και ο καθένας μόνος του προφορικά.

Παρουσίαση



Kef.28 αφαίρεση με αφαιρετέο μικρό αριθμό from Ioanna Chats

Οι μάγισσες και τα κάστρα τους.


η χώρα των πράξεων , μαγισσες και κάστρα from Ioanna Chats


26 Ιανουαρίου 2016
Αυτές τις μέρες μαζί με όλα όσα κάναμε παραπάνω , δουλέψαμε τις αφαιρέσεις και σε ατομικό επίπεδο.
Τα δίδυμα πιγκουινάκια
Τα παιδιά έλυναν τις αφαιρέσεις που υπήρχαν πάνω στους πιγκουίνους και έβρισκαν το δίδυμό τους πιγκουίνο , τον έκοβαν και τον κολλούσαν από πάνω.


Λύνω την αφαίρεση και βρίσκω το σωστό πιγκουινάκι
 Κολλάω πάνω στο μέτωπο ώστε να ανοίγει και να βλέπω την αφαίρεση από κάτω.

 Κόλλες και ψαλίδια πάνω στο τραπέζι και ο καθένας δουλεύει ήσυχα μόνος του.





Στο τέλος δουλέψαμε τις αφαιρέσεις στην αρχή του φυλλου εργασίας.


Το έγγραφο από drive εδώ.
Και από slideshare.


Δευτέρα, 26 Ιανουαρίου 2015

Χάραξη γραμμών - Μοτίβα , κεφ.26-27

Την προηγούμενη εβδομάδα και αφού τελειώσαμε με το 25ο κεφάλαιο που μας κούρασε λίγο, μπήκαμε σε δυο κεφάλαια αρκετά διασκεδαστικά και σχετικά εύκολα!

Χάραξη γραμμών

Στη χάραξη γραμμών μπήκαμε κατευθεία στο βιβλίο για να μάθουμε τα διάφορα είδη γραμμών. Κάθε γραμμή που μαθαίναμε το όνομά της τη σχεδιάζαμε στο βιβλίο μας , στον πίνακα , αλλά και στο πάτωμα με κιμωλία.



Για την ένωση των σημείων ακολούθησα την πανέξυπνη ιδέα της αγαπημένης κυρίας Ρούλας από την Πρώτη κασετίνα. Επειδή ο καιρός δεν ήταν πολύ καλός , δουλέψαμε μέσα στην τάξη εμείς. Χρησιμοποιήσαμε ένα σκουπόξυλο για χάρακα και καπάκια από κουτιά καφέ για σημεία.

Δεν έδωσα καμία συμβουλή στα παιδιά και τα άφησα μόνα τους να βρουν τον τρόπο ώστε να φτιάξουν μια ευθεία ενώνοντας τα δυο σημεία. Αυτοί που το κατέφεραν πρώτοι εξήγησαν (με τον παιδικό τρόπο που είναι και ο πιο σωστός!) πώς ακριβώς πρέπει να δουλέψουμε για να το καταφέρουμε!

Αφού δουλέψαμε με τις δραστηριότητες του βιβλίου ασχοληθήκαμε και με μια δραστηριότητα εμπέδωσης των γραμμών , βάζοντας μαλλιά στα κεφαλάκια των παιδιών.





Μοτίβα
Τα μοτίβα τα δουλέψαμε διαισθητικά. Ανέφερα στα παιδιά την ονομασία όσων κάνουμε , αλλά δεν έδωσα άλλους ορισμούς. Δουλέψαμε τα πρώτα παραδείγματα του βιβλίου βρίσκοντας το κομμάτι που επαναλαμβανόταν κυκλώνοντάς το και λέγοντας προφορικά τη συνέχειά του. Τις υπόλοιπες δραστηριότητες άφησα τα παιδιά να τις δουλέψουν ατομικά και έγω αρκέστηκα στο να παρατηρώ τη δουλειά τους και να βοηθώ όσους (λίγους) αντιμετώπιζαν κάποια δυσκολία.

Μετά τις ασκήσεις βιβλίου και του Τ.Ε. δουλέψαμε και κάποιες δραστηριότητες που βρήκα στο υπέροχο education.com .

Χάραξη γραμμών


Παρασκευή, 23 Ιανουαρίου 2015

Χωρίς φως- επαναληψη ως το Φφ

Αυτή την εβδομάδα ασχοληθήκαμε με το κεφάλαιο Χωρίς φως και με μια μικρή επανάληψη σε όλα όσα κάναμε σε αυτή την ενότητα.

Για να γίνει πιο παραστατικό το κεφάλαιο , μπαίνοντας στην τάξη έκλεισα όλα τα φώτα (ευτυχώς ο καιρός βοήθησε!) και είπα στα παιδιά να κλείσουν τα μάτια τους και να ακούσουν προσεκτικά. Επαιξα διαδοχικά τα παρακάτω βίντεο (μόνο τον ήχο) και κάθε φορά ζητούσα από τα παιδιά να μου πουν τι ακούν.
 αέρας

Βροντές

Βροχή
Ετσι αφού "μπήκαμε" στο κλίμα , ξεκινήσαμε με την επεξεργασία της εικόνας του βιβλίου. Τα παιδιά μπορεσαν να συσχετίσουν με δικές τους εμπειρίες τη διακοπή του ρεύματος με τα άσχημα καιρικά φαινόμενα. Εδωσαν δικούς τους τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος και τι συμβαίνει στο σπίτι τους όταν γίνεται αυτό, αλλά και ιστορίες που τους έχουν πει γονείς και παππούδες (μαλώνουν τα σύννεφα, συγυρίζουν οι άγγελοι κτλ.).

Εστιάσαμε στην έκφραση των παιδιών του βιβλίου και μιμηθήκαμε τις εκφράσεις τους.

Προχωρήσαμε διαβάζοντας το κείμενο και αναπαράγοντάς το με δικά μας λόγια. Δουλέψαμε για άλλη μια φορά με τα σημεία στίξης που πλέον τα γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά και υποδυθήκαμε τον άνεμο φυσώντας δυνατά. Γνωρίσαμε έτσι και το νέο γράμμα , το Φφ.
Το βάλαμε στο τρενάκι και στο ήσυχο χωριό , το συνδυάσαμε με όλες τις φωνούλες και φτιάξαμε παρεούλες και δημιουργήσαμε το σπιτάκι του φ λέγοντας πάρα πολλές λέξεις από το νέο γράμμα παίζοντας με την μπάλα.

Δουλέψαμε βέβαια και τη γραφή του στο πινακάκι μας , μιας και το μικρό φ μας δυσκολεύει λίγο.

Παρακάτω προσπαθήσαμε να φανταστούμε την ιστορία της γιαγιάς και παρουσιάσαμε δικές μας ιστορίες. Σκεφτήκαμε και το λόγο για τον οποίο η γιαγιά έλεγε την ιστορία.

Μετά κάναμε τη δραστηριότητα του βιβλίου και μας επισκέφτηκε ο κύριος Συνώνυμος για να μας ζητήσει να τον βοηθήσουμε να βρει μια λέξη συνώνυμη με τη λέξη άνεμος. Τη βρήκαμε κι αυτή αμέσως.

Τέλος τραγουδήσαμε όλοι μαζί το ποίημα του βιβλίου μιας και τα παιδιά το γνώριζαν από το νηπιαγωγείο.

Την επόμενη μέρα μπήκαμε στο Τ.Ε. και δουλέψαμε πρώτα με τις εικόνες. Εντοπίσαμε το Φφ σε όλους του τίτλους και τις πινακίδες και μιλήσαμε λίγο για όσα έδειχνε κάθε εικόνα.
  • τι είναι φως; (είναι η λάμπα , είναι ο ήλιος;)
  • γιατί το φούρνο τον λέμε και αρτοποιείο; (άρτος = ψωμί)
  • ονόματα καραβιών και βαρκών (δώσαμε και άλλα παραδείγματα)
Συνεχίσαμε δουλεύοντας τη λέξη φως. Στη λέξη αυτή είδαμε πως υπάρχει μόνο μια παρεούλα (ένα παλαμάκι). Μετά την παρατηρήσαμε λίγο προσεκτικότερα και είδαμε πως της έλειπε ο τόνος! Ηρθε λοιπόν ο εξωγήινος φίλος μας και μας έμαθε ένα κανόνα. Οι λέξεις που έχουν μόνο μια παρεούλα δεν παίρνουν τόνο. Δουλέψαμε τον κανόνα κάνοντάς τον εφαρμογή στην άσκηση της 24ης διαφάνειας.



Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του Τ.Ε. και όταν τελειώσαμε με αυτές διαλέξαμε μια λέξη από το σπίτι του Φφ και φτιάξαμε μια πρόταση , αναφέροντας βεβαια στην αρχή όλους τους κανόνες που γνωρίζουμε (κεφαλαίο, τελεία , τόνοι).


Στη συνέχεια δουλέψαμε όσες από τις υπόλοιπες ασκήσεις των διαφανειών 30-32 προλάβαμε (η άσκηση με την πρόταση μας πήρε αρκετό χρόνο).

Την Πέμπτη κάναμε μια επανάληψη σε όλα όσα κάναμε στην ενότητα "Το σύννεφο έφερε βροχή" , μιας και τα γράμματα αυτής της ενότητας είναι αρκετά απαιτητικά και δύσκολα τόσο στην προφορά όσο και στη γραφή.

Δουλέψαμε αρκετά με τη γραμματοθήκη μας φτιάχνοντας διάφορες λέξεις επισημαίνοντας την ορθογραφία σε όσες γνωρίζαμε και τους κανόνες που έχουμε μάθει (ουδέτερα σε -ι , αρσενικά, θηλυκά σε -η). Αφού φτιάχναμε μια λέξη με τα γράμματά μας , μετά τη γράφαμε με κεφαλαία στο πινακάκι μας.




Συνεχίσαμε δουλεύοντας τις ασκήσεις του φυλλαδίου. Κάναμε όσες μας έφτασε ο χρόνος και τις υπόλοιπες τις πήραμε για το σπίτι.


Παρουσίαση


χωρίς φως from Ioanna Chats

Φύλλα εργασίας


χωρίς φως 2 from Ioanna Chats

Γραμματοθήκη 4ης ενότητας

γραμματοθηκη 4ης ενότητας from Ioanna Chats

Επανάληψη ως το Φφ

επανάληψη ως το φφ from Ioanna Chats

Τις βοηθητικές φιγούρες (Πινόκιο, Οχταποδάκης, Αντίθετη κτλ.) μπορείτε να τις βρείτε εδώ.