Δευτέρα, 30 Σεπτεμβρίου 2013

Μετρώ με εκατοστά , κεφ.4

Αρνούμαι να τα πω εκατοστόμετρα! Δηλαδή συγνώμη, ποιος τα λέει έτσι; Μόοοοοοοονο το βιβλίο.

Μπήκαμε στο 4ο κεφάλαιο λοιπόν και μάθαμε για τα εκατοστά. Τα είδαμε πάνω σε μεζούρα, σε μέτρο, σε χάρακα. Συγκρίναμε πράγματα που μπορούμε να μετρήσουμε με το μέτρο και με το εκατοστό. Επισημάναμε πως πάντα ξεκινάμε από το 0 αν θέλουμε να μετρήσουμε σωστά.
Στο βιβλίο μετρήσαμε τη μέση μας, τις πατούσες μας και το θρανίο. Μετά...
Μετά έφτασε η ώρα για γυμναστική και το παιχνίδι το έχασα πανηγυρικά...
Έδωσα λοιπόν ένα μικρό φύλλο εργασίας για το σπίτι.

Φύλλο εργασίας


μετρώ με εκατοστόμετρα κεφ.4 from Ioanna Chats

Οι εικόνες είναι από http://www.education.com/ , όπου υπάρχει πολύ υλικό και πολύ καλές ιδέες!

Μετρώ τα εκατοστά, κεφ. 4 (2)

Ετοιμάζουμε τοστάκι!

Θέλοντας να βάλω τα παιδιά στη διαδικασία της γραπτής εξέτασης (τεστ) χωρίς όμως να φέρω πανικό και άγχος ούτε στα μικρά μου ζουζούνια ούτε και στους γονείς, σκαρφίστηκα το τοστ!
Το τοστ θα είναι ο έλεγχος που θα κάνουμε στο τέλος κάθε ενότητας , για να δούμε πόσο καλά μπορούμε να εφαρμόσουμε αυτά που μάθαμε. Φυσικά είναι μικρό, αφιέρωσα πάρα πολύ χρόνο (45 λεπτά) για να το ολοκληρώσουμε και το κάναμε όλοι μαζί χωρίς ωστόσο να δίνουμε φωναχτά τις λύσεις. Έτσι δουλέψαμε και ομαδικά σαν ταξη (στην εκφώνηση) και ατομικά (στη λύση).
Το δύσκολο κομμάτι ήταν στη δημιουργία του εγγράφου και όχι στη λύση του. Έχω βάλει 4 τοστ σε κάθε σελίδα (για εξοικονόμηση χαρτιού-δεν είναι καιρός για σπατάλες!) και η διάταξη είναι τέτοια ώστε να εκτυπώνονται μπρος πίσω. Κάποια δυστυχώς δεν τα κατάφερα να εφαπτονται ακριβώς , αλλά λίγο μας επηρεάζει.
Εκτύπωσα το 1ο και το 4ο φύλλο σε άσπρο χαρτί (σελ.1,2 και 7,8) για το ψωμί. Το 2ο φύλλο το εκτύπωσα σε κίτρινο χαρτί για το τυράκι (σελ.3,4) και το 3ο φύλλο σε ροζ χαρτί για τη γαλοπούλα (μην ξεχνάμε και τη σωστή διατροφή! σελ.5,6). Πήρε λοιπόν αυτή τη μορφή:

Τα έκοψα και λίγο από γύρω , χωρίς όμως να επιμένω σε λεπτομέρεια!


Στην προτελευταία σελίδα ρωτούσα τι άρεσε περισσότερο στην ενότητα , έτσι ώστε να μπορώ να εντοπίζω δραστηριότητες που τους αρέσουν και να τις επαναλαμβάνω. Στην τελευταία σελίδα έχω το δείκτη νοστιμιάς! Η βαθμολογία ουσιαστικά , το σκορ , αν θέλετε , όλης την επιδειξης γνώσεων! Πέντε αστέρια λοιπόν που ανάλογα με το πόσο σωστά ήταν λυμένα όλα μέσα βάφονται κίτρινα.

Η ιδέα άρεσε πολύ στα παιδιά! Η αλήθεια είναι πως τα παιδιά δεν περιμένω φυσικά να τα αξιολογήσω μέσα από κάτι τέτοιο , αλλά θεωρώ πολύ σημαντικό να δούμε τη γραπτή εξέταση με άλλο μάτι. Ας είναι κάτι διασκεδαστικό , ας είναι ένα πανηγύρι νεοαποκτηθέντων γνώσεων!

Στη συνέχεια της γλώσσας κάναμε το προτεινόμενο ποίημα από το ανθολόγιο, τον "Παπαγάλο" του Ζαχαρία Παπαντωνίου. Διασκεδαστικό πολύ , άρεσε στα παιδιά. Ακούσαμε βέβαια και τη μελοποιημένη του εκδοχή (που άρεσε επίσης πάρα πολύ), αλλά όχι αυτή που προτείνεται στο βιβλίο , αλλά από τον Μιλτιάδη Πασχαλίδη, που την θεώρησα πιο μπριόζικη!

Τραγουδήσαμε κι εμείς μαζί και κάναμε άψογα τον παπαγάλο χρωματίζοντας τη φωνή μας!
Και αφού τόσο καλά κάναμε τους παπαγάλους, παίξαμε και το παιχνίδι που προτείνει το βιβλίο. Το καταδιασκεδάσαμε!!!

 Το τοστ


Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου 2013

Με το σεις και με το σας (3), σελ.25-26

Το τελευταίο κομμάτι αυτής της ενότητας το έκανα σε δυο μέρες , αξιοποιώντας το 2ωρο της Πέμπτης και το μονόωρο της Παρασκευής.
Το πρώτο κομμάτι είναι ως τη διαφάνεια 7. Εδώ ασχοληθήκαμε με αρκετά απαιτητικές δραστηριότητες , ωστόσο μπορέσαμε να τις ολοκληρώσουμε. Η δραστηριότητα 6 ήταν αρκετά διασκεδαστική, αφού τα παιδιά έπρεπε να εντοπίσουν τις μονοσύλλαβες , δισύλλαβες κ.ο.κ λέξεις και να χρωματίσουν ανάλογα.
Η δραστηριότητα 7 μπέρδεψε λίγο τα παιδιά και χρειαστήκαμε λίγη ώρα να μπούμε καλά στο νόημα. Βοήθησε πολύ το να χωρίζουμε τις λέξεις σε συλλαβές με μαξιλαράκια.
Το δεύτερο κομμάτι ξεκινά με τη διαφάνεια 8. Αφού διαβάσαμε το παραμυθάκι  που σκαρφίστηκα με τον τόνο, παίξαμε φωνάζοντας "Τόνε, έλα" στις επόμενες διαφάνειες (ως και την 11). Τα παιδιά κατάλαβαν αμέσως πως δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για τη σημασία κάποιων λέξεων , αν δε βάλουμε τόνο.
Η δραστηριότητα 5 του τετραδίου εργασιών μετά από αυτό μας φάνηκε παιχνιδάκι. Περιττό να πω πως φωνάξαμε όλες τις φορές τον τόνο!
Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες των διαφανειών 19-24. Το ποιηματάκι της δραστηριότητας 8 του βιβλίου δεν την έκανα. 1ον δεν είχα αρκετό χρόνο και 2ον δε θεώρησα πως μας δίνει κάτι που χρειαζόμαστε. Δε δίδαξα πως οι λέξεις τονίζονται μέχρι και την προπαραλήγουσα (νομίζω πως παραπάει για Β΄τάξη).
Την Πέμπτη έδωσα ένα μικρό φύλλο εργασίας σαν εξάσκηση όσων κάναμε στο σχολείο.
Φύλλο εργασίας 1


με το σεις και με το σας (3) from Ioanna Chats

Την  Παρασκευή έδωσα ένα επαναληπτικό φύλλο εργασίας σε όσα θεώρησα σημαντικά στη 2η ενότητα. Άλλωστε αύριο ετοιμάζουμε τοστάκι!
Φύλλο εργασίας 2


Μεταμόρφωση της τάξης μας

Μονο ξεκούραση δεν είχε το Σαββατοκύριακο , αλλά άξιζε τον κόπο!
Μετά την πολύ πετυχημένη συνάντησή μου με τους γονείς , δεν αφήσαμε το χρόνο να πάει χαμένος και ριχτήκαμε αμέσως στη...μπογιά!
Ξεκινήσαμε την Παρασκευή στοκάροντας και μαζεύοντας.
Πολύτιμοι πρωτεργάτες ο κύριος Απόστολος και ο μπαμπάς Δημήτρης!
Η τάξη μας λοιπόν ήταν κάπως έτσι.

Το Σάββατο συνεχίσαμε με τα πρώτα βαψίματα και ξυσίματα. Ένα μεγάλο ευχαριστώ χρωστάω σε 3 φίλους, το Δημήτρη , το Γιώργο και το Νίκο ,που αφιέρωσαν όλο το Σάββατο για τις δουλειές αυτές , χωρίς κανένα προσωπικό όφελος. Είστε υπέροχοι!

Σήμερα ολοκληρώσαμε τις εργασίες βάφοντας και το 2ο χέρι και μαζί με τις μαμάδες (Μαρίκα, Ασημίνα, Μαρίλυ , Μαρία , Κατερίνα) καθαρίσαμε ΤΑ ΠΑΝΤΑ!

Η τάξη μας λοιπόν, μετά από 3 μέρες εντατικών εργασιών δείχνει τώρα κάπως έτσι!



Ευχαριστώ θερμά τον κύριο Απόστολο που δούλεψε ακούραστα όλες αυτές τις μέρες συνεισφέροντας τόσο με τη δουλειά του όσο και με τα υλικά.
Επίσης , ευχαριστώ όλους τους γονείς που συμπαραστάθηκαν και δούλεψαν με πολλή όρεξη γύρω από όλο το εγχείρημα!
Για άλλη μια φορά η τάξη αστεράτη απέδειξε πως όλοι μαζί κάνουμε θαύματα!
Ανυπομονώ να δω πώς θα αντιδράσουν αύριο τα πιτσιρίκια μου.
Το πριν και το μετά!


 

Παρασκευή, 27 Σεπτεμβρίου 2013

Ειρήνη ή πόλεμο;

Το προηγούμενο Σάββατο ήταν η παγκόσμια μέρα ειρήνης. Ψάχνοντας να βρω κάτι για την ευέλικτη ζώνη της εβδομάδας , βρήκα  εδώ  μια πολύ καλή βιωματική δραστηριότητα.
Εγώ δεν αφιέρωσα μία ώρα αλλά όλο το δίωρο της ευέλικτης.
Ξεκίνησα ρωτώντας τα παιδιά τι τους αρέσει περισσότερο και γιατί. Φυσικά όπως ήταν αναμενόμενο τα κορίτσια (και κάποια αγόρια) προτίμησαν την ειρήνη και κάποια αγόρια προτίμησαν τον πόλεμο και υποστήριξαν την άποψή τους πολύ σωστά (με τη λογική ενός 7χρονου εννοείται)! Άφησα τη συζήτηση εκεί χωρίς να πάρω θέση και δεχόμενη όλες τις πιθανές απαντήσεις.

Βημα 1ο: ΕΙΡΗΝΗ
Αλλάζοντας τελείως ύφος μοίρασα σε κάθε ομάδα ένα μεγάλο χαρτί (4 Α4 ενωμένες) και τους είπα να ζωγραφίσουν την πόλη των ονείρων τους. Μπορούσαν να ζωγραφίσουν ό,τι τα ίδια θέλανε (ακόμα και κυλιομενα πεζοδρόμια!). Σε αυτό το βήμα αφιέρωσα 45 λεπτά και όχι 20-30 που προτείνει η δραστηριότητα, γιατί ήθελα τα παιδιά να αφοσιωθούν, να εργαστούν και να δεθούν με την πόλη τους όσο περισσότερο γίνεται. Για μουσική επέλεξα ένα ορχηστρικό κομμάτι με κιθάρα σαν το παρακάτω. Επίσης δεν ανέφερα στα παιδιά ότι είμαστε σε περίοδο ειρήνης, για να μην τα υποψιάσω.


Βήμα 2o : ΠΟΛΕΜΟΣ

Ακολούθησα το 2ο βήμα κατά γράμμα. Άφησα αρχικά τις ομάδες να περάσουν από τις άλλες πόλεις , αφού πρώτα αποχαιρέτησαν τη δική τους. Σε κάποια στιγμή φώναξα πως αρχίζει ο πόλεμος και ότι μπορούσαν να κάνουν ότι σήμαινε γι' αυτά ο πόλεμος. Μπορούσαν να μουντζουρώσουν , να σκίσουν , να χαλάσουν. Κάποια μάλιστα το πήραν πολύ ζεστά. Για αυτό το βήμα αφιέρωσα 5-6 λεπτά. Ήταν αρκετα!!!
 Για μουσική επένδυση διάλεξα το παρακάτω κομμάτι.





Βήμα 3ο: ΕΙΡΗΝΗ
Και αφού ξεδώσαμε και καταστρέψαμε με μεγαλη μανία , ενημέρωσα τα παιδιά πως ήρθε και πάλι η ειρήνη ανάμεσα στις πόλεις και κάθε ομάδα επέστρεψε στην πόλη της. Κι ενώ όλοι κατέστρεψαν , αυτό που βρήκαν επιστρέφοντας στις πόλεις τους δεν ήταν ευχάριστο. Οι οδηγίες προειδοποιούν για έντονα συναισθήματα από τα παιδιά και δεν κάνουν πλάκα. Τα παιδιά ήταν σοκαρισμένα και απογοητευμένα , κάποια και πολύ στεναχωρημένα. Τους προέτρεψα να προσπαθήσουν να ξαναφτιάξουν ό,τι μπορούσαν. Και αυτό ηταν κάτι πολύ δύσκολο. Αφιέρωσα 10 λεπτά σε αυτό το μέρος και για μουσική έβαλα πάλι το κομμάτι για την ειρήνη από το 1ο βήμα.



Βήμα 4ο: ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Στις οδηγίες αναφέρουν ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό το βήμα και να μην το αγνοήσουμε και έχουν δίκιο. Τα παιδιά πρέπει , έχουν ανάγκη να μιλήσουν και να εκφράσουν συναισθήματα.
Καθίσαμε όλοι σε κύκλο στο πάτωμα και τα άφησα ελέυθερα να εκφραστούν. Φυσικά έκανα και τις προτεινόμενες ερωτήσεις που βοηθάν πολύ στην εξαγωγή συμπεράσματος και στη χαλάρωση των παιδιών.

ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΜΙΑΣ ΕΝΟΧΗΣ ΔΑΣΚΑΛΑΣ
Ήξερα από τη στιγμή που διάβασα τη δραστηριότητα ότι όλο αυτό ήταν κάτι πολύ δυνατό , ωστόσο τα πιτσιρίκια μου με συγκίνησαν πολύ παρά το ό,τι ήμουν προετοιμασμένη ψυχολογικά. Αισθάνθηκα ένοχη που εγώ ήμουν υπεύθυνη για τα τόσο έντονα συναισθήματα (με τόσο γρήγορες εναλλαγές). Βέβαια , το αποτέλεσμα μας δικαιώνει. Όσοι το επιχειρήσετε , να είστε προετοιμασμένοι για μεγάλες αλήθειες από τα μικρά στοματάκια. Συγκινήθηκα ιδιαίτερα όταν ένας μαθητής μου είπε με παράπονο : "Κυρία, εγώ δεν ήθελα να καταστρέψω την πόλη".
Το προτείνω ανεπιφύλακτα σε όλους και συγχαίρω για την ιδέα τη Γαλήνη και το υπέροχο ιστολόγιό της. Η ειρήνη θριαμβεύει και είμαι σίγουρη πως αυτό που κάναμε σήμερα θα τους μείνει στο μυαλό και την καρδιά για πολύ καιρό.

Και μην ξεχνάτε:Give peace a chance!
  



 

Πέμπτη, 26 Σεπτεμβρίου 2013

Λύνω προβλήματα με ζωγραφική και παιχνίδια (2), κεφ.3

Μετά τη χθεσινή μου απογοήτευση , κάτι έπρεπε να κάνω. Αποφάσισα λοιπόν να δουλέψουμε στην τάξη ομαδικά φτιάχνοντας προβλήματα με ζωγραφική και παίζοντας με τα ζάρια (όπως λέει και ο τίτλος).
Το φύλλο εργασίας έγινε στο σχολείο μέχρι το κομμάτι που είναι για το σπίτι. Δε δουλέψαμε στο βιβλίο σήμερα.
Στην πρώτη δραστηριότητα τα παιδιά με τα υλικά που τους έδωσα έπρεπε να σκεφτούν ένα πρόβλημα, να το διατυπώσουν , να το ζωγραφίσουν και να το λύσουν.
Μοίρασα σε κάθε ομάδα τα εξής υλικά: 1η ομάδα ξυλομπογιές (κοκκινες και πράσινες), 2η ομάδα συρματα πίπας (κοκκινα και πράσινα), 3η ομάδα ξυλάκια αριθμητικής (κίτρινα και μοβ) , 4η ομάδα μπισκότα (σοκολάτας και βουτύρου- που περίσσεψαν από τη χθεσινή συνάντηση)
Όλα ήταν από 2 είδη με διαφορετικό πλήθος , για να δουλέψουν πρόσθεση ή αφαίρεση(π.χ. 7 κόκκινες και 12 πράσινες ξυλομπογιές).

Μπορώ να πω ότι το χάρηκαν πολύ κι εγώ το ίδιο.




 
Κάποιες ομάδες χρειάστηκαν περισσότερη βοήθεια από άλλες , αλλά όλες ολοκλήρωσαν λαμπρα την εργασία.
 
Στη 2η δραστηριότητα χρησιμοποιήσαμε ζάρια. Ένα σε κάθε ομάδα. Εδώ λίγο έγινε ένας πανικός! Μπερδεύτηκαν λίγο με τις σειρές και έπρεπε να σβήσουμε και να ξαναρίξουμε το ζάρι από την αρχή , αλλά το καταφέραμε κι αυτό! Περιττό να πω βέβαια πως δεν κάθισα δευτερόλεπτο.
Στην τελευταία δραστηριότητα (την ολοκλήρωσαν δυστυχως μόνο οι 3 από τις 4 ομάδες , καθώς η μια καθυστέρησε πολύ με τις προηγούμενες δραστηριότητες) χρησιμοποιήσαμε και πάλι το ζάρι. Εύκολη και αυτή και άρεσε πολύ! Στο τέλος  φυσικά φάγαμε όλοι και από ένα μπισκότο για τον κόπο μας.
Για το σπίτι έβαλα 2 ασκήσεις "σηκω και ερεύνα". Είναι ασκήσεις που θέλω να πιστεύω ότι θα τους αρέσουν.
 
Φύλλο εργασίας
 
 






1η Συνάντηση με τους γονείς- Το δέντρο της προσφοράς

Το έχω αναφέρει και παλιότερα , αλλά πρέπει να το ξαναπώ. Η συνεργασία με τους γονείς είναι το Αλφα και το Ωμέγα για μια επιτυχημένη χρονιά.
Και είμαι από τις πολύ πολύ τυχερές , γιατί η τάξη αστεράτη δεν έχει μόνο αστεράτα ζουζούνια , αλλά και εξαιρετικά αστεράτους γονείς!!!
Χθες το απόγευμα μαζευτήκαμε για την πρώτη μας συνάντηση , που είναι και από τις πιο σημαντικές. Επειδή με τους γονείς έχουμε μια άψογη συνεργασία από την περσινή χρονιά, το κλίμα φυσικά ήταν χαλαρό και πολύ φιλικό. Ήπιαμε το καφεδάκι μας , φαγαμε και κανένα μπισκοτάκι και συζητήσαμε για τα πάντα!
Διαμόρφωσα έτσι τα θρανία , γιανα μπορώ να έχω οπτική επαφή με όλους

Αρχισα με γενικές οδηγίες, όπως ο έλεγχος για το βάρος της τσάντας, τη γενική ιδέα για τη χρονιά (που θα είναι πιο εύκολη από την περσινή) , τη λειτουργία των τετραδίων που έχουμε κ.α.
Τόνισα ιδιαίτερα πως δε θα βιαζόμαστε, θα προχωράμε με το δικό μας ρυθμό , προσπαθώντας να κατανοούμε ό,τι κάνουμε κι όχι να περνάμε από τη μια ενότητα στην άλλη χωρίς στόχο.
Στη συνέχεια εξήγησα τη φιλοσοφία των βιβλίων (που είναι διαφορετική απο αυτή της Α΄) και τον τρόπο που θα δουλέψουμε.
Έπειτα μίλησα για τα μαθηματικά και τα προβλήματα που έχουμε συναντήσει , αλλά και αυτά που μπορώ να προβλέψω ότι θα συναντήσουμε. Κι εδω εξήγησα τον τρόπο και τη μέθοδο διδασκαλίας που θα ακολουθήσουμε.
Συνεχίζοντας , αναφέρθηκα σε κάθε αντικείμενο ξεχωριστά, θέτοντας τους στόχους που έχω βάλει.
Τελειώνοντας με όλα τα σχετικά με τα μαθήματα, η κουβέντα γύρισε στα υλικά που χρειαζόμαστε σαν τάξη.
Με όλο τον ντόρο που έχει γίνει με τις λίστες , δε ζήτησα από τους γονείς παρά μόνο τα απολύτως βασικά. Άλλωστε είχαμε κρατήσει πολλά και από πέρσι. Ωστόσο , με τα πενιχρά οικονομικά του σχολείου οι ανάγκες μας είναι δύσκολο να καλυφθούν.

Το δέντρο της προσφοράς

Αφού οικονομικά καλά δεν υπάρχουν, εφάρμοσα μια ιδέα (που και πάλι δανείστηκα από ξένους συναδέλφους) , το δέντρο της προσφοράς.
 Έφτιαξα (με γκοφρέ) ένα δέντρο και πάνω κόλλησα κόκκινα και πράσινα μήλα. Πάνω στα μήλα έγραψα διάφορα υλικά που θα χρειαστούμε μέσα στη διάρκεια της χρονιάς. Φυσικά , πάντα έχοντας υπ'όψιν την οικονομική κατάσταση που επικρατεί. Τα κόκκινα μήλα ήταν τα ώριμα , άρα αυτά που έπρεπε σύντομα να κοπούν (με πράγματα που χρειάζεται η τάξη άμεσα) και τα πράσινα μήλα ήταν τα άγουρα (με υλικά που θα χρειαστούμε αργότερα μέσα στη χρονιά). 

Κάθε γονιός μπορούσε να πάρει 1 ή 2 ή όσα μήλα ήθελε και πίστευε πως μπορούσε να προσφέρει (είχα και απλά πράγματα όπως κουμπιά). Μπορούσε και να μην πάρει κανένα (άλλωστε με τους καιρούς που περνάμε δεν είναι και περίεργο). Εξήγησα βέβαια πως το δέντρο θα υπάρχει όλη τη χρονιά ,πως θα ανανεώνω  τα μηλαράκια ανάλογα με τις ανάγκες της τάξης και πως δεν υπάρχει λόγος βιασύνης.
Εγώ το είπα , εγώ το άκουσα! Γιατί αυτές οι υπέροχα τρελές μανούλες το ρήμαξαν το δέντρο!

                                                         Το δέντρο μετά τη συνάντηση
Και όσα έμειναν τα πήρε μια μανούλα, που δεν μπόρεσε χθες να έρθει , σήμερα το πρωί!!!

Χθες στη Μελέτη κάναμε το 3ο κεφάλαιο στο οποίο πρέπει να βρούμε τι θέλουμε να αλλάξουμε στην τάξη μας. Δυστυχώς, αυτά που ανέφεραν τα παιδιά ήταν πολλά και όλα πέρα για πέρα αληθινά. Τα καταγράψαμε στον πίνακα και το μεσημέρι δεν τον έσβησα , σκεφτόμενη πως θα μου χρειαζόταν και το απόγευμα. Οι γονείς συμφώνησαν με τις σκέψεις των παιδιών και προσφέρθηκαν μάλιστα το Σαββατοκύριακο να διορθώσουμε ό,τι μπορούμε!
Πολλές φορές παραπονιόμαστε για τις εξαιρετικές συνθήκες στο εξωτερικό και συγκρίνουμε με τα εδώ. Μπορούμε όμως κι εμείς με λίγη καλή θέληση και ένα χαμόγελο να φτιάξουμε τα σχολεία μας!
Ευχαριστώ όλες τις μαμάδες και τους μπαμπάδες για το συγκινητικό ενδιαφέρον τους! Μαζί μπορούμε πολλά!

Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου 2013

Λύνω προβλήματα με ζωγραφική και παιχνίδια , κεφ.3

Για άλλη μια φορά σήμερα ζορίστηκα στα μαθηματικά. Τις ασκήσεις του βιβλίου τις τελειώσαμε σχεδόν χτες και σήμερα μπήκαμε στο Τ.Ε.
Τα παιδιά κουράζονται πολύ και η συμμετοχή είναι σχετικά μικρή. Οι ασκήσεις δεν έχουν καθόλου γούστο και δεν αγγίζουν τα παιδιά. Νομίζω πως θα μπαίνω πλέον στο βιβλίο πολύ επιλεκτικά. Εσείς αντιμετωπίζετε τα ίδια προβλήματα;
Έφτιαξα και ένα φύλλο εργασίας για το σπίτι και μετάνιωσα που δεν το έκανα μεγαλύτερο , ώστε να δουλεύαμε αυτό στην τάξη. Τέλος πάντων! Αρχή είναι ακόμα και έχουμε καιρό μπροστά μας...

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



Με το σεις και με το σας (2) σελ. 24-25

Συνεχίσαμε στη 2η ενότητα σήμερα , μιλώντας πάλι και ξεχωρίζοντας για το πότε μιλάμε ευγενικά με τυπικό τρόπο (με το σεις και με το σας) και πότε μιλάμε με φιλικό τρόπο.
Κάναμε τις ασκήσεις 1, 2, 3 του τετραδίου εργασιών για εμπέδωση.  Έπειτα παίξαμε το παιχνίδι της Χαράς και της Βάγιας (Τ.Ε. ασκ. 4).Ακολούθησε η λύση της άσκησης 4 του τετραδίου.  Συνεχίσαμε μαθαίνοντας τις ονομασίες των λέξεων ανάλογα με το πλήθος των συλλαβών τους. Τέλος κάναμε και τη δραστηριότητα της παρουσίασης (διαφανειες 14-22).

ΣΚΥΤΑΛΟΔΡΟΜΙΑ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟΥ
Για το τέλος είχα προετοιμάσει μια σκυταλοδρομία συλλαβισμού, την οποία όμως δεν προλάβαμε να παίξουμε.
Οι κανόνες είναι απλοί. Τα παιδιά κάθε ομάδας μπαίνουν σε σειρές το ένα πίσω από το άλλο. Όλα τα παιδιά που είναι πρώτα παίρνουν από ένα χαρτί με μια λέξη (διπλωμένο για να μη φαινεται). Με το σφύριγμα ανοίγουν το χαρτί , διαβάζουν τη λέξη και πρέπει να βρουν αν η λέξη είναι μονοσύλλαβη, δισύλλαβη , τρισύλλαβη ή πολυσύλλαβη. Μόλις το βρουν τρέχουν στο ανάλογο κουτί και τοποθετούν τη λέξη (έχω κολλήσει πάνω στα κουτιά τα είδη από το εγγραφο Λέξεις για σκυταλοδρομία). Μετά παίρνουν το επόμενο χαρτί πάνω από το προκαθορισμένο θρανίο και επιστρέφουν στην ομάδα τους δίνοντας στον επόμενο το χαρτί με τη λέξη που πρέπει να βρει. Κερδίζει η ομάδα που έχει τελειώσει με τις λέξεις της. Εγώ έβαλα 20 λέξεις γιατί έχω 4 ομάδες των 5 παιδιών, αλλά εύκολα προσθέτουμε ή αφαιρούμε για να ταιριάξει στα δικά μας δεδομένα. Θεωρώ ότι το παιχνίδι παίζεται καλύτερα έξω στη αυλή , παρά μέσα , αλλά αν ο καιρός δεν επιτρέπει , μπορούμε να το παίξουμε και μέσα.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ (ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ)


με το σεις και με το σας (2), σελ.24-25 from Ioanna Chats

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ)
 

Με το σεις και με το σας (2), σελ. 24-25 from Ioanna Chats

ΛΕΞΕΙΣ ΓΙΑ ΣΚΥΤΑΛΟΔΡΟΜΙΑ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟΥ
 

Τρίτη, 24 Σεπτεμβρίου 2013

Με το σεις και με το σας (1)

Μπήκαμε και στη 2η ενότητα!
 Με το σεις και με το σας παρακαλώ! Και ήμασταν σήμερα μια ταξη όλο ευγένεια!
Υποδυθήκαμε ρόλους , άλλοτε ευγενικούς , άλλοτε φιλικούς και μερικές φορές και αγενεις. Μιλήσαμε για τις κανταδες, τη μουσική και το ρόλο της στη ζωή μας.
Όλη η πορεία διδασκαλίας στην παρουσίαση.
Στο φύλλο εργασίας έβαλα 2 κομμάτια από κόμικ (που θα τα συναντήσουμε και αργότερα) για να συμπληρώσουν τους διαλόγους. Ενα διάλογο ευγενικό και ένα φιλικό. Στην πίσω πλευρά έβαλα και ένα πρόβλημα μαθηματικών.

Η συνέχεια της δουλειάς της ενότητας στα παρακάτω links
Με το σεις και με το σας (2)
Με το σεις και με το σας (3)

Παρουσίαση



Δευτέρα, 23 Σεπτεμβρίου 2013

Ημερολόγιο και πίνακας γενεθλίων

Τελευταία ανάρτηση για σήμερα άφησα το αγαπημένο μου  project. Δύο πίνακες που έκανα για τα γενέθλια των ζουζουνιών και την ημερομηνία.

Στον πίνακα του ημερολογίου έφτιαξα καρτέλες με τους μήνες , τις ημέρες, την ημερομηνία και το έτος. Απο κάτω έβαλα την καρτέλα "Ποιος γιορτάζει;". Καθημερινά ο υπεύθυνος του ημερολογίου θα βάζει τη σωστή ημερομηνία (διαλέγοντας από τις καρτέλες) και το όνομα του παιδιού που γιορτάζει (αν υπάρχει κάποιο). Στο cupcake μπαίνουν όσοι έχουν γενέθλια και κάτω από την καρτέλα όσοι έχουν την ονομαστική τους γιορτή.



καρτελες ημερολογίου from Ioanna Chats



Ο πίνακας των γενεθλίων είναι μια κλεμμένη ιδέα από το πολύ αγαπημένο blog A cupcake for the teacher . Το προσάρμοσα βέβαια στα δικά μου δεδομένα.

Έφτιαξα cupcakes με πολύχρωμο χαρτόνι για το cup και άσπρο για το γλάσο με ένα κερασάκι στην κορυφή. Πατρόν δεν είχα , το έφτιαξα μόνη μου. Αν κάποια το χρειάζεται ας μου στείλει στα σχολια να το ανεβάσω.
Έκανα 12 , ένα για κάθε μήνα. Εκτύπωσα τα κεράκια με το όνομα του παιδιού και την ημερομηνία γενεθλίων (μόνο τον αριθμό- άφησα ένα με τα δικά μου γενέθλια στο έγγραφο). Κόλλησα όλα τα cupcakes πάνω σε χαρτόνι με σιλικόνη και χαρτόκουτο ανάμεσα (για βάθος). Κάτω από κάθε cake έβαλα το καρτελάκι του μήνα. Πάνω στο cake έβαλα τα κεράκια όσων παιδιών έχουν γενέθλια (ανάλογα με το μήνα). Στον τίτλο κόλλησα τη λέξη "γενέθλια".

Εγγραφο για τον πίνακα γενεθλίων


 
 

Κανόνες προσέλευσης και αποχώρησης

Ένας πίνακας με τους κανόνες (τις οδηγίες ουσιαστικά) που πρέπει να ακολουθούμε το πρωί και το μεσημέρι. Βοηθάει πολύ στο να μη χάνεται άσκοπα χρόνος ούτε το πρωί , αλλά ούτε και το μεσημέρι.



Κανόνες προσέλευσης και αποχώρησης from Ioanna Chats

Εκτύπωσα και έκοψα το περίγραμμα. Έπειτα κόλλησα πάνω σε ένα πολύχρωμο χαρτόνι. Και voila!


clipart from Google images and http://www.mycutegraphics.com/ 

Ο καιρός στην τάξη μας

Νομίζω ότι έχω αναφέρει ξανά το κόλλημά μου με το pinterest ! Σε μια από τις πολλές αναζητήσεις μου βρήκα μια πολύ όμορφη ιδέα για τον καιρό και προσπάθησα να την υλοποιήσω και για την τάξη μου.

Παρακάτω έχω τα  κείμενα που έφτιαξα για τον πίνακα. Επειδή με έχουν κουράσει οι ελληνικές γραμματοσειρές χρησιμοποίησα τη snap itc προσαρμόζοντας τα γράμματα.



ο καιρός σήμερα from Ioanna Chats

Εκτύπωσα τις σελίδες, τις χρωμάτισα (γιατί το χρώμα στον εκτυπωτή είναι περασμένη πολυτέλεια) και έκοψα στη διακεκομμένη τα τετράγωνα του καιρού. Κόλλησα πάνω σε πολύχρωμα χαρτόνια (πολυτέλεια που αρνούμαι να καταργήσω!) και έντυσα με αυτοκόλλητη μεμβράνη (καπλάντισμα για τις Βορειοελλαδίτισσες). Δεν τα πλαστικοποίησα γιατί γυαλίζουν πολύ.
Έπειτα , έκοψα τετράγωνα από χαρτόκουτο και κόλλησα με σιλικόνη από πίσω , για να δημιουργήσω βάθος. Προσοχή να μην καλύπτουν όλο το πίσω μέρος! Όταν τελείωσα και με αυτό τα κόλλησα (πάλι με σιλικόνη) πάνω σε ένα χαρτόνι.
Το θερμόμετρο το ζωγράφισα και το έβαψα μόνη μου και αφού το έκανα εγώ που είμαι και ψιλοακαμάτα , μπορούν όλοι! Κόλλησα πάλι χαρτόκουτο από πίσω και το έβαλα και αυτό στον πίνακα αναφοράς (χαρτόνι).
Τέλος , πάνω σε 2 ξύλινα μανταλάκια κόλλησα τους δείκτες "σήμερα έχει".
Κάθε πρωί το παιδάκι που είναι ο μετεωρολόγος της ημέρας βάζει τους δείκτες στο καιρικό φαινόμενο που ταιριάζει με την ημέρα και στο θερμόμετρο! Μέσα στην ημέρα φυσικά , αν ο καιρός αλλάξει , ο μετεωρολόγος αλλάζει και τους δείκτες. Μεγάλη επιτυχία στα πιτσιρίκια!

 

Κεφάλαιο 2 , τετράδιο εργασιών , μετρώ ανάποδα

Μπήκαμε επιτέλους και στο τετράδιο εργασιών στο 2ο κεφάλαιο!
Από τις ασκήσεις κάναμε τις 3 πρώτες κανονικά , στη δ άσκηση κάναμε τις πράξεις χωρίς τις αριθμογραμμές (κάνοντας όλη τη δουλειά με τα δάχτυλα και το νου), ενώ την ε άσκηση δεν την κάναμε καθόλου (για να πω την αλήθεια δεν την κατάλαβα ούτε εγώ- παίζει και να υπάρχει λάθος).
Εξασκηθήκαμε επίσης και στην αντίστροφη μέτρηση που είναι πολύ σημαντική για την αφαίρεση. Η αλήθεια έιναι ότι ακόμα μερικά ζορίζονται στην αλλαγή των δεκάδων.

Φύλλο εργασίας


Ανθολόγιο, Πρωτη μέρα στο σχολείο

Τελειώνοντας την 1η ενότητα της γλώσσας, κάναμε το κείμενο " Πρώτη μέρα στο σχολείο" από το ανθολόγιο. Πολύ γλυκό κείμενο που φέρνει στη μνήμη όλων μας το άγχος της πρώτης μέρας στο Μεγάααααλο σχολείο.
Στην παρουσίαση παρακάτω έχω όλη την πορεία διδασκαλίας, ωστόσο επειδή χρησιμοποιώ τα ψηφιακά βιβλία θα πρέπει να πω πως υπάρχουν κάποιες αλλαγές.
 Τα δευτεράκια μου , που έχουν το βιβλίο τους από πέρσι, δεν έχουν τη σειρά με το περιεχόμενο της τσάντας του Αργύρη (διαφάνεια 11). Έχοντας κι εγώ ένα καινούριο βιβλίο στο σχολείο μου πήρε αρκετή ώρα να καταλάβω γιατί δεν έβρισκαν την απάντηση. Τα εύσημά μου στο υπουργείο και το Παιδαγωγικό ινστιτούτο που μας ενημέρωσαν για τις αλλαγές. ΚΥΡΙΟΙ ΔΕΝ ΚΑΝΕΤΕ ΣΩΣΤΑ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΑΣ!
Και μετά από αυτό το ξέσπασμα μπορώ να συνεχίσω...

Παρουσίαση



Πρωτη μέρα στο σχολείο, Ανθολόγιο from Ioanna Chats

Η τελευταία δραστηριότητα είναι μια άσκηση ουσιαστικά , αλλά με παιγνιώδη μορφή. Τα παιδιά σκέφτονται μια λέξη , τη χωρίζουν νοερά σε συλλαβές και μετά γράφουν τις συλλαβές στα κουτάκια. Κόβουν τα κουτάκια, ανακατεύουν και δίνουν στο διπλανό τους να μαντέψει τη λέξη. Μόλις βρουν τη λέξη την τοποθετούν στο τρενάκι με τη σωστή σειρά. Τέλος βάφουν το τρενάκι τους. Κάθε παιδί έχει φυσικά το δικό του τρενάκι.

Το τρένο των συλλαβών
 

 
Ιδού μερικά από τα τρένα μας.
 


 

Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2013

Φτιάχνω αριθμούς μέχρι το 100 και τους συγκρίνω (2)

Μπήκαμε και στο 2ο κεφάλαιο των Μαθηματικών σήμερα. Έχω την αίσθηση πώς με το βιβλίο πάμε Καβάλα μέσω Αθήνας...
Κάναμε τις ασκήσεις του βιβλίου κυρίως τους άβακες που μας αρέσουν και πολύ. Βέβαια δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το βιβλίο είχε πράσινες τις Δεκάδες και κόκκινες τις Μονάδες , όταν στην πρώτη τα κάναμε αντίστροφα. Εμείς πάντως τις χρωματίσαμε όπως έχουμε μάθει.
Την τελευταία άσκηση την κάναμε συμπληρώνοντας κατευθείαν την απάντηση και όχι γράφοντας το 1 και το 10 από 8 και 9 φορές αντίστοιχα.

Φύλλο εργασίας (για το σπίτι)


Φτιάχνω αριθμούς μέχρι το 100 και τους συγκρίνω(2) from Ioanna Chats

Και πάλι η διάταξη έχει χαλάσει από το Slideshare αλλά στο κατέβασμά του το αρχείο είναι μια χαρά.

Κεφάλαιο 2 , τετράδιο εργασιών , μετρώ ανάποδα

Στο δρόμο για το σχολείο (3) , σελ.18-20

Παρασκευούλα σήμερα και αν δε με ταλαιπωρουσε και το κρύωμα θα ήταν σουπερ!
Anyway...
Παρακατω έχω μια παρουσίαση με την πορεία διδασκαλίας για το 3ο και τελευταίο κομμάτι της 1ης ενότητας.
Το κείμενο απλό και εύκολο (αφού εξηγήσουμε το κυλιομένο σε όσα δεν το ξέρουν). Ο αγαπημένος Ροντάρι πάντα κατεφέρνει να εξάπτει τη φαντασία των μικρών ζουζουνιών.
Οι ερωτήσεις εύκολες , κυλάνε γρήγορα χωρίς πρόβλημα.
Η άσκηση με τη Βάγια την κουκουβάγια που ο αέρας της φύσηξε τις λέξεις θα μπορούσε να έχει μια καλύτερη διατύπωση, αλλά το προσπερνώ. Επίσης , στην ίδια άσκηση τους έβαλα να αντιγράψουν μόνο την μπερδεμένη λέξη σωστά και όχι όλη την πρόταση. Αν για μια ανούσια άσκηση πρέπει να φάω ένα 20λεπτο , για τις σημαντικές τι θα κάνω;
Περνώντας στο τετράδιο, οι ασκήσεις ήταν αρκετά ευχάριστες. Στην άσκηση 3 χωρίσαμε τις λέξεις σε συλλαβές και μετά τις φυσήξαμε για να μπερδευτούν. Απλή , ωραία και άσκηση που άρεσε στα παιδιά. Η άσκηση 4 ήταν λίγο πιο απαιτητική, αλλά εξίσου διασκεδαστική (όσο μπορεί να είναι μια άσκηση που πρέπει να γράψεις...)
Τέλος κάναμε την άσκηση 8 του βιβλίου με τα μεταφορικά μέσα. Συζητήσαμε και για τις εμπειρίες μας με αυτά αλλά και τους πόθους μας να ταξιδέψουμε με όσα δεν έχουμε ως τώρα. (τις λέξεις της άσκησης 8 τις έχουμε για ορθογραφία και αντιγραφή).
Το ποίημα το διαβάσαμε όλοι μαζί , αλλά να πω την αμαρτία μου δεν είχα χρόνο για παραπάνω δραστηριότητες.

Παρουσίαση





στο δρομο για το σχολειο (3) σελ.18-20 from Ioanna Chats

Φύλλο εργασίας (για το σπίτι)
 

στο δρόμο για το σχολείο (3) from Ioanna Chats 
Καλό Σαββατοκύριακο!!!

Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου 2013

Στο δρόμο για το σχολείο (2), σελ.13-17

Παρουσίαση με την πορεία διδασκαλίας στο 2ο κομμάτι της 1ης ενότητας.


Φτιάχνω αριθμούς μέχρι το 100 και συγκρίνω (1)

Πριν μπω στο 2ο κεφάλαιο της 1ης ενότητας λέω να κάνω μια μικρή επανάληψη δουλεύοντας κάποιες ασκησούλες που κάναμε και πέρσι. Ετοίμασα ένα φύλλο εργασίας που θα το δουλέψουμε αρχικά στο σχολείο και αν μείνει κάτι θα πάει για το σπίτι (τυχεροί οι γονείς :Ρ).
Πριν από κάθε άσκηση θα προηγηθεί μια επαναληπτική άσκηση (στο ίδιο μοτίβο) στον πίνακα.
Φυσικά θα παίξουμε και τον κυρ Φάνη που κατενθουσίασε τα παιδιά!

Φύλλο εργασίας


Φτιάχνω αριθμούς μέχρι το 100 και συγκρίνω from Ioanna Chats

Η διάταξη στο slideshare έχει χαλάσει τη μορφή , αλλά το κατέβασα και το αρχείο όταν κατεβεί είναι σωστό.

Φτιάχνω αριθμούς μέχρι το 100 και τους συγκρίνω (2)

Κεφάλαιο 2 , τετράδιο εργασιών , μετρώ ανάποδα

Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2013

Σχέδιο μαθήματος (φθινόπωρο) - επανάληψη μαθηματικα Α΄τάξης

Θέλοντας να συνδυάσω το φθινοπωρινό τοπίο (έριξε και τη βροχή άλλωστε!) με την επανάληψη των μαθηματικών σκέφτηκα να κάνω τα παρακάτω αύριο.


1η φάση

  • Αρχικά , συνεχίζοντας το ταξίδι των φύλλων που κάναμε στη γλώσσα , θα μιλήσουμε για τα φύλλα των δέντρων και θα τα κατηγοριοποιήσουμε σε αειθαλή και φυλλοβόλα. Συνεχίζοντας, θα επεκτείνουμε την κουβέντα στις εποχές (χρόνος) και θα εστιάσουμε σε αυτήν που πέφτουν τα φύλλα. Χαλαρώνοντας λίγο θα μιλήσουμε και για τα χρώματα που αποκτούν τα φύλλα αυτή την εποχή (χρειάζεται παρακάτω). Τέλος , θα ρωτήσω τα παιδιά πότε πιστεύουν ότι πέφτουν τα φύλλα περισσότερο (για να χρησιμοποιήσουμε και πάλι τα ρήματα της γνώμης :Ρ ). Ακολουθεί μια μικρή συζήτηση για τα καιρικά φαινόμενα εστιάζοντας στον αέρα.





2η φάση

  • Στη δεύτερη φάση θα σηκωθούμε από τις καρέκλες μας (που είναι πάντα πολύ διασκεδαστικό!). Παριστάνουμε κάποιο φυλλοβόλο δέντρο σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς διανύοντας όλες τις εποχές και τα καιρικά φαινόμενα καθεμιάς. Τελειώνουμε  στο φθινόπωρο και ο αέρας κάνει την εμφάνισή του. Υπενθυμίζουμε στα παιδιά ότι τα κλαδιά μας είναι γεμάτα φύλλα. Ο αέρας (εγώ δηλαδή) φυσάει άλλοτε ελαφρά και άλλοτε πιο δυνατά μέχρι και πολύ δυνατά. Τα παιδιά ανάλογα με τη δύναμη του αέρα μετράνε τα φύλλα τους που πέφτουν ως εξής:
  1. ελαφρύ αεράκι : μετράμε ανά 2
  2. δυνατός αέρας : μετράμε ανά 5
  3. πολύ δυνατός αέρας: μετράμε ανά 10

3η φάση
  • Στην επόμενη φάση , μετατρεπόμαστε όλοι μας σε φύλλα.  Εξηγώ πως ο αέρας (εγώ και πάλι) θα τους αγγίζει στην πλάτη και θα τους ρίχνει στο έδαφος.  Ένα παιδί θα υποδυθεί τον κυρ Φάνη (τον βλέπετε με το καπέλο).Ο κυρ Φάνης βγήκε στην αυλή του να μαζέψει τα φύλλα.

Πόσα φύλλα μάζεψες κυρ Φάνη;
Ο αέρας φυσά 2 φορές. Την πρώτη ρίχνει π.χ. 5 φύλλα-παιδιά και τη δεύτερη ρίχνει 7 φύλλα-παιδιά. Ρωτάμε λοιπόν όλοι μαζί: Πόσα φύλλα μάζεψες κυρ Φάνη; (πρόσθεση ολέ!)Το παιδί που υποδύεται τον κυρ Φάνη πρέπει να υπολογίσει (με όποιον τρόπο θέλει).
Θα προσπαθήσω να κάνω κυρ Φάνη όλα τα παιδιά, αν και είναι λίγο δύσκολο με 19 παιδιά. Ο κυρ Φάνης φυσικά θα φορέσει και το ψάθινο καπέλο που έχουμε κρατήσει από πέρσι (από τον κύριο με το καπέλο) για να μπει στο πετσί του ρόλου! Τσουγκράνα δε θα δώσω για ευνόητους λόγους :Ρ


4η φάση (λίγο απίθανο να την προλάβω κι αυτήν αύριο , αλλά ας τις έχω συγκεντρωμένες)
Μοιράζω στα παιδιά το παρακάτω φύλλο (ή τους ζητώ να ζωγραφίσουν ένα δέντρο στο τετράδιό τους).

Επαναληψη στην πρόσθεση :Πόσα μάζεψες κυρ Φάνη; from Ioanna Chats

Τους μοιράζω και φύλλα που έκοψα με το διακορευτή στα χρώματα που είπαμε στην 1η φάση.
Κάθε παιδί τώρα θα διατυπώσει προφορικά ή γραπτά ένα παρόμοιο με το παιχνίδι που παίξαμε πρόβλημα.
π.χ. Φύσηξε ο αέρας και έριξε 8 φύλλα. Την επόμενη μέρα ξαναφύσηξε και έριξε 6 φύλλα. Πόσα φύλλα μάζεψε ο κυρ Φάνης;
Αρχικά βάζουν (χωρίς να κολλήσουν) τα φύλλα στα κλαδιά του δέντρου και μετά ανάλογα με το πρόβλημά τους κολλάνε τα φύλλα που πρέπει κάτω από το δέντρο. Τέλος φτιάχνουν και την πρόσθεση.

Φυσικά εκτός από προσθέσεις με το ίδιο σχέδιο μαθήματος μπορούμε να κάνουμε και αφαιρέσεις , αλλά αυτό θα το αφήσω για άλλη μέρα.

Χαρούμενο φθινόπωρο!!!

Επανάληψη Α' τάξης